Tapahtumahaku

Lapsen oikeuksien viikko

Lastenliiton kehittämä, useita vuosia Lastenviikko -nimellä kulkenut teemaviikko on nyt yhdistynyt laajemman Lapsen oikeuksien viikon kanssa! Toiminnallinen teemaviikko kulkee jatkossa yhteisellä nimellä Lapsen oikeuksien viikko. Lapsen oikeuksien viikkoa järjestää Kansallinen lapsen oikeuksien viestintäverkosto.

Lapsen oikeuksien viikko oli vuonna 2018 vain kouluille suunnattu teemaviikko, kun taas Lastenviikko kohdistui erityisesti harrastustoimintaan. Nämä kaksi yhteen liitettynä saadaan aikaan kaikille suunnattu, lapsen oikeuksia korostava ja osallistava teemaviikko. Vuodesta 2019 alkaen Lapsen oikeuksien viikko ulottuu koulujen ja varhaiskasvatuksen lisäksi vapaa-aikaan ja harrastustoimintaan. Lastenliitto organisoi vapaa-ajan ja harrastustoiminnan puolta teemaviikosta.

Vuonna 2019 Lapsen oikeuksien viikon teemana oli lapsen oikeus olla oma itsensä. Teemaviikon tavoitteena on edistää YK:n lapsen oikeuksien sopimuksen tunnettuutta lasten ja nuorten keskuudessa. Lapsen oikeuksien viikon aikana järjestetään aiheeseen liittyviä tapahtumia, otetaan lapsen oikeudet mukaan koulutyöskentelyyn sekä varhaiskasvatukseen ja haastetaan ihmisiä sosiaalisessa mediassa. Vuoden 2020 teemana on Lapsen oikeus tulevaisuuteen!

Lapsen oikeuksien viikossa voi olla mukana osallistujana tai järjestäjänä! Yhdistykset ja muut toimijat voivat ilmoittaa oman tapahtumansa Lapsen oikeuksien viikolle teemaviikon nettisivujen kautta. Samasta paikasta mukaan viikkoon voi myös ilmoittaa oman koulunsa tai päiväkotinsa. Vaikka Lastenviikon omat nettisivut ovat edelleen toiminnassa, tulevaisuudessa tärkein tieto teemaviikosta tulee löytymään Lapsen oikeuksien viikon nettisivuilta (linkki alla). Sivuilta löytyy muun muassa lista järjestettävistä tapahtumista, erilaisia materiaaleja kouluille ja vapaa-aikaan sekä ilmoittautumislomakkeet. Materiaaleja voi ehdottomasti käyttää myös teemaviikon ulkopuolella! Materiaaleista ja tapahtumista saat lisätietoa sivupalkin linkeistä.

Olethan sinäkin mukana juhlistamassa lasten oikeuksia?

Lisätietoja: www.lapsenoikeuksienviikko.fi