Leirivanhemman infopaketti

Hei,
olet ilmoittamassa lastasi Espoon Lastenliiton leireille. Jotta leiritoiminta olisi mahdollisimman sujuva, pyydämme että tutustut tähän leirivanhemman infopakettiin ennen ilmoittautumista, sillä täällä vastaamme useimmin esitettyihin kysymyksiin ja kerromme yleisemmin leiriemme käytänteistä.

Oman leirisi päivämäärät ja kelloajat löydät ilmoittautumisen yhteydessä leirin omilta sivulta sekä automaattisesta vahvistusviestistä, jonka saatte heti onnistuneen ilmoittautumisen jälkeen.

Kysymykset koskien Lastenliiton muuta toimintaa ja maksu- tai laskutusasioita voi osoittaa Espoon Lastenliiton toimistolle. Toimisto sijaitsee Helsingin Kampissa ja on avoinna arkisin kello 9.00-16.00. Toimisto vastaa kerhoilmoittautumisiin, laskutuksiin ja muihin hallinnon asioihin. Huomioittehan, että mitä lähemmäksi leirien alkua mennään, sitä hektisempää aikaa toimistolla eletään. Sähköposteihin ja puheluihin ei välttämättä ehditä vastaamaan saman päivän aikana.

Yhteystiedot:
Järjestökoordinaattori
Jenni Voutilainen
jenni.voutilainen@lastenliitto.fi

Leireille ilmoittautuminen
Mahtuuko leirille vielä mukaan ja kuinka voin ilmoittautua?
Voiko lapseni osallistua?
Leiri on tarkoitettu 7-10-vuotiaille. Lapseni on 11-vuotias, mutta haluaa osallistua.
Miten lapset valitaan leireille ja entä jos jäämme jonopaikalle
Koska saan vahvistuksen leiripaikasta
Lapsi haluaa samalle leirille kaverinsa tai sisarusten kanssa.

Leirimaksu
Koska leiri tulee maksaa?
Mistä leirimaksu koostuu?
Mitä pitäisi tietää vakuutuksista?
Onko leireillä sisaralennusta?

Leirin toiminta
Lastenliiton toiminnan ydin
Mitä leirillä tehdään ja koska saamme päiväohjelman?
Mitä leirin teema tarkoittaa?
Onko leirin ohjelma sama kuin edellisvuonna?
Koska leirikirje saapuu?
Ketä ohjaajat ovat ja miten heihin saa yhteyden?
Saako lapsi ottaa leirille mukaan oman puhelimensa?
Miten ruokailu on hoidettu leirillä?

Peruutustilanteet
Entä jos leiri perutaan?
Palautetaanko leirimaksu jos perumme leirin?
Palautetaanko leirimaksu jos joudumme keskeyttämään leirin?

Muuta
Mistä voi tiedustella löytötavaroita?
Mihin lapsen valokuvia käytetään?
Miten tietosuoja on huomioitu?

Yhteystiedot ja some
Leirin yhteystiedot
Sosiaalisen median kanavat

Leireille ilmoittautuminen

Mahtuuko leirille vielä mukaan ja kuinka voin ilmoittautua?
Ilmoittautuminen tapahtuu nettisivujemme kautta ja jokainen lapsi ilmoitetaan omalla lomakkeellaan. Leirille mahtuu 10-30 lasta, riippuen lasten ikäjakaumasta ja toimitilojen koosta. Ilmoittautumisen yhteydessä näet, montako paikkaa ryhmään on vielä vapaana.

Voiko lapseni osallistua?
Toimintamme on kaikille avointa, eikä leirille osallistuakseen tarvitse olla Espoon Lastenliiton jäsen. Mukaan tulevalla lapsella tulee olla taitoa olla ja toimia isossa lapsiryhmässä, sillä leirillä voi olla 10-30 osallistujaa. Toimintaan ei ole varattu ylimääräisiä avustajaresursseja. Mikäli lapsesi käy erityisluokkaa tai tarvitsee koulussa oman avustajan, tai hänellä on haasteita toimia ryhmässä - olethan yhteydessä toiminnan järjestäjään ennen ilmoittautumista, jotta voimme varmistaa iloisen ja turvallisen leiriviikon kaikille osallistujille.

Leiri on tarkoitettu 7-10-vuotiaille. Lapseni on 11-vuotias mutta haluaa osallistua.
Leirin toiminta suunnitellaan ikäsuositusten mukaisesti. Vanhempi lapsi ei siis välttämättä viihdy toiminnassa, eikä leirillä ehkä ole esimerkiksi samanikäisiä kavereita. Mikäli toimintamme on kuitenkin teille tuttua edellisiltä kesiltä ja lapsi haluaa tulla mukaan, toki mukaan voi tulla.

Miten lapset valitaan leireille ja entä jos jäämme jonopaikalle?
Lapset valitaan leireille ilmoittautumisjärjestyksessä. Mikäli leiri on täynnä, voitte jäädä jonottamaan leiripaikkaa josta teille ilmoitetaan heti kun paikka vapautuu. Mikäli lomasuunnitelmanne ovat tällä välin muuttuneet ettekä halua ottaa vapautunutta paikkaa vastaan, peruutusmaksua ei tarvitse maksaa. Valitettavasti emme osaa sanoa etukäteen, tapahtuuko peruutuksia.

Koska saan vahvistuksen leiripaikasta?
Saat ilmoittautumisesta aina automaattisen vahvistuksen sähköpostiisi heti ilmoittautumisen jälkeen. Säilytä kyseinen viesti vahvistuksena ilmoittautumisesta. Jos et saa viestiä, tarkasta roskapostisi. Mikäli et löydä viestiä, ota yhteyttä toimistoon.

Lapsi haluaa samalle leirille kaverinsa tai sisaruksensa kanssa.
Leireillä toimitaan välillä pienryhmissä, mutta käytännössä kaikki samalle leirille ilmoittautuneet ovat samalla leirillä. Ilmoittautumislomakkeen ´Lisätietoja lapsesta, joita ohjaajan on hyvä tietää´-kohtaan voit lisätä tiedon sisaruksen tai kaverin nimestä. Yleensä yhteinen leiriviikko onnistuu, mutta mikäli ei, voitte odottaa mahdollista peruutuspaikkaa.

Leirimaksu

Koska leiri tulee maksaa?
Leiri maksetaan ilmoittautumisen yhteydessä. Voit valita myös laskun. Mikäli sivu ei ilmoittautumisen jälkeen ohjaudu maksuvaiheeseen, ilmoittautuminen ei ole mennyt läpi. Maksunvälityspalvelun toteuttajana ja maksupalveluntarjoajana toimii Paytrail Oyj ja maksu- ja toimitusehtoihin pääset tutustumaan tarkemmin TÄÄLTÄ.

Mistä leirimaksu koostuu?
Espoon Lastenliitto ry on voittoa tavoittelematon yhdistys. Leirien osallistumismaksuilla katetaan toiminnan kulut, joihin kuuluvat materiaalimaksut, vakuutukset, mahdolliset tilavuokrat, lämmin ruoka sekä ohjaajien palkat.

Mitä pitäisi tietää vakuutuksista?
Lapsi on vakuutettu leirin ajan vakuutusyhtiö OP-Pohjolassa. Huomioittehan kuitenkin, että lasten pelit, lelut ja kännykät ovat omalla vastuulla. Toivommekin, että mietitte yhdessä kotona mitä leluja lapsi saa tuoda leirille, sillä emme vastaa niiden rikkoutumisesta tai katoamisesta. Lisätietoja vakuutuksesta voi tarvittaessa kysellä espoo@lastenliitto.fi.

Vakuutus on voimassa vain, kun leirimaksu on maksettu ennen toiminnan alkua. Tästä syystä emme voi ottaa toimintaan lapsia, joiden osallistumismaksua ei ole maksettu. (HUOM! Mikäli olet ilmoittautumisen yhteydessä valinnut maksutavaksi laskun, laskut lähetetään n. kuukauden välein ja näin ollen lapsi voi tulla mukaan toimintaan, vaikka laskua ei olisi vielä tullut eikä maksettu!)

Onko leireillä sisaralennusta?
Espoon Lastenliitolla ei ole sisaralennuksia.

Leirin toiminta

Lastenliiton toiminnan ydin
Olemme voittoa tavoittelematon yhdistys ja toimintamme on matalan kynnyksen harrastustoimintaa, joka ei ole tavoitekeskeistä, vaan siinä korostuu leikkimielisyys sekä yhdessäolo. Toimintaan voi osallistua taitotasosta riippumatta, sillä tärkeintä on halu harrastaa sekä päästä kokeilemaan ja nauttimaan tekemisen riemusta!

Mitä leirillä tehdään ja koska saamme leirin päiväohjelman?
Jokainen leiri on yksilöllinen, sillä toiminta rakentuu lapsiryhmän ja ohjaajatiimin mukaan. Huomioittehan, että koska toiminta muokkautuu myös leiriviikon aikana, tarkkoja leirisuunnitelmia ei leirin alussa jaeta. Yleisesti ottaen kaikilla päiväleireillä nautitaan kesästä, pidetään hauskaa ja puuhataan monenlaista. Päiviin sisältyy ohjattua teematoimintaa sekä vapaata valvottua leikkiaikaa. Ohjatun toiminnan kesto vaihtelee toiminnasta riippuen. Pääsääntöisesti leiripäivään kuuluu kolme ohjatun toiminnan tekemistä.

Alla olevat ajat ovat noin aikoja ja ohjelma voi elää osallistujien ja päivien mukaan.

9.00-9.30 Saapuminen ja vapaata leikkiä
09.30 Ohjattua toimintaa ohjelmastariippuen sisällä tai ulkona (1)
11.00 Lounas
11.30 Ulkoilu ja vapaata leikkiä
12.00 Ohjattua toimintaa ohjelmasta riippuen sisällä tai ulkona (2)
13.00 Omien välipalojen syönti
13.30 Ohjattua toimintaa ohjelmasta riippuen sisällä tai ulkona (3)
14.30 Vapaata leikkiä (paluu leiripaikalle, mikäli ohjelmassa on ollut retki lähialueelle)
15.00 Leiripäivä päättyy. Lasten haku tai lapset lähetetään kotiin, kuten olette ilmoittautumisen yhteydessä valinneet.

Mitä leirin teema tarkoittaa?
Teema on punainen lanka, jonka mukaan toimintaa suunnitellaan ja toteutetaan. Esimerkiksi avaruusteemaisella leirillä leikitään pyrstötähtihippaa ja luontoleireillä askarrellaan luonnon materiaaleista. Leireillä ei opiskella, vaan teemaa toteutetaan leikkien, askarrellen ja liikkuen.

Onko leirin ohjelma sama kuin edellisvuonna?
Jokaisella leiriviikolla on oma teemansa, jonka mukaan leiriviikon ohjelma rakentuu. Leirien teemoihin on luotu leirikansiot, joiden pohjalta leiritiimi muokkaa viikosta oman leirinsä näköisen omien osaamisalueiden sekä lasten toiveiden mukaisesti. Näin ollen leireillä saattaa olla samoja toimintoja kuin aikaisemmin, mutta täsmälleen samalla ohjelmalla niissä ei toimita.

Koska leirikirje saapuu?
Leirikirjeen löydät osoitteesta www.lastenliitto.fi/espoo/leirit/leirikirje ja siihen löytyy linkki myös automaattisesta vahvistusviestistä. Leirikirjeestä lähetetään muistutuslinkki sähköpostitse viikolla 21 (huomioi, että viesti saattaa mennä myös roskapostikansioon). Jotta saat ajantasaisimman tiedon leirin asioista, käythän lukemassa leirikirjeen vielä ennen leirin alkua.

Ketä ohjaajat ovat ja miten heihin saa yhteyden?
Leirien vetämisestä vastaavat leiritoimintaa varten palkatut ohjaajatiimit. Useat ohjaajistamme ovat tuttuja kerho- ja iltapäivätoiminnastamme ja osa edellisten kesien leireiltä. Tämän lisäksi palkkaamme joka kesä uusia ohjaajia. Ohjaajien määrä suhteutetaan aina lapsimäärään ja heitä on leirillä aina kahdesta neljään ohjaajaa. Kaikki ohjaajamme ovat taustoiltaan joko lasten ja nuorten kanssa työskenteleviä, alalle opiskelevia tai muuten alakokemuksen omaavia. Leireillä on täysi-ikäisten ohjaajien lisäksi usein myös nuorempia apuohjaajia, jotka ovat käyneet joko Lastenliiton tai jonkin muun tahon ohjaajakoulutuksen tai ovat muuten toimineet paljon lasten kanssa. Ohjaajat ovat tavoitettavissa leiripuhelimesta leiriaikaan arkisin klo 9.00- 15.00, muina aikoina puhelimeen voi lähettää tekstiviestejä. Leirikännykän numero on hyvä tallentaa omaan puhelimeen. Leirin aikana lapsiin liittyvistä asioista, palautteesta ja poissaoloista kannattaa olla suoraan yhteydessä leiriohjaajiin.

Saako lapsi ottaa leirille mukaan oman puhelimensa?
Oman puhelimen voi ottaa mukaan leirille, mutta niiden käyttöä pyritään rajaamaan ohjelman ulkopuoliselle ajalle. Otattehan huomioon, että vakuutus ei korvaa mahdollisesti rikkoutunutta omaisuutta.

Miten ruokailu on hoidettu leirillä?
Päiväleireillä tarjotaan lämmin lounas, johon sisältyy lämmin ruoka lisukkeineen, salaatti, tuore leipä levitteineen sekä maito / vesi. Lounaan toimittamisesta leiripaikalle vastaa HSIS Catering Service. Lounaslistoja voi kysellä tarvittaessa tarkemmin leiripaikalta. Mahdolliset ruoka-aineallergiat kysytään ilmoittautumisen yhteydessä. Lounas syödään omista ruokailuastioista. Leirille voi tuoda mukanaan oman välipalan. Eväiden kannattaa olla reppusäilytyksen kestäviä,sillä välipalan syönti tapahtuu päivästä riippuen joko leiripaikan tiloissa tai retkellä. Pakkaattehan eväät niin, että lapsen on helppo kuljettaa niitä mukana.

Peruutustilanteet

Entä jos leiri perutaan?
Jotta leiri pystytään järjestämään, on siellä oltava minimissään kymmenen (10) osallistujaa. Mikäli leirille ei ilmoittaudu tarpeeksi lapsia, leiri ei toteudu. Mahdollisuuksien mukaan tarjoamme aina toista leiripaikkaa. Ilmoittautuminen leireille päättyy 15.4, jonka jälkeen ilmoitamme mahdollisista peruutuksista. Valitettavasti emme osaa sanoa etukäteen montako lasta leireille on ilmoittautumassa. Perutuista leireistä emme peri maksua.

Palautetaanko leirimaksu jos perumme leirin?
Kesäleirien leiri-ilmoittautumisen voi perua 31.3.mennessä. Tällöin peruutuksista veloitetaan käsittelykulut 10€. Ilmoittautuminen on 1.4. jälkeen sitova ja tämän jälkeen maksu palautetaan lääkärintodistusta vastaan (käsittelykulut 10€ veloitetaan). Peruutustapauksessa tulee aina ottaa heti yhteyttä toimistoon, jotta voimme antaa paikan seuraavalle jonossa. Ilmoittamatta leiriltä pois jääneiltä peritään aina täysimääräinen leirimaksu.

Palautetaanko leirimaksu jos joudumme keskeyttämään leirin?
Leirimaksu palautetaan ainoastaan lääkärintodistusta vastaan (Käsittelykulut veloitetaan). Mikäli lapsi on ehtinyt olla leirillä jo useamman päivän, hinta suhteutetaan päivien määrään. Mikäli leiri keskeytyy muista syistä, esimerkiksi jos lapsi haluaa jäädä kotiin tai perheen suunnitelmissa on muutoksia, leirimaksua ei palauteta. Mikäli lapsi ei pysty toimimaan normaalissa ryhmätyöskentelyssä (esim. muita häiritsevä käyttäytyminen, kiusaaminen, jatkuva tottelemattomuus, asiaton käytös) ovat huoltajat velvollisia hakemaan lapsen kesken päivän leiriltä. Tässä tapauksessa leirin järjestäjällä on oikeus evätä lapsen leiripaikka koko viikon osalta. Tässä tapauksessa leirimaksua ei palauteta.

Muuta

Mistä voi tiedustella löytötavaroita?
Löytötavaroita voi tiedustella suoraan leiriltä. Leirikauden päätyttyä ohjaajat toimittavat kaikki löytötavarat toimistolle, josta niitä voi tiedustella ja noutaa. Löytötavaroita säilytetään kahden kuukauden ajan.

Mihin lapsen valokuvia käytetään?
Kuvamateriaalia, jota toiminnassa otetaan, käytetään Lastenliiton toiminnan dokumentointiin sekä viestintä- ja markkinointitarkoituksiin valmistettaviin esitteisiin, lehtiartikkeleihin ja sähköisiin julkaisuihin. Tämän lisäksi tiedotusvälineet saattavat toisinaan tarvita kuvamateriaalia. Noudatamme kuvamateriaalin käytössä ja sen julkaisussa voimassa olevaa lainsäädäntöä sekä eettisesti hyväksyttäviä periaatteita ja edellytämme tätä myös tiedotusvälineiltä.

Miten tietosuoja on huomioitu?

Lastenliiton henkilötietojen käsittelystä voit lukea lisää tätä linkkiä klikkaamalla.

Yhteystiedot ja some

Leirin yhteystiedot:
Leirien yhteystiedot löytyvät leirikirjeestä

Sosiaalisen median kanavat:
Pääset seuraamaan meitä Facebookissa nimellä Espoon Lastenliitto ry ja Instagramissa @lastenliitto_espoo.