Usein kysyttyä

Miten lapset valitaan leireille?
Lapset valitaan leireille ilmoittautumisjärjestyksessä. Mikäli leiri on täynnä, ilmoittautumiset ovat jonossa. Mahdollisissa peruutustapauksessa tulee aina ottaa heti yhteyttä järjestäjään, jotta voimme antaa paikan seuraavalle jonossa.

Onko leireillä sisaralennusta?
Lastenliiton Helsingin piirin leireillä ei ole sisaralennuksia. Huomioi kuitenkin, että jäsenet saavat leireistä alennusta! Jäsenalennuksen saa kyseisen vuoden jäsenmaksun maksaneet jäsenet (jäsenmaksu 17€/ vuosi).

Mitkä ovat leiri-ohjaajien yhteystiedot?
Jokaisella leiripaikalla on omat leiripuhelimensa, joilla saa yhteyden ohjaajiin ja hätätapauksissa myös leiriläisiin. Päiväleireillä puhelimet ovat käytössä kello 9.00-15.00 muina aikoina puhelimeen voi lähettää tekstiviestejä. Yöleireillä puhelimet aukeavat viimeistään puolta tuntia ennen leirin alkua ja sulkeutuvat puoli tuntia leirin päättymisen jälkeen. Leiripuhelimen numerot löytyvät leirikirjeestä

Saako lapsi ottaa leirille mukaan oman puhelimensa?
Oman puhelimen voi ottaa mukaan leirille, mutta niiden käyttöä pyritään rajaamaan ohjelman ulkopuoliselle ajalle. Yöleireillä tämä tarkoittaa sitä, ettei puhelinta myöskään kannettaisi päivällä mukana jotta vältytään vahingoilta leiriohjelman tiimellyksessä. Bengtsårissa kannattaa huomioida, että puhelimen lataus onnistuu vain päätalolla, jossa käydään syömässä. Saarella ei myöskään aina ole paras mahdollinen kuuluvuus. Leirivakuutus ei korvaa leirillä rikki mennyttä puhelinta / muuta irtotavaraa.

Ketä ohjaajat ovat?
Leirien vetämisestä vastaavat Lastenliiton ohjaajatiimit, jotka koostuvat vastuuohjaajista ja ohjaajista. Lapsimäärästä riippuen ohjaajia on kahdesta neljään ohjaajaa. Leiriohjaajamme ovat täysi-ikäisiä ja saavat työstään palkkaa. Kaikki ohjaajamme ovat taustoiltaan joko lasten ja nuorten kanssa työskenteleviä, alalle opiskelevia tai muuten vahvan alakokemuksen omaavia.

Täysi-ikäisten ohjaajien lisäksi leirillä saattaa olla myös nuorempia apuohjaajia, jotka harjoittelevat leirin ohjaamista.

Mistä leirimaksu koostuu?
Kansallinen Lastenliitto ry on voittoa tavoittelematon järjestö. Leirien osallistumismaksuilla katetaan leiritoiminnan kulut, joihin kuuluvat mahdolliset materiaalimaksut, lämmin lounas ja pieni välipala päivittäin (yöleireillä tarjotaan aamupala, lounas, päivällinen ja iltapala) sekä vakuutukset ja ohjaajien palkat.

Mitä pitäisi tietää vakuutuksista?
Helsingin Lastenliitto vakuuttaa lapset tapaturmavakuutuksella OP-Pohjolassa.Tarkemmat tiedot vakuutuksesta saat Pirjo Tolvaselta (pirjo.tolvanen(a)lastenliitto.fi).

Vakuutus on voimassa vain, kun leirimaksu on maksettu ennen leiriä. Tästä syystä emme voi ottaa leirillemme lapsia, joiden leirimaksua ei ole maksettu.

Miten ruokailu on hoidettu leirillä?
Päiväleireillä tarjotaan lämmin lounas, johon sisältyy lämmin ruoka lisukkeineen, raikas salaatti, tuore omatekoinen leipä levitteineen sekä maito / vesi. Lounaan syömme leiripaikalla  ja sen valmistamisesta ja toimittamisesta leiripaikalle vastaa HSIS Catering Service. Ruokailua varten lapset ottavat leirille omat ruokailuvälineet. Leireillä tarjotaan myös pieni välipala, joka vaihtelee päivän mukaan. Voi sisältää esimerkiksi näkkäriä ja hedelmää.

Yöleireillä tarjotaan aamupala, lounas, päivällinen ja iltapala. Bengtsårissa ruoka valmistuu saaren leirikeittiössä saaren henkilökunnan puolesta ja Meriharjussa ruoka tehdään itse.

Allergiat/erityisruokavaliot tulee ilmoittaa ilmoittautumisen yhteydessä. Huomioithan että ruokatilaukset ruuan toimittajalta tulee tehdä viimeistään kahta viikkoa ennen leirin alkua, eli viime hetken muutoksista saatetaan veloittaa lisämaksu.

Koska saan vahvistuksen leiripaikasta?
Ilmoittauduttuasi saat automaattisen vahvistuksen sähköpostitse. Jos et saa viestiä heti eikä sitä löydy roskapostikansiosta, ota yhteyttä toiminnanohjaajaan. Mikäli jonossa oleville vapautuu paikkoja, leiriä ei jostain syystä tulla järjestämään tai muutoksia ilmenee, niistä tullaan tiedottamaan joko sähköpostitse tai puhelimitse.

Entä jos leiri perutaan?
Jotta leiri pystytään järjestämään, on siellä oltava minimissään 10 osallistujaa (Yöleirillä n. 15). Mikäli leirille ei ilmoittaudu tarpeeksi lapsia, emme pysty kattamaan kuluja emmekä siis voi toteuttaa kyseistä leiriä. Mahdollisuuksien mukaan pyrimme tarjoamaan toista leiripaikkaa. Jos leiri joudutaan perumaan, leirimaksu palautetaan ilmoittautumislomakkeella ilmoitettuun tilinumeroon.

Palautetaanko leirimaksu, jos joudun perumaan leirin?
Leirin voi perua 10€ käsittelymaksulla 30.3. saakka. Sen jälkeen ilmoittautuminen on sitova, eikä leirimaksua palauteta. Poikkeuksena sairaustapaukset, jolloin vaadimme lääkärintodistusta. Tähänkin lisätään 10€ käsittelymaksu. Tarkemmin leirien ilmoittautumis- ja peruutussääntöihin voit tutustua täällä!

Leirimaksu
Leirimaksu maksetaan osallistumisen yhteydessä. Jos leirimaksua ei jostain syystä pysty / saa maksetuksi ilmoittautumisen yhteydessä, tai leirin maksaa jokin muu taho, ole yhteydessä toiminnanohjaajaan.

Mistä voi tiedustella löytötavaroita
Ohjaajat toimittavat kaikki löytötavarat toimistolle, josta niitä voi tiedustella ja noutaa. Löytötavaroita säilytetään kolmen kuukauden ajan.

Muuta tärkeää!
Toimisto on avoinna arkisin kello 9.00-16.00. Toimistoaikojen ulkopuolella Helsingin Lastenliitolla ei ole toimistolla erillistä päivystäjää.

***

Lähettäessäsi ilmoittautumisen hyväksyt samalla ilmoittautumis- ja peruutussäännöt.

Lastenliitto pidättää oikeuden muutoksiin.