Kansallinen Lastenliitto - järjestöt mukaan liikuntalkoisiin

23.11.2015

Kansallisen Lastenliiton 21.11.2015 liittokokouksen kannanotto

Kansallinen Lastenliitto: Järjestöt mukaan liikuntatalkoisiin

Kansallinen Lastenliitto ry:n liittokokous iloitsee hallituksen linjauksesta tuoda lasten arkeen tunti liikuntaa päivässä. Terveysvaikutusten lisäksi liikunta vaikuttaa positiivisesti myös lasten oppimiseen.

”Suomeen tarvitaan lisää liikettä. Hallituksen erinomaisten liikunnan edistämistä koskevien linjausten toteuttamiseen tarvitaan mukaan koulujen lisäksi myös kolmas sektori. Järjestöillä ja seuroilla on harrastusten tarjoajina iso rooli lasten liikunnan lisäämisessä”, toteaa Kansallisen Lastenliiton puheenjohtaja, kansanedustaja Anne-Mari Virolainen.

Kansallinen Lastenliitto tarjoaa liikkumisen mahdollisuuksia lapsille monipuolisen kerhotoiminnan kautta.  Tulevaisuudessa Lastenliiton kerhotoiminnassa kiinnitetään entistä enemmän huomiota liikuntaan ja terveellisiin elämäntapoihin.

”Liikuntaharrastusten kustannukset ovat nousseet merkittävästi. Meille Lastenliitossa on tärkeää, että jokaisella lapsella on mahdollisuus vähintään yhteen harrastukseen. Lastenliiton tarjoaman kerhotoiminnan osallistumismaksut pidetään jatkossakin kohtuullisina, jotta kaikilla lapsilla olisi mahdollisuus harrastaa”, Virolainen painottaa.

Lastenliitto painottaa, että liikunta tulisi nähdä varhaiskasvatuksen ja koulutyön osana. Perinteisen aamu- ja iltapäivätoiminnan lisäksi liikunnallista kerhotoimintaa voitaisiin tuoda myös keskelle koulupäivää.

”Haastamme järjestöt mukaan liikuntatalkoisiin. Matalan kynnyksen liikuntaharrastuksille on tarvetta jokaisessa kunnassa. Järjestöillä on loistava tilaisuus tuoda lisää liikuntaa lasten arkeen”, Virolainen päättää.

Lisätietoja:

Anne-Mari Virolainen