3. Palkinto

Yhdessä päätetään

Hei! Olen Lyydia, ja olen 13-vuotias. En tykkää hirveän paljoa koulusta, mutta koulu muuttui 2030 luvun jälkeen ja nyt minä olen kertomassa mitä tapahtui.

Eletään vuotta 2023.

Olen menossa kouluun Englannissa. Meidän pitää mennä autoilla koululle, koska on liian vaarallista mennä kävellen. Kesäloman jälkeen olin lakannut kynteni, mutta jouduin ottamaan ne pois, koska se olisi häirinnyt muka oppimistani. Äitini oli antanut minulle korun, joka on ollut meidän suvussamme jo noin kolmen sukupolven. Sitten opettajani sanoi, etten saisi pitää sitä koulussa, koska se muka häiritsee oppimistani ja näin jatkui, korvakoruni, sukkieni, kenkieni, takkieni ja piti käyttää vain koulun päättämiä värejä, jotka olivat valkoinen, musta ja harmaa. Välkillä ei saatu koskea lumeen tai kiivetä puihin. Koulu vielä kesti puoli kahdeksasta kolmeen tai vähän pidempään. Minua ärsytti myös, kun meillä oli liikuntaa ja jouduimme kiertää viisi kertaa pitkän kentän ympäri ja jos puhuimme kavereille, opettaja huusi meille emmekä me saanet vettä kierrosten väleissä. Meillä oli vain kaksi välituntia, jotka kestivät noin 25minuuttia tai vähemmän ja yksi oli ruoka välkkä, jos söit hitaasti, sinulla olisi vain yksi välitunti.

Afrikassa taas meillä ei ollut varaa ostaa minulle opetusta tai koulua. Äitini opetti minulle, miten kirjoittaa ja lukea, koska hän oli käynyt koulun, kun hän oli pieni. Tein myös isäni kanssa töitä, me kasvatimme puita, joista saimme ruokaa. Minä jouduin hakemaan aina vettä kaivosta, jotta saisimme puhdasta vettä. Perheeseeni kuuluu isä, äitini, minä ja pikku sisko Lulu. Meillä ei ollut ruokaa tarpeeksi tai rahaa mutta silti olimme onnellisia ja pidimme hymyn kasvoillamme.

Täällä Suomessa taas koulu on ilmainen ja saamme koulu ruuan ilmaiseksi. Suomi ei kuitenkaan ole täydellinen, vaikka niin sitä luullaan. Kouluissa on kiusaajia ja haukkujia. Koulussa joskus pojilla menee vähän lujaa, ja voi vahingossa satuttaa muita henkisesti ja fyysisesti. Kyllä, tiedän että ihastuksia tulee ja menee. Tiedän myös tunteen, kun pojat satuttaa joskus mieltä.

Eletään vuotta 2025.

Ja näin alkoi henkinen sota tyttöjen ja poikien välillä. Tyttöjen puolella oli kuitenkin oma henkinen sotansa. Henkinen sota toteutui sillä tavalla, että aina oppilaat menisivät luokkaan ja jokainen aloitti haukkumaan toisiaan. Nyt tytöt ja pojat ovat eri luokissa opettelemassa kuitenkin samoja asioita. Opettajat joutuivat sanomaan monta kertaa samasta asiasta, joten koulut lopetettiin väliaikaisesti yhdeksi kuukaudeksi. Kun oli taas kouluun paluu, kukaan ei enää haukkunut toisiaan. Taidan tietää miksi, uutisissa oli juuri vähän aika sitten tieto sodastamme, vanhemmat olivat raivoissaan ja pettyneitä ja puhuivat lapsiensa kanssa asiat läpi. Näin loppui tyttöjen ja poikien sota samalla taisi hävitä tyttöpöpöt, mitä ainakin 1-6lk pojat olivat pelänneet koko lapsuuden teineihin asti.

Eletään vuotta 2028.

Koululaisten elämään tuli uusia ongelmia. Kouluihin tuli uudet lapset, jotka eivät tienneet tilanteesta 2025 ja pahensivat sitä. Isot oppilaat yrittivät pysäyttää heitä mutta se jatkui vain netissä. Tarkoitan nyt sitten 6lk oppilaita, he ovat kauheita, ilkeitä, haukkuvia tyyppejä. Me 18-vuotiaat keksimme hienon suunnitelman, se on kuin silittäisi leijonia. Ensimmäisenä menimme alakouluun vakoilemaan tilannetta, poistimme kaikki vihaiset kirjeet ja otimme 6lk puhutteluun. Tämän jälkeen ei varmasti enää jatku sama.

Eletään vuotta 2029.

Koulujen lapset ovat päättäneet lopettaa kiusaamisen kokonaan. Kuulen koko ajan ulkopuoleltani mielipide asioita kuten; älkää kiusatko tai teitä kiusataan. Ja nyt on minun aikani tulla tukemaan lapsia. Menin ulos ja nyt on uudenvuoden aatto. Koko maapallo aikoi työstää projektia, jotta lapsilla saisi olla kaikki nämä oikeudet; Oikeus omaan uskontoon, ajatuksiin ja omaantuntoon. Lapsilla on oikeus järjestäytyä ja olla yhdessä ihmisten kanssa. Lapsilla on oikeus kotirauhaan, yksityisyyteen ja kirjesalaisuuksiin.

Eletään vuotta 2030.

Lasten oikeudet toteutuivat. Koko maailman maat, ovat auttaneet toisiaan saamaan lapsille hyvän olon. Saavutuksia on tullut ja mennyt, Afrikan lapsille on tehty jokaiseen valtioon ainakin kaksi ilmaista koulua jopa yhden ilmaisen kouluruoan kera. Eurooppalaisten kiusaamisongelmat ovat kokonaan poissa, Amerikan turvallisuus on varmennettu entistä enemmän, Aasian korkeaa rimaa, on laskettu ja Australian ja Englannin puku sääntöjä on vaihdettu. Maailma on kerrankin sovussa, kaikki voivat nyt hyvin. Lentäkää kuin neitoperhonen ja olkaa oma itsensä. Oli kiva tavata...

Lähteet ovat teinikoulutyttöjen omista suista ja minun pienistä aivoistani.