Ohjeita korona-aikaan

Noudatamme toiminnassamme viranomaisten ohjeistuksia epidemiatilanteeseen liittyen ja seuraamme niitä aktiivisesti. Päivitämme tälle sivulle uusimpia ohjeistuksia ja muutoksia tarvittaessa.

• Lasten hyvinvointi ja turvallisuus on meille ensisijainen asia kaikessa toiminnassamme.
  • Riskiryhmään kuuluvan henkilön osallistumisen toimintaan arvioi osallistuja itse tai osallistujan huoltaja, joka konsultoi tarvittaessa hoitavaa lääkäriä.
  • Toimintaan ei saa osallistua lievästikään sairaana.
  • Toiminnassa noudatetaan yleisiä ohjeita tartuntojen välttämiseksi. Tarpeettomia lähikontakteja vältetään ja toiminnassa noudatetaan tartuntoja ehkäisevää hygieniaa. Kaikessa toiminnassa haetaan väljyyttä tilaratkaisuilla.
  • Sekä lapset että aikuiset pesevät kätensä aina ennen toimintaan tuloa. Lisäksi kädet pestään ennen ruokailua, wc-käynnin jälkeen, siirtymätilanteissa, aivastamisen tai yskimisen jälkeen ja aina silloin kun kädet ovat likaiset. Mikäli käsienpesumahdollisuutta ei ole, niin käytetään käsihuuhdetta ohjaajan avustuksella. Ohjaajat opastavat ja muistuttavat lapsia käsienpesussa.
  • Aivastamisen tai yskimisen yhteydessä käytetään nenäliinaa, joka heitetään sen jälkeen pois. Mikäli nenäliinaa ei ole käytettävissä, suojataan suu kyynärtaipeella.
  • Kosketuspinnat pyyhitään päivittäin.
  • Toimintaan ei saa tuoda omia leluja mukaan.
  • Toiminnassa ollaan ulkona normaalia enemmän. Osallistujilla tulee olla jokaisella kerralla säänmukaiset ulkoiluvaatteet mukana.
  • Tulee varautua siihen, että toiminta saattaa lyhyelläkin varoitusajalla muuttua (esimerkiksi muuttua lähikerhosta etäkerhoksi) tai peruuntua. Mikäli muutoksia tulee olemme huoltajiin yhteydessä. Mikäli lähikerhoja ei pystytä toteuttamaan niin pyrimme mahdollisuuksien mukaan järjestämään etäkerhoja tai jakamaan toiminta-aiheisia ohjeita ja vinkkejä. Korvaavaa toimintaa järjestettäessä kerhomaksuja ei palauteta.
  • Ohjaajat käyttävät mahdollisuuksien mukaan toiminnassa kasvomaskeja. Lisäksi toivomme huoltajien käyttävän kasvomaskia haun tai tuonnin yhteydessä, mikäli he tulevat sisätiloihin.
  • Seuraamme viranomaisten ohjeistuksia aktiivisesti.