Kerhovanhemman infopaketti

Hei,
olet ilmoittamassa lastasi Espoon Lastenliiton kerhotoimintaan. Jotta kerhokausi olisi mahdollisimman sujuva, pyydämme että tutustut tähän sivustoon ennen ilmoittautumista, sillä täällä vastaamme useimmin esitettyihin kysymyksiin sekä kerromme yleisemmin kerhojen käytänteistä.

Kerhotoiminnassamme on kaksi eri kautta, syyskausi (syys-joulukuu) sekä kevätkausi (tammi- toukokuu) ja molemmille kerhokausille tulee ilmoittautua erikseen. Kun toimintaan sitoudutaan yhdeksi kaudeksi kerrallaan, lapsi pääsee kokeilemaan helposti, onko harrastus juuri hänelle sopiva. Oman kerhon aloituspäivät ja viikoittaiset kokoontumisajat löytyvät ilmoittautumisen yhteydessä kerhosivulta sekä automaattisesta vahvistusviestistä, joka saapuu sähköpostiin heti onnistuneen ilmoittautumisen jälkeen. Toimintaa ei järjestetä koulujen loma-aikoina eikä arkipyhinä (esim. vappu, pääsiäinen, itsenäisyyspäivä).

Meillä ei ole omia kerhotiloja vaan kaikki toiminnan tilat haetaan vuosittain joko Espoon kaupungin nuorisotaloilta, kouluilta tai monitoimitaloilta. Toimintaa voidaan järjestää myös taloyhtiöiden kerhotiloissa tai muissa kerhotoimintaan sopivissa tiloissa. Tämä mahdollistaa sen, että tilaisuus hauskaan harrastamiseen tarjoutuu ympäri Espoota.

Kysymykset koskien Espoon Lastenliiton toimintaa ja maksu- tai laskutusasioita voi osoittaa Espoon Lastenliiton toimistolle. Toimisto sijaitsee Helsingin Kampissa ja on avoinna arkisin kello 9.00-16.00. Toimisto vastaa kerhoilmoittautumisiin, laskutuksiin ja muihin hallinnon asioihin.

Yhteystiedot:
Järjestökoordinaattori
Jenni Voutilainen
jenni.voutilainen@lastenliitto.fi

Ohjeita korona-aikaan

Luethan täältä ohjeet korona-aikaan

Kerhon toiminta
Lastenliiton toiminnan ydin
Mitä kerhoissa tehdään ja koska kausisuunnitelma jaetaan?
Miten saan ohjaajaan yhteyden?
Voiko vanhempi tulla mukaan kerhoon?

Kerhoon ilmoittautuminen
Mahtuuko kerhoon vielä ja kuinka voin tehdä ilmoittautumisen?
Voiko lapseni osallistua?
Voiko kerhoon tulla kokeilemaan ennen ilmoittautumista?
Miten lapset valitaan kerhoon ja entä jos jäämme jonopaikalle?
Koska saan vahvistuksen kerhopaikasta?
Lapseni täyttää kauden aikana 5v, kannattaako minun ilmoittaa hänet 3-4v vai 5-6v ryhmään?
Voiko 3-vuotiaan laittaa sisaruksensa kanssa 5-6-vuotiaiden ryhmään?

Kerhomaksu
Koska kerho tulee maksaa?
Mistä kerhomaksu koostuu?
Mitä pitäisi tietää vakuutuksesta?
Onko kerhoissa sisaralennusta?

Sairastumiset ja peruutustilanteet
Entä jos ohjaaja sairastuu?
Entä jos kerho perutaan?
Haluamme itse perua kerhon

Muuta
Mistä voi tiedustella löytötavaroita?
Mihin lapsen valokuvia käytetään?
Miten tietosuoja on huomioitu?
Sosiaalisen median kanavat

Kerhon toiminta

Lastenliiton toiminnan ydin
Olemme voittoa tavoittelematon yhdistys ja toimintamme on matalan kynnyksen harrastustoimintaa, joka ei ole tavoitekeskeistä, vaan siinä korostuu leikkimielisyys sekä yhdessäolo. Toimintaan voi osallistua taitotasosta riippumatta, sillä tärkeintä on halu harrastaa sekä päästä kokeilemaan ja nauttimaan tekemisen riemusta!

Mitä kerhoissa tehdään ja koska kausisuunnitelma jaetaan?
Kaikilla kerhoilla on oma teemansa, jonka mukaan ohjaajat suunnittelevat kerhon rakennetta. Jokainen kerho on kuitenkin yksilöllinen, sillä toiminta muokkautuu lapsiryhmän mukaan kauden edetessä. Yleisesti ottaen kerhoissa puuhataan kaikenlaista kivaa teemaan liittyvää. Kerhokauden suunnitelmia tehdään yhdessä lapsiryhmän kanssa, joten valmiita kausisuunnitelmia kerhoista ei kauden alussa jaeta.

Miten saan ohjaajaan yhteyden?
Kerhojen käytännön asioista kannattaa aina olla yhteydessä ensisijaisesti suoraan kerhon ohjaajaan. Ohjaajat jakavat omat yhteystietonsa ensimmäisellä kerhokerralla.

Voiko vanhempi tulla mukaan kerhoon?
Yleisesti ottaen lapset osallistuvat kerhotoimintaan itsenäisesti, mikäli kerhokuvauksen yhteydessä ei ole mainittu muuta.

Kerhoon ilmoittautuminen

Mahtuuko kerhoon vielä ja kuinka voin tehdä ilmoittautumisen?
Ilmoittautuminen tapahtuu nettisivujemme kautta ja jokainen lapsi ilmoitetaan omalla lomakkeellaan. Kerhoon mahtuu 8-15 lasta, riippuen lasten ikäjakaumasta ja toimitilojen koosta. Ilmoittautumisen yhteydessä näet, montako paikkaa ryhmään on vielä vapaana.

Voiko lapseni osallistua?
Toimintaan tullakseen ei tarvitse olla Lastenliiton jäsen. Kerhoissa on aina yksi ohjaaja lapsiryhmää kohden, eikä kerhoihin ole varattu ylimääräisiä avustajaresursseja. Mikäli lapsi on koulussa pienryhmässä, käy erityisluokkaa tai hänellä on henkilökohtainen avustaja, ota yhteys toimistoon.

Voiko kerhoon tulla kokeilemaan ennen ilmoittautumista?
Kerhoissa ei ole kokeilumahdollisuutta. Kerhoihin on turvallisuuden ja tilakoon takia tarjolla vain tietty määrä paikkoja, joten tästä syystä emme voi tarjota kokeilumahdollisuutta. Mikäli lapsi ei ole ilmoittautunut kerhoon, hänellä ei myöskään ole voimassa Lastenliiton vakuutusta.

Miten lapset valitaan kerhoon ja entä jos jäämme jonopaikalle?
Lapset valitaan kerhoon ilmoittautumisjärjestyksessä. Mikäli kerho on täynnä, voitte jäädä jonottamaan kerhopaikkaa, josta ilmoitetaan heti kun paikka vapautuu. Valitettavasti emme osaa sanoa etukäteen, tapahtuuko peruutuksia.

Koska saan vahvistuksen kerhopaikasta?
Saat ilmoittautumisesta aina automaattisen vahvistuksen sähköpostiisi heti ilmoittautumisen jälkeen. Säilytä kyseinen viesti vahvistuksena ilmoittautumisesta. Jos et saa viestiä, tarkasta roskapostisi. Mikäli et löydä viestiä, ota yhteyttä toimistoon.

Ohjaaja suunnittelevat toiminnan rungon ikäryhmien mukaisesti. Koska lapset kuitenkin kehittyvät jokainen omaan tahtiinsa, ryhmien ikärajat ovat vain suosituksia. Ryhmiin ilmoittautuessa kannattaa pohtia aina sitä, minkä ikäryhmän mukana oma lapsi pääsisi nauttimaan toiminnasta parhaiten.

Voiko 3-vuotiaan laittaa sisaruksensa kanssa 5-6-vuotiaiden ryhmään?
Suosittelemme osallistumista oman ikäryhmän toimintaan.

Kerhomaksu

Koska kerho tulee maksaa?
Kerho maksetaan ilmoittautumisen yhteydessä. Voit valita myös laskun. Mikäli sivu ei ilmoittautumisen jälkeen ohjaudu maksuvaiheeseen, ilmoittautuminen ei ole mennyt läpi. Maksunvälityspalvelun toteuttajana ja maksupalveluntarjoajana toimii Paytrail Oyj. Maksu- ja toimitusehtoihin pääset tutustumaan tarkemmin tämän linkin kautta.

Mistä kerhomaksu koostuu?
Espoon Lastenliitto ry on voittoa tavoittelematon järjestö. Osallistumismaksuilla katetaan kerhotoiminnan kulut, joihin kuuluvat mahdolliset materiaalimaksut, vakuutukset sekä ohjaajien palkat.

Mitä pitäisi tietää vakuutuksesta?
Kerholaiset on vakuutettu vakuutusyhtiö OP-Pohjolassa. Huomioittehan kuitenkin, että lasten pelit, lelut ja kännykät ovat omalla vastuulla. Toivommekin, että mietitte yhdessä kotona mitä leluja lapsi saa tuoda kerhoon, sillä emme vastaa niiden rikkoutumisesta tai katoamisesta. Lisätietoja vakuutuksesta voi tarvittaessa kysellä espoo@lastenliitto.fi.

Vakuutus on voimassa vain, kun kerhomaksu on maksettu ennen toiminnan alkua. Tästä syystä emme voi ottaa toimintaan lapsia, joiden osallistumismaksua ei ole maksettu. (HUOM! Mikäli olet ilmoittautumisen yhteydessä valinnut maksutavaksi laskun, laskut lähetetään n. kuukauden välein ja näin ollen lapsi voi tulla mukaan toimintaan, vaikka laskua ei olisi vielä tullut eikä maksettu!)

Onko kerhoissa sisaralennusta?
Espoon Lastenliiton kerhoissa ei ole sisaralennuksia.

Sairastumiset ja peruutustilanteet

Entä jos ohjaaja sairastuu?
Sairastumiset ovat aina ikäviä, mutta välillä niitä sattuu. Koska kerhotilat on myönnetty tietylle aikavälille, päivälle ja kelloajalle, korvaavien kerhokertojen järjestäminen myöhemmin saattaa olla haastavaa. Tästä syystä pyrimme aina järjestämään tuuraajan kerhoon. Meillä on oma sijaislista ja kaikki listalla olevat tuuraajat on haastateltu joko Espoon, Helsingin tai Vantaan Lastenliiton yhdistysten puolesta. Mikäli sijaista ei saada, kerhokerta joudutaan perumaan.

Entä jos kerho perutaan?
Jotta kerho pystytään järjestämään, on siellä oltava minimissään kahdeksan (8) osallistujaa. Mikäli kerhoon ei ilmoittaudu tarpeeksi lapsia, emme pysty kattamaan kuluja emmekä siis voi toteuttaa kyseistä kerhoa. Mahdollisuuksien mukaan pyrimme tarjoamaan toista kerhopaikkaa. Perutuista kerhoista emme peri maksua.

Haluamme itse perua kerhon
Ilmoittautuminen on sitova ja ilmoittautumisen jälkeen peritään aina täysimääräinen maksu. Kerhomaksu palautetaan ainoastaan lääkärintodistusta vastaan. Mikäli lapsi on ehtinyt olla mukana toiminnassa, hinta suhteutetaan päivien määrään. Mikäli kerho keskeytyy muista syistä, esimerkiksi jos perheen suunnitelmissa on muutoksia, kerhomaksua ei palauteta. Mahdollisissa peruutustapauksessa tulee aina ottaa heti yhteyttä järjestäjään, jotta voimme antaa paikan seuraavalle jonossa. Toimintamaksun maksamatta jättäminen tai toimintaan saapumatta jättäminen eivät riitä peruutukseksi.

Muuta

Mistä voi tiedustella löytötavaroita?
Koska kerhot yleensä kokoontuvat kerran viikossa, nopeiten tiedon löytyötavaroista saa suoraan kerhopaikasta (koulu, nuorisotalo tms). Mikäli asia ei ole kiireinen, ole yhteydessä kerhon ohjaajaan tai toimistolle, josta välitetään sanaa eteenpän.

Mihin lapsen valokuvia käytetään?
Kuvamateriaalia, jota toiminnassa otetaan, käytetään Lastenliiton toiminnan dokumentointiin sekä viestintä- ja markkinointitarkoituksiin valmistettaviin esitteisiin, lehtiartikkeleihin ja sähköisiin julkaisuihin. Tämän lisäksi tiedotusvälineet saattavat toisinaan tarvita kuvamateriaalia. Noudatamme kuvamateriaalin käytössä ja sen julkaisussa voimassa olevaa lainsäädäntöä sekä eettisesti hyväksyttäviä periaatteita ja edellytämme tätä myös tiedotusvälineiltä.

Miten tietosuoja on huomioitu?
Lastenliiton henkilötietojen käsittelystä voit lukea lisää tätä linkkiä klikkaamalla.

Sosiaalisen median kanavat:
Espoon Lastenliittoa pääset seuraamaan Facebookissa nimellä Espoon Lastenliitto ry ja Instagramissa @lastenliitto_espoo.