Leirivanhemmat infopaketti

Hei,

Olemme Helsingin alueella toimiva voittoa tavoittelematon yhdistys ja järjestämme lapsille, nuorille ja lapsiperheille elämyksellistä, innostavaa ja lasten näköistä harrastus- ja vapaa-ajan toimintaa, johon on helppo osallistua. Toimintamme ei ole tavoitekeskeistä, vaan siinä korostuvat osallisuus ja yhdessäolo.
Jotta leirikesä olisi mahdollisimman sujuva, pyydämme että tutustut tähän leirivanhemman oppaaseen ennen ilmoittautumista, sillä täällä vastaamme niihin useimmin esitettyihin kysymyksiin ja kerromme yleisemmin leiriemme käytänteistä.

LEIRILLE ILMOITTAUTUMINEN

Miten lapset valitaan leireille?

Mistä näemme, onko leirillä tilaa?

Koska saan vahvistuksen leiripaikasta?

LEIRITOIMINTA

Koska leirikirje saapuu?

Mitä leirin teema tarkoittaa ja mitä leirillä tehdään?

Entä jos lapsi ei ole leirin ikäkohderyhmää?

Saako lapsi ottaa leirille mukaan oman puhelimensa?

Keitä ohjaajat ovat ja miten heihin saa yhteyden?

Miten ruokailu on hoidettu leirillä?

LEIRIMAKSU

Leirimaksu ja mistä se koostuu?

Onko leireillä sisaralennusta? Entä jäsenalennusta?

Mitä pitäisi tietää vakuutuksista?

SAIRASTUMISET JA PERUUTUKSET

Mitä käy, jos leiri perutaan?

Palautetaanko leirimaksu, jos joudun perumaan leirin?

Pitääkö lapsen poissaolosta ilmoittaa?

MUUTA

Toimiston henkilökunta

Mistä voin tiedustella löytötavaroita?

Mihin lapsen valokuvia käytetään?

LEIRILLE ILMOITTAUTUMINEN

Miten lapset valitaan leireille?
Lapset valitaan leireille ilmoittautumisjärjestyksessä. Mikäli leiri on täynnä, ilmoittautumiset ovat jonossa. Mahdollisissa peruutustapauksessa tulee aina ottaa heti yhteyttä järjestäjään, jotta voimme antaa paikan seuraavalle jonossa.

Mistä näemme, onko leirillä tilaa?

Kerhon ilmoittautumissivulla näkyy, montako paikkaa leiriltä on varattu (esim. 21/30). Maksun suoritettua on kerhopaikka varma, sillä ohjelmamme ei anna maksaa leiriä, ellei sinne ole tilaa. Varapaikkalainen ei siis koskaan joudu maksamaan leirimaksua etukäteen.

Koska saan vahvistuksen leiripaikasta?

Ilmoittauduttuasi saat automaattisen vahvistuksen sähköpostitse. Jos et saa viestiä heti eikä sitä löydy roskapostikansiosta, ota yhteyttä toiminnanohjaajaan. Mikäli jonossa oleville vapautuu paikkoja, leiri jouduttaisiin jostain syystä peruuttamaan tai muita muutoksia ilmenee, niistä tullaan tiedottamaan joko sähköpostitse tai puhelimitse.

Huomioithan, että mikäli et ole maksanut leirimaksua ilmoittautumisen yhteydessä (tai valinnut onnistuneesti "osamaksu/lasku" -vaihtoehdon), ei ilmoittautuminen ole onnistunut. Ole tällöin yhteydessä toiminnanohjaajaan.

LEIRITOIMINTA

Koska leirikirje saapuu?

Leirikirjeitä on erikseen päiväleirille, yöleireille, tanssileirille sekä syys/talvilomaleirille. Löydät leirikirjeet osoitteesta www.lastenliitto.fi/leirit ja siihen löytyy linkki myös automaattisesta vahvistusviestistä, joka lähetetään huoltajan sähköpostiin ilmoittautumisen yhteydessä. Jotta saat ajantasaisimman tiedon leirin asioista, käythän lukemassa leirikirjeen vielä ennen leirin alkua. Mikäli leirikirje ei tule sähköpostiisi (tarkista myös roskaposti!) ilmoittautumisen jälkeen, olethan yhteydessä toiminnanohjaajaan.

Mitä leirin teema tarkoittaa ja mitä leirillä tehdään?

Lastenliiton leiri- ja kerhotoiminta on teematoimintaa, eli jonkin tietyn teeman ympärille rakennettua puuhastelua. Teemoja on hyvin erilaisia, aina taiteesta ja liikunnasta velhoihin tai vaikkapa avaruuteen. Leireillä ei opiskella, vaan teemaa toteutetaan leikkien, askarrellen ja liikkuen. Esimerkiksi avaruusteemaisella leirillä leikitään pyrstötähtihippaa ja luontoleireillä askarrellaan luonnon materiaaleista.

Jokainen leiri on omanlaisensa, vaikka teema on sama, sillä ohjaajat ja lapset luovat leiritoiminnasta aina omanlaisensa kokonaisuuden. Päiviin sisältyy aina ohjattua leiritoimintaa ja jonkin verran vapaata leikkiä.

Ensimmäinen leiripäivä keskitytään ryhmäyttämiseen ja tutustumiseen.

Entä jos lapsi ei ole leirin ikäkohderyhmää?

Leirin toiminta suunnitellaan ilmoitettujen ikäryhmien mukaisesti. Vanhempi tai nuorempi lapsi ei siis välttämättä viihdy toiminnassa, eikä leirillä ehkä ole samanikäisiä kavereita. Ikärajat ovat kuitenkin vain suosituksia. Mikäli yhdistyksemme toiminta on entuudestaan tuttua tai toiminta kuulostaa lapsesta siltä että hän haluaa osallistua, hän on oikein tervetullut. Aina ennen ilmoittamista, suosittelemme keskustelemaan lapsen kanssa siitä, että ikäryhmä tulee olemaan leirillä omaa ikää nuorempia/vanhempia.

Saako lapsi ottaa leirille mukaan oman puhelimensa?

Oman puhelimen voi ottaa mukaan leirille, mutta niiden käyttöä pyritään rajaamaan ohjelman ulkopuoliselle ajalle. Yöleireillä tämä tarkoittaa sitä, ettei puhelinta myöskään kannettaisi päivällä mukana, jotta vältytään vahingoilta leiriohjelman tiimellyksessä. Bengtsårissa kannattaa huomioida, että puhelimen lataus onnistuu vain harvoin. Saarella ei myöskään aina ole paras mahdollinen kuuluvuus. Lastenliiton leirivakuutus ei korvaa leirillä rikki mennyttä puhelinta / muuta irtotavaraa.

Keitä ohjaajat ovat ja miten heihin saa yhteyden?

Leirien vetämisestä vastaavat Lastenliiton ohjaajatiimit, jotka koostuvat vastuuohjaajista ja ohjaajista. Ohjaajien määrä leirillä riippuu lapsien määrästä. Leiriohjaajamme ovat täysi-ikäisiä ja saavat työstään palkkaa. Kaikki ohjaajamme ovat taustoiltaan joko lasten ja nuorten kanssa työskenteleviä, alalle opiskelevia tai muuten vahvan alakokemuksen omaavia. Täysi-ikäisten ohjaajien lisäksi leirillä on usein myös nuorempia apuohjaajia, jotka harjoittelevat leirin ohjaamista.

Jokaisella leiripaikalla on omat leiripuhelimensa, joilla saa yhteyden ohjaajiin ja hätätapauksissa myös leiriläisiin. Päiväleireillä puhelimet ovat käytössä noin kello 8.45-15.15 muina aikoina puhelimeen voi lähettää tekstiviestejä. Yöleireillä puhelimet aukeavat viimeistään puolta tuntia ennen leirin alkua ja sulkeutuvat viimeistään puoli tuntia leirin päättymisen jälkeen. Leiripuhelimen numerot löytyvät leirikirjeestä (puhelinnumerot päivitetään toukokuussa).

Miten ruokailu on hoidettu leirillä?

Päiväleireillä tarjotaan lämmin lounas, johon sisältyy lämmin ruoka lisukkeineen, raikas salaatti, tuore omatekoinen leipä levitteineen sekä maito / vesi. Lounaan syömme leiripaikalla ja sen valmistamisesta ja toimittamisesta leiripaikalle vastaa HSIS Catering Service. Ruokailua varten lapset ottavat leirille omat ruokailuvälineet (koska meillä ei ole pääsääntöisesti mahdollisuutta käyttää nuorisotalon/koulun astioita). Leireillä tarjotaan myös pieni välipala, joka on esimerkiksi näkkäriä ja hedelmää. Tämän lisäksi lapsilla on mahdollisuus syödä omia välipaloja. Välipalan tulee olla reppusäilytyksen kestävää eikä se saa olla karkkia / muuta herkuksi luokiteltavaa.

Yöleireillä tarjotaan aamupala, lounas, päivällinen ja iltapala. Bengtsårissa ruoka valmistuu saaren leirikeittiössä saaren henkilökunnan puolesta, Meriharjussa ruoka tehdään osittain itse ja osittain tilattuna.

Allergiat/erityisruokavaliot tulee ilmoittaa ilmoittautumisen yhteydessä. Huomioithan, että ruokatilaukset ruuan toimittajalta tulee tehdä viimeistään kahta viikkoa ennen leirin alkua, eli viime hetken muutoksista saatetaan veloittaa lisämaksu.

LEIRIMAKSU

Leirimaksu ja mistä se koostuu?

Leirimaksu maksetaan sähköisesti ilmoittautumisen yhteydessä. Maksunvälityspalvelun toteuttajana ja maksupalveluntarjoajana toimii Paytrail Oyj. Maksamisen yhteydessä voit valita myös laskun. Laskut tulevat Paytrailin kautta Collector Bankin Walley -laskuina (pääsääntöisesti sähköpostitse) yleensä muutaman päivän kuluessa ilmoittautumisen tekemisestä. Laskutus voi kuitenkin tapahtua myös useamman viikon viiveellä. Varapaikalle ilmoittautuneita ei laskuteta ilmoittautumisen yhteydessä.

Mikäli tarvitset perinteisen laskun, eikä laskuvaihtoehto onnistu CollectorBankin kautta (esim. maksun maksaja on joku muu taho), ota yhteyttä toiminnan järjestäjään. Laskutusmaksu Helsingin Lastenliiton kautta on 5,00 euroa.

Lastenliitto ry.n maksu- ja toimitusehdot löydät kokonaisuudessaan täältä.

Mikäli lomakkeen täytön jälkeen sivusto ei ohjaa sinua maksusivulle, ei ilmoittautuminen ole onnistunut hyväksytysti.

Lastenliitto ry on voittoa tavoittelematon järjestö. Leirien osallistumismaksuilla katetaan leiritoiminnan kulut, joihin kuuluvat mahdolliset materiaalimaksut, lämmin lounas ja pieni välipala päivittäin (yöleireillä tarjotaan aamupala, lounas, päivällinen ja iltapala ja mahdollinen kyyditys) sekä vakuutukset ja ohjaajien palkat.

Onko leireillä sisaralennusta? Entä jäsenalennusta?

Helsingin lastenliiton leireillä ei ole sisaralennuksia. Huomioi kuitenkin, että jäsenet saavat leireistä alennusta! Jäsenalennuksen saa kyseisen vuoden jäsenmaksun maksaneet jäsenet (jäsenmaksu 17€/ vuosi). Jäseneksi voi liittyä myös leiri-ilmoittautumislomakkeen kautta. Mikäli lapsi on jo jäsen, lähetämme laskun aina alkuvuodesta. Mikäli leiri on maksettu jäsenhintaan, eikä jäsenmaksua ole maksettu, perimme leirialennuksen takaisin. Jäsenalennus on aina henkilökohtainen, lapsen tulee olla Helsingin Lastenliiton jäsen itse, että on oikeutettu jäsenalennukseen.

Mitä pitäisi tietää vakuutuksista?

Helsingin Lastenliitto vakuuttaa lapset tapaturmavakuutuksella OP-Pohjolassa.Tarkemmat tiedot vakuutuksesta saat toiminnanjohtaja Pirjo Tolvaselta (pirjo.tolvanen(a)lastenliitto.fi). Vakuutuksen piirissä ovat kaikki toimintaan osallistuvat lapset ja nuoret, joilla on väestörekisterijärjestelmään kirjattu kotikunta Suomessa. Toimintaan on kuitenkin mahdollisuus osallistua myös ilman järjestäjän kattamaa vakuutusta.

Vakuutus on voimassa vain, kun leirimaksu on maksettu ennen leiriä. Tästä syystä emme voi ottaa leirillemme lapsia, joiden leirimaksua ei ole maksettu  (HUOM! Mikäli olet ilmoittautumisen yhteydessä valinnut maksutavaksi laskun, laskut lähetetään n. kuukauden välein ja näin ollen lapsi voi tulla mukaan toimintaan, vaikka laskua ei olisi vielä tullut eikä maksettu!).

SAIRASTUMISET JA PERUUTUKSET

Mitä käy, jos leiri perutaan?

Jotta leiri pystytään järjestämään, on siellä oltava minimissään 7-10 osallistujaa (Yöleirillä n. 15). Mikäli leirille ei ilmoittaudu tarpeeksi lapsia, emme pysty kattamaan kuluja emmekä siis voi toteuttaa kyseistä leiriä. Mahdollisuuksien mukaan pyrimme tarjoamaan toista leiripaikkaa. Jos leiri joudutaan perumaan, eikä korvaavaa leiripaikkaa löydy, leirimaksu palautetaan asiakkaalle.

Palautetaanko leirimaksu, jos joudun perumaan leirin?

Lastenliitto ry.n valtakunnallisten peruutussääntöjen mukaisesti kesäleiri-ilmoittautumisen voi perua 31.3. mennessä. 1.4. jälkeen ilmoittautuminen on sitova ja tämän jälkeen maksua ei palauteta muutoin kuin sairastapauksissa. Tällöin leirimaksu palautetaan ainoastaan lääkärintodistusta vastaan (Käsittelykulut 10€ veloitetaan). Syys- ja talvilomaleireille ilmoittautuminen on aina sitova. Mikäli lapsi on ehtinyt olla leirillä jo useamman päivän, hinta suhteutetaan päivien määrään. Mikäli leiri keskeytyy muista syistä, esimerkiksi jos lapsi haluaa jäädä kotiin tai perheen lomasuunnitelmissa on muutoksia, leirimaksua ei palauteta. Ilmoittamatta leiriltä pois jääneiltä peritään aina täysimääräinen leirimaksu. Peruutustapauksessa tulee aina ottaa heti yhteyttä leirin järjestäjään, jotta voimme antaa leiripaikan seuraavalle jonossa. Ongelmatilanteissa tulee ottaa välittömästi yhteyttä toiminnan järjestäjään.

Mikäli lapsi ei pysty toimimaan normaalissa ryhmätyöskentelyssä (esim. jatkuva muita häiritsevä käyttäytyminen, kiusaaminen, tottelemattomuus tai asiaton käytös) ovat huoltajat velvollisia hakemaan lapsen kesken päivän leiriltä. Tässä tapauksessa leirin järjestäjällä on oikeus evätä lapsen leiripaikka koko viikon osalta. Tässä tapauksessa leirimaksua ei palauteta.

Pitääkö lapsen poissaolosta ilmoittaa?

KYLLÄ. Ilmoita aina leiripuhelimeen soittamalla tai tekstiviestillä, mikäli lapsi on sairaana tai muusta syystä poissa leiriltä. Ohjaajien työtä ja leiripäivän aloitusta helpottaa ja nopeuttaa se, että ohjaajilla on heti tiedossa mikäli joku lapsista on leiriltä poissa. Ohjaaja soittaa aina vanhemmalle, mikäli lapsi ei saavu leirille, eikä lapsesta ole ilmoitettu mitään. Myös kaikista muista muutoksista leiriajassa tulee aina ilmoittaa ohjaajille - pelkkä lapsen sana ei riitä.

MUUTA

Toimiston henkilökunta

Toimisto on avoinna arkisin kello 8:30-16.00. Toimistoaikojen ulkopuolella Helsingin Lastenliitolla ei ole toimistolla erillistä päivystäjää.

Mikäli sinulla on leireistä kysyttävää, ole yhteydessä toiminnanohjaaja Piia Honkaseen (yhteystiedot sivun alla)

Mistä voin tiedustella löytötavaroita?

Ohjaajat toimittavat kaikki löytötavarat toimistolle, josta niitä voi tiedustella ja noutaa. Löytötavaroita säilytetään kolmen kuukauden ajan, jonka jälkeen ne laitetaan hyväntekeväisyyteen / kierrätykseen. Mikäli kadonnutta tavaraa ei löydy Helsingin Lastenliiton toimistolta, kannattaa olla yhteydessä myös suoraan leiripaikkaan (nuorisotalo, koulu ym).

Mihin lapsen valokuvia käytetään?

Kuvauslupa kysytään ilmoittautumisen yhteydessä. Kuvamateriaalia, jota toiminnassa otetaan, käytetään Lastenliiton toiminnan dokumentointiin sekä viestintä- ja markkinointitarkoituksiin valmistettaviin esitteisiin, lehtiartikkeleihin ja sähköisiin julkaisuihin. Tämän lisäksi tiedotusvälineet saattavat toisinaan tarvita kuvamateriaalia. Noudatamme kuvamateriaalin käytössä ja sen julkaisussa voimassa olevaa lainsäädäntöä sekä eettisesti hyväksyttäviä periaatteita ja edellytämme tätä myös tiedotusvälineiltä. Lastenliiton henkilötietojen käsittelystä voit lukea lisää tätä linkkiä klikkaamalla.

***

Lähettäessäsi ilmoittautumisen hyväksyt samalla ilmoittautumis- ja peruutussäännöt.

Lastenliitto pidättää oikeuden muutoksiin.

Jos leiriasioista on kysyttävää, ota yhteyttä toiminnanohjaajaan:

Anna Merikaiho, helsinki.toiminnanohjaaja(a)lastenliitto.fi, 045 137 2744