Leiriteemat ja päiväohjelma

Tältä sivulta löydät kootusti kaikki Espoon Lastenliiton kesän leiriteemat kuvauksineen.

Mitä leireillä tehdään ja mistä päiväohjelma koostuu?

Leiritoimintamme on kivaa yhdessä puuhailua erilaisten leiriteemojen parissa. Kaiken toimintamme keskiössä on osallisuus ja yhdessä tekeminen. Yleisesti ottaen kaikilla päiväleireillä teemasta riippumatta nautitaan kuluvasta vuodenajasta, pidetään hauskaa ja puuhataan monenlaista, esimerkiksi liikutaan, askarrellaan ja leikitään. Päiviin sisältyy ohjattua teematoimintaa sekä vapaata valvottua leikkiaikaa. Koska toiminta muokkautuu leiriviikon aikana, tarkkoja leirisuunnitelmia ei leirin alussa jaeta. Alla näet kuitenkin esimerkkirungon siitä, millainen päivän rakenne voisi olla.

9.00-9.30 Saapuminen ja vapaata leikkiä
09.30 Ohjattua toimintaa ohjelmasta riippuen sisällä tai ulkona (1)
11.00 Lounas
11.30 Ulkoilu ja vapaata leikkiä
12.00 Ohjattua toimintaa ohjelmasta riippuen sisällä tai ulkona (2)
13.00 Omien välipalojen syönti
13.30 Ohjattua toimintaa ohjelmasta riippuen sisällä tai ulkona (3)
14.30 Vapaata leikkiä (paluu leiripaikalle, mikäli ohjelmassa on ollut retki lähialueelle)
15.00 Leiripäivä päättyy. Lasten haku tai lapset lähetetään kotiin, kuten olette ilmoittautumisen yhteydessä valinneet.

Velhokoulu 7-10v

Vaikka kesä sulkee tavalliset koulut, me raotamme hetkeksi velhokoulun ovea. Matkalla magian maailmaan pääset mukaan loitsutunnille, tutustumaan taikajuomien valmistukseen sekä kokeilemaan taitojasi taianomaisen liikkumisen parissa. Tule mukaan selvittämään, mihin tupaan itse kuulut! Viikon aikana taiteillaan, liikutaan ja leikitään monipuolisesti taikateeman mukaisesti.

#Kivaayhdessä-monitoimileiri 7-10v

Tällä leiriviikolla puuhataan kaikenlaista kivaa mitä rentoon ja touhuntäyteiseen kesäviikkoon voi mahduttaa, sillä tämän viikon ohjelma suunnitellaan yhdessä leiriläisten kanssa. Leirisuunnitelmissa otetaan huomioon kunkin lapsiryhmän kokoonpano sekä lasten omat toiveet aktiviteeteista.

Leirin ohjelma voi koostua esimerkiksi seuraavista kokonaisuuksista:
Takapihaturistit - Ulkoilua lähimaastossa
Kurkistus velhomaailmaan
Hölympialaiset - liikuntaa hassutellen
Perinneleikit
Teatterikärpäsen puraisu
Taidetta luonnossa
Värikästä! - päivän teemana värit eri muodoissa
Lekotellen ja rentoutuen

Pääset valitsemaan sinua kiinnostavat teemat ilmoittautumislomakkeessa, sekä kertomaan muut toiveesi leirin sisältöä koskien. Kunkin leirin ohjelma on ainutlaatuisensa, sillä niin ovat lapsetkin.Tervetuloa pitämään kivaa yhdessä!

Kamu- kameleontin luontoseikkailu 7-10v

Lastenliiton maskotti Kamu-kameleontti on kaikkien lasten kaveri. Kamun luontoseikkailuleirillä tutkitaan luontoa, tehdään retkiä lähialueella ja askarrellaan luonnosta löytyvillä materiaaleilla! Kamun leirit ovat aina osallistujiensa näköisiä, sillä lapset pääsevät osaksi leirisuunnittelua. Leirillä ollaan mahdollisimman paljon ulkona, joten varauduthan sään mukaisilla varusteilla. Viikon aikana taiteillaan, liikutaan ja leikitään monipuolisesti luontoteeman mukaisesti.

Kepparitallin kesäpäivät 7-12v

Rento kesäleiri keppihevosille ja heidän omistajilleen. Leirillä on luvassa paljon keppariaiheista puuhailua kuten varusteiden askartelua, maastolenkkejä, keppareiden sukuselvitystä, leikkejä ja taidetoimintaa. Mukaan voivat tulla niin enemmän harrastaneet kuin vasta aloittelevatkin harrastajat. Tarkemmat toimintasuunnitelmat räätälöidään ryhmäkohtaisesti yhdessä lasten kanssa heidän mielenkiintonsa mukaisesti. Talli toivottaa innokkaat heppahullut tervetulleiksi. Viikolla taiteillaan, leikitään ja liikutaan monipuolisesti yhdessä oman keppihevosen kanssa.

Huom! Aiemmista vuosista poiketen tänä kesänä leirillä ei tehdä itse keppareita, vaan keskitymme yhdessä hepojen kanssa puuhasteluun. Mikäli haluat ennen leiriä tehdä uuden oman kepparin, tästä linkistä löydät helpon ohjeen oman kepparin tekoon.

Leppoisia lomapäiviä makujen maailmassa 7-12v

Tällä leirillä nautitaan kesästä, vietetään yhdessä aikaa ja puuhaillaan kaikkea kivaa, kuten idätetään herneenversoja, maistellaan erilaisia makuja ja tehdään helppoja, herkullisia ja nopeita välipaloja yksin ja ryhmässä. Mahdollisuuksien mukaan leirillä tutustutaan myös paikallisiin herkkuihin. Leirillä retkeillään lähiympäristössä ja tehdään kaikkea muuta mukavaa. Tervetuloa viettämään yhdessä rentoja ja leppoisia kesäpäiviä!

Kartanonrouvan puutarhajuhlat 7-10v

Tule suunnittelemaan ja valmistamaan ystäviesi kesken kesän hauskimmat puutarhajuhlat. Leirillä leivomme suolaisia ja makeita herkkuja sekä valmistamme helppoja välipaloja. Lisäksi askartelemme koristeluita ja suunnittelemme yhdessä puutarhajuhliin sopivaa ohjelmaa. Tällä leirillä ei tekeminen lopu kesken. Tule viihtymään ja nauttimaan kesästä kanssamme. Viikon aikana kokkaillaan, taiteillaan, leikitään ja liikutaan monipuolisesti.

Kesäisiä herkkuhetkiä 10-13v

Leirillä otetaan keittiö haltuun ja suunnataan moninaisten makujen maailmaan. Kuinka tehdään maailman paras suolainen pannukakku tai mitä herkullisin gluteeniton mutakakku? Tule keräämään oma reseptikirjasi pullolleen helppoja välipaloja sekä suolaisten ja makeiden leivonnaisten ohjeita. Kokkailun lisäksi leirillä taiteillaan, leikitään ja liikutaan monipuolisesti. Jotta leirille mahtuu myös muuta hauskanpitoa, lounasruoka tulee leirille valmiiksi tilattuna.

Valokuvausleiri 10-13v

Valokuvausleirillä päästään nauttimaan kesäisistä lomapäivistä valokuvaten. Leirillä tutustutaan valokuvauksen perusteisiin erilaisten hauskojen tehtävien kautta. Kuvaamisen ilo ja inspiraatio haetaan hyödyntäen kesäistä lähiympäristöä. Kameraksi riittää kännykkäkamera.

Leirillä valmistuvista töistä voidaan koostaa pienimuotoinen verkkogalleria esim. Instagram-tili.

Taidetreffit 10-13v

Tällä taideleirillä päästämme luovuuden valloilleen ja teemme taidetta monin erilaisin menetelmin. Ryhmässä askarrellaan, maalaillaan, suunnitellaan sekä yhdistellään erilaisia materiaaleja, myös kierrätys- ja luonnonmateriaaleja. Lisäksi leirillä kokeillaan nykytaiteen eri muotoja. Nykytaiteen kirjo on laaja ja se poikkeaa perinteisistä kuvataiteen tekniikoista (maalaus, kuvanveisto, grafiikka ja piirustus). Jokaisena kurssipäivänä työskentelemme eri tekniikan parissa, sisällä ja ulkona.

Kurssilla valmistuvista töistä koostetaan pienimuotoinen verkkogalleria, (esim. Instagram-tili) ja viimeisenä päivänä pidetään taideteosten loppukatselmus. Tavoitteena on laajentaa käsitystä taiteesta, rohkaista itseilmaisuun ja luoda positiivisia kokemuksia taiteen parissa.