Tietoa huoltajille

Tervetuloa Espoon Lastenliiton iltapäivätoimintaan!

Tälle sivulle on koottu lisätietoja huoltajille, joihin on tärkeä tutustua ennen toiminnan alkua.

Tallennattehan iltapäivätoiminnan numeron puhelimeenne mahdollisia ohjaajien yhteydenottoja varten. Ohjaavat vastaavat puhelimeen klo 12.00-17.00. Olkaa yhteydessä mieluiten tekstiviestillä, toiminnan tuoksinassa puhelimen ääntä ei välttämättä kuule ja puhelimeen vastaaminen saattaa keskeyttää juuri hektisen toimintahetken. Muutokset kotiinlähtöajoista aina tekstiviestillä ja kiireelliset asiat soittamalla. Sähköposti on hyvä väline kiireettömien asioiden hoidossa, tekstiviesti toimii nopeissa asioissa.

AUKIOLOAJAT

Iltapäivätoimintaa järjestetään arkisin koulupäivinä klo 12–17.  Osaviikkoisella sopimuksella oleva lapsi on oikeutettu osallistumaan toimintaan klo 12.00 - 15.00, jolloin lapsi joko haetaan tai vanhempien kanssa on kirjallisesti sovittu hänen lähdöstään itse suorinta tietä kotiin. Jos lapsenne osallistuu toimintaan vain joinain päivinä, ilmoittakaa päivät kirjallisesti meille, muuttuvissa tapauksissa ilmoitus mielellään edellisellä viikolla. Huomioittehan, että toiminta päättyy lapsen osalta joko klo 15:00 tai klo 17:00, joten lapsi pitää olla haettuna toiminnasta siihen mennessä. Myös ohjaajien työvuorot päättyvät klo 17 ja he lähtevät silloin suoraan kerholta pois. Mahdollisista toiminta-aikoijen ylityksistä voimme joutua veloittamaan ylimääräistä maksua.

Iltapäivätoiminta on auki kaikkina koulupäivinä, paitsi mahdollisina lauantaikoulupäivinä.

Mikäli lapsenne on poissa toiminnasta esim. sairauden vuoksi, muistattehan ilmoittaa siitä tekstiviestillä, jotta ohjaajat eivät turhaan huolestu. Oletuksena on, että lapsi tulee iltikseen joka päivä, mikäli siitä ei ole erikseen informoitu, ja ohjaajat soittavat huoltajille, mikäli lasta ei kuulu koulupäivän jälkeen. Muistattehan ilmoittaa iltikseen myös poikkeuksellisista tuloajoista, (esim. tukiopetustunti).

Kirjaattehan lapsentietolomakkeeseen, mikäli lapsenne saa lähteä itse toiminnasta kotiin. Lapsen turvallisuuden vuoksi, tulee teidän ilmoittaa tarkka aika; esim. klo 16.00. Mikäli lapsenne saa joskus poikkeuksellisesti lähteä itse kotiin tai kaverin mukaan, tulee siitä ilmoittaa ohjaajille kirjallisesti, esim. tekstiviestillä. Muistattehan ilmoittaa ohjaajille, mikäli lapsentietolomakkeeseen kirjaamiinne varahakijoihin tulee muutoksia tai lisäyksiä. Kauden alussa, kun ohjaajat eivät vielä tunne teitä kaikkia, toivomme, että ilmoitatte varahakijasta tekstiviestitse iltsin kännykkään, vaikka olisitte sen palvelusopimukseen kirjanneet.

Ohjaajamme eivät saa koulun puolelta lapsen terveydentilaan tai erityistuen tarpeisiin liittyviä lausuntoja ilman huoltajien lupaa. Olettehan toimittaneet ohjaajillemme kaikki tarpeelliset tiedot, jotta he pystyvät huolehtimaan lapsesta iltapäivätoiminnan ajan!

ENSIMMÄINEN ILTAPÄIVÄTOIMINTAPÄIVÄ

Ensimmäisenä PÄIVÄNÄ ohjaajat hakevat iltisläiset luokista tai sopivat opettajien kanssa lasten tuomisesta toimintatilaan, jotta jokainen lapsi tietää minne mennä. HUOM! Muistattehan kirjata lapsentietolomakkeeseen lapsenne luokan ja luokkatunnuksen (esim. 1 A). (Mikäli teillä ei ole vielä luokkatunnusta tiedossa, merkatkaa ko. kohtaan: X)

TOIMINNAN SISÄLTÖ JA PÄIVÄN KULKU

Iltapäivätoiminnassa koululaiset viettävät koulupäivän jälkeiset tunnit turvallisessa ympäristössä aikuisten ohjaajien läsnäollessa. Iltapäivätoimintaa järjestetään koulupäivinä klo 12.00–17.00. Lapset saapuvat toimintaan suoraan koulusta päästyään ja ilmoittautuvat ohjaajalle.

Iltapäivätoiminnassa lapsille tarjotaan välipala klo 14 aikaan. Iltapäivätoiminnassa lapsille tarjotaan mahdollisuus tehdä läksyjä, osallistua ohjattuun toimintaan ja ulkoilla ja leikkiä vapaasti. Toiminnan suunnittelussa pyritään ottamaan huomioon lasten ja vanhempien toiveet. Mahdollisuuksien mukaan tehdään retkiä lähiympäristöön. Iltapäivätoiminnassa toimivat ohjaajina koulutetut iltapäivätoiminnanohjaajat.

Iltapäivätoiminnan suuntaa antava päiväohjelma:

klo 12:00 Lapset saapuvat toimintaan lukujärjestysten mukaisesti, ulkoilua ja leikkimistä
klo 14:00 Välipala
klo 14:30 Läksyt, askartelua, pienryhmätoimintaa
klo 15:00 Osa-aikaiset lähtevät kotiin ja tämän jälkeen kokoaikaiset ulkoilevat ja sitten leikkivät vielä sisällä siihen asti kun päivä päättyy

Toimintasuunnitelmamme on laadittu valtakunnallisen lakisääteisen iltapäiväsuunnitelman sekä Espoon kaupungin toimintasuunnitelman pohjalta. Toimintasuunnitelma  on nähtävillä toimintapisteissä.  Tarkemman syksyn aikataulun ja tulevaa ohjelmaa lähetämme huoltajille sähköpostilla elokuussa toiminnan käynnistyttyä. Lähetämme huoltajille kuukausittain kuukausitiedotteen, jossa kerrotaan ja tiedotetaan toiminnan ajankohtaisista asioista.

MITÄ TARVITAAN MUKAAN

Huomioittehan, että ulkoilu kuuluu päivittäiseen ohjelmaamme, eli lapsilla tulee olla asianmukaiset ulkoiluvaatteet sekä tarvittaessa sadevarustus. Lämpimillä aurinkoisilla säillä on hyvä olla mukana lippis tai hattu sekä juomapullo. Varavaatteita (esim. sukat ja talvella hanskat yms.) on hyvä pakata myös mukaan.  Salissa liikuttaessa on riisuttava sukat, kenkiä emme salissa liikkuessa käytä. Läksyjen tekoa varten reppuun tulee pakata myös omat muistiinpanovälineet. Pyydämme teitä nimeämään kaikki lasten vaatteet ja tarvikkeet, jotta mm. kadonneita hanskoja ja hattuja on helpompi metsästää.  Varavaatteita voi tuoda naulakkoon nimetyssä pussissa.

KÄNNYKÄT

Samoin kuin koulussa, ei iltapäivätoiminnassa lapsilla ole lupa käyttää kännykkää.  Mikäli haluatte tavoittaa lapsenne toiminnan aikana, voitte soittaa toimintapisteen puhelimeen. Lapset voivat tarvittaessa pyytää luvan soittaakseen omasta puhelimesta vanhemmilleen. Kts. myös kohta vakuutus.

Lisää tietoa iltapäivätoimintaan liittyvistä asioista, kuten vakuutuksesta, asiakasmaksuista jne. löytyy lapsentietolomakkeen linkistä.

MAKSUT JA LASKUTUS

Osa-aikainen toimintapaikan kuukausihinta on 80 euroa ja kokoaikaisen toimintapaikan kuukausihinta on 140 euroa. Maksu on kaikilta toimintakuukausilta sama, myös elokuulta. Kesäkuusta maksua ei peritä. Lisätietoa maksuista ja maksuhuojennusten tai vapautusten hakemisesta löydätte Espoon kaupungin sivuilta TÄÄLTÄ.

Lähetämme laskut sähköpostitse Isolta-palvelun kautta kerran kuukaudessa. Sähköpostiosoite, josta laskut lähetetään, on muotoa @isolta.com. Muistutuslasku lähetetään ensisijaisesti sähköpostitse, paitsi jos olette lapsentietolomakkeessa ilmoittaneet ottavanne paperilaskun. Syksyn ensimmäinen lasku saapuu elokuun lopussa tai viimeistään syyskuun alussa. Maksumuistutukset lähetetään postitse. Mikäli laskua ei ensimmäisen maksumuistutuksen jälkeen makseta, avoimet laskut siirretään perintään. Iltapäivätoiminnan maksun suuruudesta päättää Espoon kaupunki. Lisätiedot maksuista, maksuehdoista, toimintaajan muutoksesta ja maksuhuojennuksesta löytyy Espoon kaupungin nettisivuilta. Laskutuksesta voitte olla suoraan yhteydessä osoitteeseen: espoo@lastenliitto.fi

Hyvää kesän jatkoa ja tervetuloa Lastenliiton iltapäivätoimintaan!

Toivottaa:

Espoon Lastenliitto ry