Talven 2021 leirikirje

Aurinkoinen tervehdys talven 2021 leiriläinen!

Tervetuloa Vantaan Lastenliitto ry:n järjestämälle päiväleirille talvilomall 2021. Tästä leirikirjeestä löydät tarvitsemasi tiedon leirien tärkeimmistä käytänteistä. Jotta leiri olisi mahdollisimman sujuva, pyydämme että tutustutte vielä Leirivanhemman infopakettiin, jossa vastaamme useimmin esitettyihin kysymyksiin ja kerromme yleisemmin leiriemme käytänteistä.

Toiminta-aika: Leirien päivittäinen toiminta-aika on ma-pe klo 10.00 - 15.00. Ilmoittautumisen jälkeen sinulle on tullut sähköpostiin automaattinen vahvistusviesti, josta löydät tarkemmin oman leiriviikkosi aikataulun ja osoitetiedot. Ne löydät myös nettisivuiltamme kunkin leirin ilmoittautumislomakkeesta!

Leiripaikkojen yhteystiedot:

Mikkolan koulu, Vega (Venuksentie 2, 01480 Vantaa), p. 045 136 2776 (ohjaajat tavoittaa puhelimesta vain leiriaikana)

Leirin aloitus: Leirit aloitetaan ensimmäisenä leiripäivänä kokoontumalla klo 10.00 toimipaikan pääsisäänkäynnillä. Leiriohjaajamme ottavat leiriläiset vastaan ja vastailevat tällöin mielellään esimerkiksi leiriohjelmaa koskeviin kysymyksiin. Huomioittehan, että leirit järjestetään kouluilla ja nuorisotiloilla, joten parkkipaikkaa ei välttämättä ole. Vallitsevan koronatilanteen vuoksi vanhemmat eivät tule koulun tiloihin sisälle vaan saattavat ja noutavat lapsen koulun pihalta.

Ohjaajat: Ohjaajina leirillä toimivat Lastenliiton haastattelemat ja palkkaamat vastuuohjaajat ja ohjaajat. Ohjaajat voivat olla myös alan opiskelijoita. Mikäli sinulla on leiristä kysyttävää tai jos sinulla on leiriläisestä jotakin ilmoitettavaa, jota et ole ilmoittanut ilmoittautumisen yhteydessä (esimerkiksi ruoka-allergia), olethan yhteydessä Vantaan Lastenliiton toiminnanjohtaja Inka Kiuruun, vantaa@lastenliitto.fi tai 050 563 0526.

Yhteydenpito leirillä: Ohjaajat ja leirillä olevan lapsen tavoittaa tarvittaessa leiripuhelimesta leirin ajan klo 10-15. Ilmoitathan ohjaajille, jos leiriläinen tulee myöhässä tai jos hänen täytyy lähteä etuajassa. Löytötavaroita voi tiedustella viikon aikana ohjaajilta ja leirin jälkeen toimistolta.

Toimiston yhteystiedot: Vantaan Lastenliiton toimisto sijaitsee Helsingin Kampissa ja on avoinna vain etukäteen sovittuina aikoina. Toimistohenkilöt tavoittaa pääosin arkisin klo 9-16 välillä. Koronatilanteesta johtuen työtä tehdään pääosin etätyönä ja kaikki vierailut toimistolle tulee sopia etukäteen toimistohenkilökunnan kanssa. Toimisto vastaa leiri-ilmoittautumisiin, laskutuksiin ja muihin hallinnon asioihin. Yhteystiedot toimistolle: Inka Kiuru, vantaa@lastenliitto.fi tai 050 563 0526. Huomioittehan kuitenkin, että mitä lähemmäksi leirien alkua mennään, sitä hektisempää aikaa toimistolla eletään. Sähköposteihin ja puheluihin ei välttämättä ehditä vastaamaan saman päivän aikana.

Ohjelmasta ja vakuutuksista: Leiriohjelma pitää sisällään ohjaajien suunnitteleman leiriohjelman, mahdolliset retkikustannukset, materiaalit, lämpimät lounaat ja vakuutuksen. Lapset on vakuutettu tapaturmavakuutuksella OP-Pohjolassa. Tarkemmat tiedot vakuutuksesta saat tarvittaessa toimistolta (vantaa@lastenliitto.fi).

Ruokailu: Päivän aikana tarjotaan lämmin lounas. Lounaan syömme leiripaikalla ja sen valmistamisesta Idecatering Oy.  Välipala ei kuulu leirin hintaan, mutta olemme huomioineet ohjelmassa pienen tauon, jolloin lapset voivat syödä omia eväitään. Eväiden kannattaa olla reppusäilytyksen kestäviä. Huom! Ei karkkeja, limppareita tai muita herkkuja!

Mahdolliset ruoka-aineallergiat on kysytty ilmoittautumisen yhteydessä. Huomioithan että ruokatilaukset ruuan toimittajalta tulee tehdä viimeistään kahta viikkoa ennen leirin alkua, eli viime hetken muutoksista saatetaan veloittaa lisämaksu.

MUISTA OTTAA LEIRILLE MUKAAN

• Halutessasi välipala
  • Juomapullo
  • Sään mukaiset vaatteet, joissa on kiva touhuta niin ulkona kuin sisällä. Leiripaikoissa ei käytetä sisällä kenkiä, joten voit ottaa mukaan myös erilliset sisäkengät. Huomioithan, että leiriviikon aikana lapsen vaatteet saattavat likaantua liikkuessa, leikkiessä ja askarrellessa (esimerkiksi maalatessa). Lapsella tulee olla päällään sellaiset vaatteet, joiden kuluminen tai likaantuminen ei haittaa.
  • Leiriltä saatetaan tehdä lyhyitä päiväretkiä, mutta niistä ilmoitetaan aina leirikohtaisesti leirin aikana, jolloin ilmoitetaan myös varusteista.

LEIRIEN AIKATAULU

Peruspäivän karkea runko-ohjelma päivittäin on seuraavanlainen. Ohjelma kuitenkin elää ja muuttuu osallistujien ja päivien mukaan. Leiripaikalla kannattaa olla joka aamu klo 10.

10.00 saapuminen, ryhmäytymistä, päivän aloitus
10.30 ohjattua toimintaa
12.00 ruokailu ja vapaata toimintaa
13.00 ohjattua toimintaa
15.00 lähtö kotiin

MUUTA TÄRKEÄÄ HUOMOITAVAA

• Sairaana leirille ei ole asiaa. Pienikin tauti parannellaan kotona, ennen kuin leirille voi taas tulla. Vanhempi on velvollinen hakemaan lapsen heti leiriltä, mikäli lapsi sairastuu kesken päivän.
  • Leirillä huomioidaan entistä tarkemmin hyvä hygienia sekä painotamme toiminnassa ulkoilua, lähikontaktien välttämistä sekä pienryhmätoimintaa.
  • Jokaisen leiripäivän jälkeen käyttämissämme tiloissa suoritetaan pyyhitään yhteiskosketuksissa olevat pinnat desinfioivilla puhdistusliinoilla
  • Ovathan ohjaajat tietoisia lapsenne allergioista ja muista tärkeistä asioista, jotta heillä on tarpeeksi kattavat tiedot huolehtiakseen lapsenne hyvinvoinnista leirillä. Näistä voi kertoa ilmoittautumisen yhteydessä tai jälkeenpäin ottamalla yhteyttä toimistoon.
  • Noudattakaa leirin alkamis- ja loppumisaikoja. Kulkeeko lapsi itsenäisesti vai noutaako joku. Poikkeustilanteissa kirjallinen tieto ohjaajille joko lapulla tai tekstiviestillä!
  • Tallenna muistiin oman leirin leiripuhelinnumero ja ilmoita tekstarilla jos lapsi on poissa.
  • Varmista, että ohjaajilla on oikeat yhteystiedot, jotta huoltaja saadaan kiinni hätätapauksissa.
  • Pelikonsolit jätetään kotiin
  • Lapset vastaavat itse omista tavaroistansa esim. kännyköistä tai liikuntavälineistä yms. Rikkoutumisia ei korvata. Huolehtikaa, että lapsen tavarat ja vaatteet ovat sellaisia, että ne ovat toimintaan soveltuvia ja saattavat kulua käytössä.
  • Toteutamme toiminnassamme kestävää kehitystä ja leireillä käytetään paljon kierrätys- ja lahjoitusmateriaaleja. Mikäli sinulla on hyväkuntoista tavaraa, jota haluat lahjoittaa toimintaamme, otathan yhteyttä toimistoomme!
  • Löytötavaroita voi tiedustella suoraan leiriltä. Leirikauden päätyttyä ohjaajat toimittavat kaikki löytötavarat toimistolle, josta niitä voi tiedustella ja noutaa. Löytötavaroita säilytetään kahden kuukauden ajan.

Jäikö kysyttävää? Ota yhteys: vantaa@lastenliitto.fi tai 050 563 0526

Tervetuloa leirille!