Lapsen oikeuksien viikko

Lastenliiton kehittämä, useita vuosia Lastenviikko -nimellä kulkenut teemaviikko on nyt yhdistynyt laajemman Lapsen oikeuksien viikon kanssa! Seuraavaksi 18.-24.11.2019 vietettävä toiminnallinen teemaviikko tulee jatkossa kulkemaan yhteisellä nimellä Lapsen oikeuksien viikko. Lapsen oikeuksien viikkoa järjestää Kansallinen lapsen oikeuksien viestintäverkosto.

Lapsen oikeuksien viikko oli viime vuonna vain kouluille suunnattu teemaviikko, kun taas Lastenviikko on kohdistunut erityisesti harrastustoimintaan. Nämä kaksi yhteen liitettynä saadaan aikaan kaikille suunnattu, lapsen oikeuksia korostava ja osallistava teemaviikko. Vuodesta 2019 alkaen Lapsen oikeuksien viikko ulottuu koulujen ja varhaiskasvatuksen lisäksi vapaa-aikaan ja harrastustoimintaan. Lastenliitto organisoi vapaa-ajan ja harrastustoiminnan puolta teemaviikosta.

Vuonna 2019 Lapsen oikeuksien viikon teemana on lapsen oikeus olla oma itsensä. Teemaviikon tavoitteena on edistää YK:n lapsen oikeuksien sopimuksen tunnettuutta lasten ja nuorten keskuudessa. Lapsen oikeuksien viikon aikana järjestetään aiheeseen liittyviä tapahtumia, otetaan lapsen oikeudet mukaan koulutyöskentelyyn sekä varhaiskasvatukseen ja haastetaan ihmisiä sosiaalisessa mediassa.

Lapsen oikeuksien viikossa voi olla mukana osallistujana tai järjestäjänä! Yhdistykset ja muut toimijat voivat ilmoittaa oman tapahtumansa Lapsen oikeuksien viikolle teemaviikon nettisivujen kautta. Samasta paikasta mukaan viikkoon voi myös ilmoittaa oman koulunsa tai päiväkotinsa. Vaikka Lastenviikon omat nettisivut ovat edelleen toiminnassa, tänä vuonna tärkein tieto teemaviikosta tulee löytymään Lapsen oikeuksien viikon nettisivuilta (linkki alla). Sivuilta tulee löytymään muun muassa lista järjestettävistä tapahtumista, erilaisia materiaaleja kouluille ja vapaa-aikaan sekä ilmoittautumislomakkeet.

Olethan sinäkin mukana juhlistamassa lasten oikeuksia?

Lisätietoja: www.lapsenoikeuksienviikko.fi