Koronaepidemian huomioiminen iltapäivätoiminnassa

Vantaan Lastenliitto ry noudattaa toiminnassaan viranomaisten ohjeita ja seuraamme niitä jatkuvasti. Tässä kootut ohjeet ovat voimassa toistaiseksi, mutta muutamme niitä tarvittaessa epidemiatilanteen muuttuessa.

• Lasten ja henkilökuntamme hyvinvointi ja turvallisuus on meille ensisijainen asia kaikessa toiminnassamme.

• Riskiryhmään kuuluvan henkilön osallistumisen toimintaan arvioi osallistuja itse tai osallistujan huoltaja, joka konsultoi tarvittaessa hoitavaa lääkäriä.

• Toimintaan ei saa osallistua lievästikään sairaana.

• Toiminnassa noudatetaan yleisiä ohjeita tartuntojen välttämiseksi. Tarpeettomia lähikontakteja vältetään ja toiminnassa noudatetaan tartuntoja ehkäisevää hygieniaa. Kaikessa toiminnassa haetaan väljyyttä tilaratkaisuilla.

• Sekä lapset että aikuiset pesevät kätensä aina ennen toimintaan tuloa ja sieltä lähtiessä. Lisäksi kädet pestään ennen mahdollista ruokailua, wc-käynnin jälkeen, siirtymätilanteissa, aivastamisen tai yskimisen jälkeen ja aina silloin kun kädet ovat likaiset. Mikäli käsienpesumahdollisuutta ei ole, niin käytetään käsihuuhdetta ohjaajan avustuksella. Ohjaajat opastavat ja muistuttavat lapsia käsienpesussa.

• Aivastamisen tai yskimisen yhteydessä käytetään nenäliinaa, joka heitetään sen jälkeen pois. Mikäli nenäliinaa ei ole käytettävissä, suojataan suu kyynärtaipeella.

• Kosketuspinnat pyyhitään tarpeen mukaan päivittäin.

• Toimintaan ei saa tuoda omia leluja mukaan.

• Mikäli toiminnassa askarellaan, niin mahdollisuuksien mukaan lapsille jaetaan omat tarvikkeet, joita he käyttävät toiminnan aikana. Jos käytetään yhteisiä välineitä, välineet puhdistetaan desinfiointisuihkeella eri pienryhmien käytön välissä. Lapsia ohjeistetaan, etteivät he vaihtelisi omia välineitään kavereitten kanssa. Perheet voivat laittaa lapselle niin halutessaan omat askarteluvälineet kotoa reppuun (kynä, kumi, terotin, liimapuikko jne.) jos ei halua että lapsi käyttää yhteisvälineitä.

• Toiminnassa ollaan mahdollisimman paljon ulkona. Osallistujilla tulee olla jokaisella kerralla säänmukaiset ulkoiluvaatteet mukana.

• Toivomme, että huoltajat tai hakijat hakisivat lapsen pihalta ja turhia käyntejä sisätiloihin vältetään. Jos lapsi sairastuu toiminnan aikana, siirretään hänet henkilökunnan valvonnassa välittömästi erilliseen tilaan odottamaan huoltajaa, mahdollisuuksien mukaan ulos. Aikuinen välttää lähikontaktia sairastuneeseen lapseen, mutta on silti turvallisesti läsnä. Lapselle voi laittaa hengityssuojan, jos vanhemmat antavat siihen luvan. Työntekijällä on suositeltavaa olla tässä tilanteessa hengityssuoja.

•  Jos lapsi on sairastunut kesken päivän niin huoltajien tulee lapsen noudettuaan olla yhteydessä omaan terveysasemaansa ja hakeutua sieltä saatujen ohjeiden mukaisesti koronavirustestiin.

• Tarpeetonta fyysistä kosketusta vältetään (esim. halaaminen ja kättely). Tämä huomioidaan myös leikkien suunnittelussa.

• välipalaruokailu ja siihen liittyvät tilaratkaisut pyritään tekemään niin väljäksi ja hygieniaturvalliseksi kuin mahdollista.

• Välipalan valmistuksessa ja tarjoilussa huomioidaan yleinen hygienia, ateriointi mahdollisuuksien mukaan pienemmissä lapsiryhmissä sekä tarpeettomien lähikontaktien välttäminen. Välipala on  aikuisten annostelema tai jakama, ja se voidaan tarjoilla esimerkiksi eväspaketteina ja nauttia ulkotiloissa.

• Mikäli riskiryhmään kuuluvaa lasta hoitava lääkäri on suositellut, ettei lapsen tulisi osallistua koulun lähiopetukseen, tulisi hänen olla osallistumatta myös koulun aamu- ja iltapäivätoimintaan.