Ohjeita korona-aikaan

Vantaan Lastenliitto ry noudattaa toiminnassaan viranomaisten ohjeita ja seuraamme niitä jatkuvasti. Tälle sivulle päivitetään viimeisimmät ohjeet. Muutamme ohjeistuksia tarvittaessa.

Päivitetty 21.8.2020

• Lasten ja henkilökuntamme hyvinvointi ja turvallisuus on meille ensisijainen asia kaikessa toiminnassamme.
  • Riskiryhmään kuuluvan henkilön osallistumisen toimintaan arvioi osallistuja itse tai osallistujan huoltaja, joka konsultoi tarvittaessa hoitavaa lääkäriä.
  • Toimintaan ei saa osallistua lievästikään sairaana.
  • Toiminnassa noudatetaan yleisiä ohjeita tartuntojen välttämiseksi. Tarpeettomia lähikontakteja vältetään ja toiminnassa noudatetaan tartuntoja ehkäisevää hygieniaa. Kaikessa toiminnassa haetaan väljyyttä tilaratkaisuilla.
  • Sekä lapset että aikuiset pesevät kätensä aina ennen toimintaan tuloa ja sieltä lähtiessä. Lisäksi kädet pestään ennen mahdollista ruokailua, wc-käynnin jälkeen, siirtymätilanteissa, aivastamisen tai yskimisen jälkeen ja aina silloin kun kädet ovat likaiset. Mikäli käsienpesumahdollisuutta ei ole, niin käytetään käsihuuhdetta ohjaajan avustuksella. Ohjaajat opastavat ja muistuttavat lapsia käsienpesussa.
  • Aivastamisen tai yskimisen yhteydessä käytetään nenäliinaa, joka heitetään sen jälkeen pois. Mikäli nenäliinaa ei ole käytettävissä, suojataan suu kyynärtaipeella.
  • Kosketuspinnat pyyhitään tarpeen mukaan päivittäin.
  • Mikäli toiminnassa askarellaan, niin mahdollisuuksien mukaan lapsille jaetaan omat tarvikkeet, joita he käyttävät toiminnan aikana.
  • Toiminnassa ollaan mahdollisimman paljon ulkona. Osallistujilla tulee olla jokaisella kerralla säänmukaiset ulkoiluvaatteet mukana.
  • Toiminnassa tulee varautua siihen, että toiminta saattaa lyhyelläkin varoitusajalla muuttua (esimerkiksi muuttua lähileiristä etäleiriksi) tai peruuntua. Mikäli muutoksia tulee, olemme huoltajiin yhteydessä. Mikäli kasvokkain järjestettävää toimintaa ei pystytä toteuttamaan niin pyrimme mahdollisuuksien mukaan järjestämään etätoimintaa tai jakamaan toiminta-aiheisia ohjeita ja vinkkejä. Korvaavaa toimintaa järjestettäessä maksuja ei lähtökohtaisesti palauteta. Jokainen alueellinen, toimintaa järjestävä yhdistys vastaa omasta toiminnastaan.

Olethan yhteydessä meihin, mikäli haluat tietää tilanteesta lisää.

Inka Kiuru
vantaa@lastenliitto.fi