Iltapäivätoiminta

Lastenliiton Uudenmaan piiri järjestää 1.-2.-luokkalaisille suunnattua lakisääteistä iltapäivätoimintaa Kirkkonummella neljällä eri koululla; Laajakalliossa, Kirkkoharjussa, Kantvikissa ja Vuorenmäessä. Kerhomme ovat avoinna pääsääntöisin arkikoulupäivisin klo 12–17.

Hakuaika lukuvuoden 2017 - 2018 lakisääteiseen iltapäivätoimintaan Kirkkonummella on 6.2.-26.2.2017 (viikot 6-8). Haku tapahtuu sähköisesti Helmi-ohjelman kautta. Linkki hakulomakkeeseen julkaistaan kunnan internet-sivuilla iltapäivätoiminnan osiossa haun alkamisajankohtana.

Koululaisten iltapäivätoiminnan yleisenä tavoitteena on tukea lapsen kokonaisvaltaista hyvinvointia ja terveyttä sekä luoda pohja hyvälle kasvulle. Toiminnan tarkoituksena on turvallisen kasvuympäristön tarjoaminen lapselle koulupäivän jälkeen sekä tukea lapsen kasvua kehitystä, luoda perusta hyville vapaa-ajanviettotavoille ja auttaa perheitä kasvatustehtävän toteuttamisessa.

Toiminnan toteuttamista ohjaavat valtakunnalliset koululaisten aamu- ja iltapäivätoiminnan perusteet sekä kunnan oma iltapäivätoiminnan toimintasuunnitelma.

Haluamme korostaa toiminnassamme kohteliaita ja hyviä käytöstapoja, yhteistyökykyä ja toisen huomioonottamista sekä erilaisuuden hyväksymistä. On tärkeää, että kaikilla on iltiksessä kavereita ja mukava iltapäivä turvallisessa paikassa ja seurassa. Lapset saavat osallistua toiminnan sisällön suunnitteluun yhdessä iltapäivätoiminnan ohjaajien kanssa. Kaikilla kerhoillamme on käytössä toiveboxi, jonne lapset saavat piirtää ja kirjoittaa omia toiveita. Kuukausittain ohjaajat kyselevät lapsilta toiveita ohjelmaa suunnitellessaan.

Haluamme tarjota iltisläisillemme laadukasta ohjattua vapaa-ajantoimintaa. Kerhojemme päivittäiseen ohjelmaan kuuluu ulkoilua, läksy-/lepohetki, ohjattu toimintahetki sekä valvottua vapaata toimintaa. Kerhoissamme leikitään, liikutaan, pelataan, piirretään ja askarrellaan yhdessä kavereiden ja ohjaajien kanssa. Lasten käytössä on piirustustarvikkeita, lautapelejä, kirjoja, erilaisia leluja ja liikuntavälineitä niin sisä- kuin ulkokäyttöön.

Ohjattu toiminta jakaantuu kerhoissamme päiväteemoihin kuten liikuntaleikit, kädentaidot, ohjatut ulko- ja sisäleikit, retkipäivät lähialueelle jne. Kerhoilla tarjotaan päivittäin lapsille välipala, joka syödään koulujen ruokalassa.

Iltapäivätoiminnan ohjaajat tiedottavat vanhempia kerhopäivien toiminnasta kuukausittain koteihin lähetettävillä tiedotteilla. Päivittäinen yhteydenpito sujuu kerhokännykän avulla. Kerhokohtaiset toimintasuunnitelmat ovat nähtävillä kerhoilla. Kunkin kauden toimintasuunnitelmat valmistuvat aina kauden alussa, sillä haluamme huomioida suunnitelmissa lasten toiveita ja lukujärjestykset sekä ohjaajiemme ammatilliset vahvuudet.

Kaikissa toimipaikoissamme on käytössä luokka- tai kerhotilan lisäksi koulujen salit. Ohjaajien lukumäärä kerhoissa riippuu kerhojen lapsilukumäärästä.

Lisätietoja Kirkkonummen iltapäivätoiminnasta:

Hanna Sares
Kirkkonummen aluekoordinaattori
hanna.sares@lastenliitto.fi

Kirkkonummen iltapäiväkerhojen yhteystiedot:

Laajakallio

Laajakalliontie 4, 02400 Kirkkonummi

Kirkkoharju
Kirkkotallintie 6 A, 02400 Kirkkonummi

Kantvik

Toppapolku 2,
02460 Kantvik