Espoo | Kerhovanhemman infopaketti

Iltapäivätoiminta

Kerhovanhemman infopaketti

Hei,
olet ilmoittamassa lastasi Espoon Lastenliiton kerhotoimintaan. Jotta kerhokausi olisi mahdollisimman sujuva, pyydämme että tutustut tähän sivustoon ennen ilmoittautumista, sillä täällä vastaamme niihin useimmin esitettyihin kysymyksiin ja kerromme yleisemmin toiminnastamme.

Kerhokautemme alkaa syksyllä aina viikolla 36 ja päättyy viikolla 50. Kevätkausi alkaa puolestaan viikolla 4 ja päättyy viikolla 18. Oman kerhonne aloituspäivät ja viikottaiset kokoontumisajat löydätte ilmoittautumisen yhteydessä kerhon omilta sivulta sekä automaattisesta vahvistusviestistä, jonka saatte heti onnistuneen ilmoittautumisen jälkeen. Otattehan huomioon, että kerhoissamme ei järjestetä toimintaa koulujen loma-aikoina ja arkipyhinä (esim. vappu, pääsiäinen, itsenäisyyspäivä).

Tarkemmat ohjeet kerhon käytännöistä ja toimintasuunnitelmista saat omalta kerho-ohjaajaltasi ensimmäisellä kerhokerralla. Huomioittehan, että kerhokauden suunnitelmia tehdään myös yhdessä lapsiryhmän kanssa, joten kovin tarkkoja valmiita kausisuunnitelmia kerhoista ei välttämättä kauden alussa jaeta. Kerhojen käytännön asioista kannattaa aina olla yhteydessä ensisijaisesti suoraan kerhon ohjaajaan. Myös heidän yhteystietonsa saatte ensimmäisellä kerhokerralla.

Kysymykset koskien Lastenliiton muuta toimintaa ja maksu- tai laskutusasioita voi osoittaa Espoon Lastenliiton toimistolle. Toimisto sijaitsee Helsingin Kampissa ja on avoinna arkisin kello 9.00-16.00. Toimisto vastaa kerhoilmoittautumisiin, laskutuksiin ja muihin hallinnon asioihin.

Yhteystiedot:
Toiminnankoordinaattori - iltapäivätoiminta, harrastekerhot
Anita Arttola
espoo.ip@lastenliitto.fi

Mahtuuko kerhoon vielä mukaan ja kuinka voin hänet ilmoittaa?
Voimmeko tulla kokeilemaan toimintaa kerran ennen ilmoittautumista?
Lapseni täyttää kauden aikana 5v, kannattaako minun ilmoittaa hänet 3-4v vai 5-6v ryhmään?
Voiko 3-vuotiaan laittaa sisaruksensa kanssa 5-6-vuotiaiden ryhmään?
Onko kerhoissa sisaralennusta?
Koska saamme vahvistuksen kerhopaikasta?
Voiko lapseni osallistua?
Miten lapset valitaan kerhoon?
Koska kerho tulee maksaa?
Mistä kerhomaksu koostuu?
Mitä pitäisi tietää vakuutuksesta?
Voiko vanhempi tulla mukaan kerhoon?
Miten saan ohjaajaan yhteyden?
Entä jos ohjaaja sairastuu?
Entä jos kerho perutaan?
Haluamme itse perua kerhon
Mihin lapsen valokuvia käytetään?
Sosiaalisen median kanavat

Mahtuuko kerhoon vielä mukaan ja kuinka voin hänet ilmoittaa?
Ilmoittautuminen tapahtuu nettisivujemme kautta ja jokainen lapsi ilmoitetaan omalla lomakkeellaan. Kerhoon mahtuu 12-15 lasta, riippuen lasten ikäjakaumasta. Mikäli täytetty ilmoittautumislomake ohjaa teidät maksuvaiheeseen, kerhoon mahtuu vielä. Mikäli maksuvaihetta ei tule, olette jonopaikalla ja tästä tulee teille ilmoitus. Valitettavasti nettisivuillamme ei ole mahdollisuutta näyttää automaattisesti kuinka monta paikkaa on vielä jäljellä, mutta seuraamme tilannetta jatkuvasti ja pyrimme kirjaamaan sivuillemme heti kun toiminta on täynnä ja ilmoittautuminen tapahtuu varapaikalle.

Voimmeko tulla kokeilemaan toimintaa kerran ennen ilmoittautumista?
Valitettavasti kerhoissa ei ole kokeilumahdollisuutta. Kerhoihin on turvallisuuden ja tilakoon takia tarjolla vain tietty määrä kerhopaikkoja, joten tästä syystä emme voi tarjota kokeilumahdollisuutta. Mikäli lapsi ei ole ilmoittautunut kerhoon, hänellä ei myöskään ole voimassa Espoon Lastenliiton kautta olevaa vakuutusta.

Koska lapset kehittyvät omaan tahtiinsa, ryhmien ikärajat ovat vain suosituksia joiden mukaan ohjaajat suunnittelevat toimintaa. Ryhmiin ilmoittautuessa kannattaa pohtia aina sitä, minkä ikäryhmän mukana oma lapsi pääsisi nauttimaan toiminnasta parhaiten.

Voiko 3-vuotiaan laittaa sisaruksensa kanssa 5-6-vuotiaiden ryhmään?
Suosittelemme osallistumista oman ikäryhmän toimintaan.

Onko kerhoissa sisaralennusta?
Espoon Lastenliiton kerhoissa ei ole sisaralennuksia.

Koska saamme vahvistuksen kerhopaikasta?
Ilmoittauduttuasi saat automaattisen vahvistuksen sähköpostiisi välittömästi. Säilytä kyseinen viesti vahvistuksena ilmoittautumisestanne (Jos viestiä ei löydy saapuneet -kansiosta kannattaa tarkistaa roskaposti-kansio). Mikäli ette saa vahvistusviestiä selaimeen ettekä sähköpostiin, ilmoittautuminen ei ole onnistunut ja tällöin teidän tulee ottaa yhteys toimistoon. Mikäli jonossa oleville vapautuu paikkoja, kerhoa ei jostain syystä tulla järjestämään tai muutoksia ilmenee, niistä tullaan tiedottamaan joko sähköpostitse tai puhelimitse.

Voiko lapseni osallistua?
Toimintamme on kaikille avointa. Kerhoihin on merkitty omat ikäsuositukset, mutta koska lapset kehittyvät omaan tahtiinsa, ryhmien ikärajat ovat vain suosituksia joiden mukaan suunnitellaan toimintaa. Kerhoissa on aina yksi ohjaaja lapsiryhmää kohden, eikä kerhoihin ole varattu ylimääräisiä avustajaresursseja, mutta mikäli lapsenne haluaa mukaan toimintaan ja on koulussa pienryhmässä, käy erityisluokkaa tai hänellä on henkilökohtainen avustaja, ota yhteys toimistoon.

Miten lapset valitaan kerhoon?
Lapset valitaan kerhoon ilmoittautumisjärjestyksessä. Mikäli kerho on täynnä, ilmoittautumiset ovat jonossa. Mahdollisissa peruutustapauksessa tulee aina ottaa heti yhteyttä järjestäjään, jotta voimme antaa paikan seuraavalle jonossa.

Koska kerho tulee maksaa?
Kerhomaksu tulee maksaa ilmoittautumisen yhteydessä. Maksun saa myös laskulla. Maksunvälityspalvelun toteuttajana ja maksupalveluntarjoajana toimii Paytrail Oyj ja maksu- ja toimitusehtoihin pääset tutustumaan tarkemmin TÄÄLTÄ.

Mistä kerhomaksu koostuu?
Lastenliitto ry on voittoa tavoittelematon järjestö. Kerhojen osallistumismaksuilla katetaan kerhotoiminnan kulut, joihin kuuluvat mahdolliset materiaalimaksut, vakuutukset sekä ohjaajien palkat.

Mitä pitäisi tietää vakuutuksesta?
Lastenliitto vakuuttaa lapset tapaturmavakuutuksella OP-Pohjolassa. Vakuutus ei kata kadonneita tai rikkoutuneita tavaroita. Tarkemmat tiedot vakuutuksesta saat toimistolta. Vakuutus on voimassa vain, kun kerhomaksu on maksettu ennen toiminnan alkua. Tästä syystä emme voi ottaa kerhoihin lapsia, joiden osallistumismaksua ei ole maksettu. (HUOM! Mikäli olet ilmoittautumisen yhteydessä valinnut maksutavaksi laskun, laskut lähetetään kuukauden välein ja näin ollen lapsi voi tulla mukaan kerhoon vaikka laskua ei olisi vielä tullut eikä maksettu!)

Voiko vanhempi tulla mukaan kerhoon?
Vauvaryhmiä lukuun ottamatta lapset osallistuvat kerhotoimintaan itsenäisesti. Mikäli teillä on kysyttävää tai keskusteltavaa ohjaajan kanssa, he vastailevat mielellään kysymyksiinne. Joidenkin ryhmien välissä on kovin lyhyt vaihtoaika jolloin ohjaajat eivät välttämättä ehdi juttelemaan, mutta heihin voi olla yhteydessä myös sähköpostitse.

Miten saan ohjaajaan yhteyden?
Ohjaajat jakavat omat yhteystietonsa ensimmäisellä kerhokerralla. Esimerkiksi sairastumisista ei tarvitse välttämättä erikseen ilmoittaa, mutta pidemmistä poissaoloista ohjaajan on hyvä tietää.

Entä jos ohjaaja sairastuu?
Koska kerhopaikkatiloja on anottu tietylle aikavälille, päivälle ja kelloajalle, korvaavien kerhokertojen järjestäminen on hankalaa ja tästä syystä pyrimmekin aina ensisijaisesti järjestämään tuuraajan kerhoon. Meillä on oma sijaislista ja kaikki sijaislistallamme olevat tuuraajat on haastateltu joko Espoon, Helsingin tai Vantaan Lastenliiton yhdistysten puolesta. Mikäli sijaista ei saada, kerhokerta joudutaan perumaan.

Entä jos kerho perutaan?
Jotta kerho pystytään järjestämään, on siellä oltava minimissään kahdeksan (8) osallistujaa. Mikäli kerhoon ei ilmoittaudu tarpeeksi lapsia, emme pysty kattamaan kuluja emmekä siis voi toteuttaa kyseistä kerhoa. Mahdollisuuksien mukaan pyrimme tarjoamaan toista kerhopaikkaa. Perutuista kerhoista emme peri maksua.

Palautetaanko maksu jos perumme kerhoilmoittautumisemme?
Ilmoittautuminen on sitova ja ilmoittautumisen jälkeen peritään aina täysimääräinen maksu. Maksuton peruuttaminen onnistuu lääkärintodistuksella.Mahdollisissa peruutustapauksessa tulee aina ottaa heti yhteyttä järjestäjään, jotta voimme antaa paikan seuraavalle jonossa. Huomioittehan että leirimaksun maksamatta jättäminen tai leirille saapumatta jättäminen eivät riitä peruutukseksi.

Palautetaanko maksu jos joudumme keskeyttämään kerhon?
Kerhomaksu palautetaan ainoastaan lääkärintodistusta vastaan. Mikäli lapsi on ehtinyt olla toiminnassa jo useamman kerran, hinta suhteutetaan päivien määrään. Mikäli kerho keskeytyy muista syistä, esimerkiksi jos perheen suunnitelmissa on muutoksia, kerhomaksua ei palauteta. Huomioittehan myös että kerhoihin ei ole varattu ylimääräisiä avustajaresursseja. Mikäli lapsi ei pysty toimimaan normaalissa ryhmätyöskentelyssä (esim. muita häiritsevä käyttäytyminen, kiusaaminen jne.), huoltajat ovat velvollisia hakemaan lapsen pois kesken kerhon.

Mihin lapsen valokuvia käytetään?
Kuvamateriaalia, jota toiminnassa otetaan, käytetään Lastenliiton toiminnan dokumentointiin sekä viestintä- ja markkinointitarkoituksiin valmistettaviin esitteisiin, lehtiartikkeleihin ja sähköisiin julkaisuihin. Tämän lisäksi tiedotusvälineet saattavat toisinaan tarvita kuvamateriaalia. Noudatamme kuvamateriaalin käytössä ja sen julkaisussa voimassa olevaa lainsäädäntöä sekä eettisesti hyväksyttäviä periaatteita ja edellytämme tätä myös tiedotusvälineiltä.

Sosiaalisen median kanavat:
Espoon Lastenliittoa pääset seuraamaan Facebookissa nimellä Kansallinen Lastenliitto -Espoon Aluejärjestö ry ja Instagramissa @lastenliitto_espoo.