Iltapäivätoiminta

Hakuaika lukuvuoden 2018 - 2019 toimintaan on 5.2.-25.2.2018 (viikot 6-8).
Haku tapahtuu  sähköisesti Helmi-ohjelman kautta. Linkki hakulomakkeeseen julkaistaan kunnan internet-sivuilla iltapäivätoiminnan osiossa https://www.kirkkonummi.fi/koululaisten-iltapaivatoiminta haun alkamisajankohtana.

Lastenliiton Uudenmaan piiri järjestää 1.-2.-luokkalaisille suunnattua lakisääteistä iltapäivätoimintaa Kirkkonummella neljällä koululla; Laajakalliossa, Kirkkoharjussa, Kantvikissa ja Vuorenmäessä. Iltikset ovat avoinna arkikoulupäivisin klo 12–17.

Koululaisten iltapäivätoiminnan yleisenä tavoitteena on tukea lapsen kokonaisvaltaista hyvinvointia ja terveyttä sekä luoda pohja hyvälle kasvulle. Toiminnan tarkoituksena on turvallisen kasvuympäristön tarjoaminen lapselle koulupäivän jälkeen sekä tukea lapsen kasvua kehitystä, luoda perusta hyville vapaa-ajanviettotavoille ja auttaa perheitä kasvatustehtävän toteuttamisessa.
Toiminnan toteuttamista ohjaavat valtakunnalliset koululaisten aamu- ja iltapäivätoiminnan perusteet sekä kunnan oma iltapäivätoiminnan toimintasuunnitelma.

Me Lastenliitolla korostamme toiminnassamme kohteliaita ja hyviä käytöstapoja, yhteistyökykyä ja toisen huomioonottamista sekä erilaisuuden hyväksymistä. On tärkeää, että kaikilla on iltiksessä kavereita ja mukava iltapäivä turvallisessa paikassa ja seurassa. Toiminnassamme panostetaan lasten osallisuuteen ja iltisläiset saavat osallistua toiminnan sisällön suunnitteluun yhdessä ohjaajien kanssa. Kaikissa iltiksissämme on käytössä toiveboxi, jonne lapset saavat piirtää ja kirjoittaa omia toiveita. Kuukausittain ohjaajat kyselevät lapsilta toiveita ohjelmaa suunnitellessaan.

Tarjoamme iltisläisillemme laadukasta ohjattua vapaa-ajantoimintaa. Päivittäiseen ohjelmaan kuuluu ulkoilua, välipala, läksy-/lepohetki, ohjattu toimintahetki sekä valvottua vapaata toimintaa; leikkiä, liikkumista, pelaamista ja piirtämistä. Lasten käytössä on piirustustarvikkeita, lautapelejä, kirjoja, erilaisia leluja ja liikuntavälineitä niin sisä- kuin ulkokäyttöön.

Ohjattu toiminta jakaantuu iltiksissämme päiväteemoihin kuten ulkoilupäivä, kädentaitojenpäivä, liikuntapäivä ja lelupäivä sekä lasten oma toivepäivä. Ulkoilupäiviä vietetään leikkien ja liikkuen koulun piha-alueella tai tehden pieniä retkiä lähialueen puistoihin ja metsiin. Kädentaitojen päivinä piirretään, maalataan tai askarrellaan. Liikuntapäivää vietetään joko ulkona tai sisällä. Olemme saaneet kaikilta kouluilta käyttöömme vähintään yhden salivuoron. Salissa lapset pääsevät kokeilemaan monipuolisesti erilaisia liikuntalajeja sekä leikkimään liikuntaleikkejä. Lelupäivien ohjelmaan voi leikkien lisäksi kuulua mm. tietovisailuja, levyraateja tai liikuntaleikkejä sisällä tai ulkona. Toivepäiviä vietetään sisällä, salissa tai ulkona ja ohjelman suunnittelevat lapset!

Iltapäivätoiminnan ohjaajat tiedottavat vanhempia kerhopäivien toiminnasta kuukausittain koteihin lähetettävillä tiedotteilla. Päivittäinen yhteydenpito sujuu kerhokännykän avulla. Kerhokohtaiset toimintasuunnitelmat ovat nähtävillä kerhoilla. Kunkin kauden toimintasuunnitelmat viikkoteemoineen valmistuvat aina kauden alussa, sillä haluamme huomioida suunnitelmissa lasten toiveet ja lukujärjestykset sekä ohjaajiemme ammatilliset vahvuudet.

Kaikissa toimipaikoissamme on käytössä luokka- tai kerhotilan lisäksi koulujen salit. Ohjaajien lukumäärä toimipaikoissa riippuu ryhmän lapsilukumäärästä.

Lisätietoja Lastenliiton Kirkkonummen iltapäivätoiminnasta:

Hanna Sares
Kirkkonummen aluekoordinaattori
hanna.sares@lastenliitto.fi

Iltapäiväkerhojen yhteystiedot:

Laajakallio
Laajakalliontie 4, 02400 Kirkkonummi

Kirkkoharju
Kirkkotallintie 6 A, 02400 Kirkkonummi

Kantvik
Toppapolku 2, 02460 Kantvik

Vuorenmäki