Kuplasuukkoja ja merlantia – Merenneito Riia saapuu syyslomalla Espooseen!

16.9.2015

Peilityynessä vedessä vilahtaa jotain värikästä ja kimaltavaa. Pinnalle nousee kuplia ja heti niiden perään vedenpinnan yläpuolelle nousee pyrstö. On pakko hieraista silmiä ja nipistää itseään, pyrstö nimittäin kuuluu ihka oikealle merenneidolle!

Välimereltä Suomeen risteilylaivaa seuraten päätynyt Riia ihastui Suomen viileisiin vesistöihin ja tätä nykyä hän asustaa kesät Saimaan rannoilla ja talvet joko omassa jättiakvaariossaan tai kylpylöissä ja uimahalleissa. Leikkisä merenneito rakastaa lapsia ja viihdyttääkin heitä mielellään opettamalla esimerkiksi kuinka tehdään kuplasuukkoja tai miten puhutaan merenneitojen omaa kieltä merlantia.

Anni Perttula, eli Merenneito Riia, on Suomen ensimmäinen merenneito. Hänen tavoitteenaan on muistuttaa mielikuvituksen tärkeydestä iästä riippumatta. Lisäksi hän haluaa tarjota lapsille ja nuorille unohtumattomia kokemuksia sekä uudenlaista leikkisää ja positiivista kosketusta veden kanssa. Riian käytössä oleva upea pyrstö on platinasilikonista valettu proteesipuku, joka on pari metriä pitkä ja painaa noin 15 kiloa.

Kansallinen Lastenliitto - Espoon aluejärjestö ry. tuo Merenneito Riian sukeltelemaan syyslomalla Espooseen. Hotelli Kuninkaantiellä järjestettävä Merenneitojen sukelluskurssi on kaksituntinen täynnä sadun taikaa, kun kurssilaiset pääsevät tutustumaan salaiseen vedenalaiseen maailmaan. Kursseja järjestetään 15.-16.10 välisenä aikana kuusi kertaa ja innokkaita merenneitoja mahtuu yhdelle kurssille kuusi kappaletta. Kurssin lisätietoja ja ilmoittautumiset löytyvät osoitteesta www.teemakerhot.fi/espoo