Espoo | Leirivanhemman infopaketti

Iltapäivätoiminta

Leirivanhemman infopaketti

Hei,
olet ilmoittamassa lastasi Espoon Lastenliiton leireille. Jotta leiritoiminta olisi mahdollisimman sujuva, pyydämme että tutustut tähän leirivanhemman infopakettiin ennen ilmoittautumista, sillä täällä vastaamme niihin useimmin esitettyihin kysymyksiin ja kerromme yleisemmin leiriemme käytänteistä.

Leireille ilmoittautuminen
Mahtuuko leirille vielä mukaan ja kuinka voin ilmoittautua?
Voiko lapseni osallistua?
Miten lapset valitaan leireille ja entä jos jäämme jonopaikalle
Koska saan vahvistuksen leiripaikasta
Lapsi haluaa samalle leirille kaverinsa tai sisarusten kanssa.

Leirimaksu
Koska leiri tulee maksaa?
Mistä leirimaksu koostuu?
Mitä pitäisi tietää vakuutuksista?
Onko leireillä sisaralennusta?

Leirin toiminta
Lastenliiton toiminnan ydin
Onko leirin ohjelma sama kuin edellisvuonna?
Koska leirikirje saapuu?
Ketä ohjaajat ovat ja miten heihin saa yhteyden?
Saako lapsi ottaa leirille mukaan oman puhelimensa?
Miten ruokailu on hoidettu leirillä?

Peruutustilanteet
Entä jos leiri perutaan?
Palautetaanko leirimaksu jos perumme leirin?
Palautetaanko leirimaksu jos joudumme keskeyttämään leirin?

Muuta
Mistä voi tiedustella löytötavaroita?
Mihin lapsen valokuvia käytetään?

Lastenliiton yhteystiedot
Leirin yhteystiedot
Sosiaalisen median kanavat:
Toimiston yhteystiedot

Leireille ilmoittautuminen

Mahtuuko leirille vielä mukaan ja kuinka voin ilmoittautua?
Ilmoittautuminen tapahtuu nettisivujemme kautta ja jokainen lapsi ilmoitetaan omalla lomakkeellaan. Leirille otetaan maksimissaan 30 lasta. Mikäli täytetty ilmoittautumislomake ohjautuu maksuvaiheeseen, leirille mahtuu vielä. Mikäli maksuvaihetta ei tule, olette jonopaikalla ja tästä tulee teille ilmoitus. Valitettavasti nettisivuillamme ei ole mahdollisuutta näyttää automaattisesti kuinka monta paikkaa on vielä jäljellä, vaan tiedot lisätään sinne manuaalisesti.

Voiko lapseni osallistua?
Toimintamme on kaikille avointa. Kaikille leireille on merkitty omat ikäsuositukset, mutta koska lapset kehittyvät omaan tahtiinsa, ryhmien ikärajat ovat vain suosituksia joiden mukaan suunnitellaan toimintaa. Mukaan tulevan lapsen tulee olla taitoa olla ja toimia isossa lapsiryhmässä, leirillä voi olla 10-30 osallistujaa. Leireille ei ole varattu ylimääräisiä avustajaresursseja, mutta mikäli lapsesi käy erityisluokkaa tai tarvitsee koulussa oman avustajan - olethan toimistoon yhteydessä ennen ilmoittautumista, jotta voimme varmistaa leirin sopivan lapsellesi.

Miten lapset valitaan leireille ja entä jos jäämme jonopaikalle?
Lapset valitaan leireille ilmoittautumisjärjestyksessä. Mikäli leiri on täynnä, voitte jäädä jonottamaan leiripaikkaa josta teille ilmoitetaan heti kun paikka vapautuu. Mikäli lomasuunnitelmanne ovat tällä välin muuttuneet ettekä halua ottaa vapautunutta paikkaa vastaan, teidän ei tarvitse maksaa peruutusmaksua.

Koska saan vahvistuksen leiripaikasta?
Ilmoittauduttuasi saat automaattisen vahvistuksen sähköpostiisi välittömästi. Säilytä kyseinen viesti vahvistuksena ilmoittautumisestanne (Jos viestiä ei löydy saapuneet -kansiosta kannattaa tarkistaa roskaposti-kansio). Mikäli ette saa vahvistusviestiä selaimeen ettekä sähköpostiin, ilmoittautuminen ei ole onnistunut ja tällöin sinun tulee ottaa yhteys toimistoon. Mikäli jonossa oleville vapautuu paikkoja, leiriä ei jostain syystä tulla järjestämään tai muutoksia ilmenee, niistä tullaan tiedottamaan joko sähköpostitse tai puhelimitse. Ilmoittautuminen leireille päättyy 1.5, jonka jälkeen ilmoitamme mahdollisista peruutuksista.

Lapsi haluaa samalle leirille kaverinsa tai sisaruksensa kanssa.
Leireillä toimitaan välillä pienryhmissä, mutta käytännössä kaikki yhdelle leirille ilmoittautuneet ovat samalla leirillä. Ilmoittautumislomakkeen ´Lisätietoja lapsesta, joita ohjaajan on hyvä tietää´-kohtaan voitte lisätä tiedon sisaruksen tai kaverin nimestä. Yleensä yhteinen leiriviikko onnistuu, mutta mikäli ei, voitte odottaa mahdollista peruutuspaikkaa.

Leirimaksu

Koska leiri tulee maksaa?
Leirimaksu maksetaan sähköisesti ilmoittautumisen yhteydessä. Voitte valita myös laskun. Maksunvälityspalvelun toteuttajana ja maksupalveluntarjoajana toimii Paytrail Oyj ja maksu- ja toimitusehtoihin pääset tutustumaan tarkemmin TÄÄLTÄ.

Mistä leirimaksu koostuu?
Espoon Lastenliitto on voittoa tavoittelematon yhdistys. Leirien osallistumismaksuilla katetaan toiminnan kulut, joihin kuuluvat materiaalimaksut, vakuutukset, mahdolliset tilavuokrat, lämmin ruoka sekä ohjaajien palkat.

Mitä pitäisi tietää vakuutuksista?
Lastenliitto vakuuttaa lapset tapaturmavakuutuksella OP-Pohjolassa. Vakuutus ei kata kadonneita tai rikkoutuneita tavaroita. Tarkemmat tiedot vakuutuksesta saat toimistolta. Vakuutus on voimassa vain, kun leirimaksu on maksettu ennen toiminnan alkua. Tästä syystä emme voi ottaa leireille lapsia, joiden osallistumismaksua ei ole maksettu. (HUOM! Mikäli olet ilmoittautumisen yhteydessä valinnut maksutavaksi laskun, laskut lähetetään kuukauden välein ja näin ollen lapsi voi tulla mukaan toimintaan vaikka laskua ei olisi vielä tullut eikä maksettu!)

Onko leireillä sisaralennusta?
Espoon Lastenliitolla ei ole sisaralennuksia.

Leirin toiminta

Lastenliiton toiminnan ydin
Espoon Lastenliitto on voittoa tavoittelematon yhdistys. Toimintamme on matalan kynnyksen harrastustoimintaa, joka ei ole tavoitekeskeistä, vaan siinä korostuu leikkimielisyys sekä yhdessäolo. Toimintaan voi osallistua taitotasosta riippumatta, sillä tärkeintä on halu harrastaa sekä päästä kokeilemaan ja nauttimaan tekemisen riemusta!

Onko leirin ohjelma sama kuin edellisvuonna?
Jokaisella leiriviikolla on oma teemansa, jonka mukaan leiriviikon ohjelma rakentuu. Leirien teemoihin on luotu leirikansiot, joiden pohjalta leiritiimi muokkaa viikosta oman leirinsä näköisen omien osaamisalueiden sekä lasten toiveiden mukaisesti. Näin ollen leireillä saattaa olla samoja toimintoja kuin aikaisemmin, mutta täsmälleen samalla ohjelmalla niissä ei toimita.

Koska leirikirje saapuu?
Leirikirjeen löydät nettisivuiltamme osoitteesta www.lastenliitto.fi/espoo/leirit/leirikirje ja siihen löytyy linkki myös automaattisesta vahvistusviestistä. Leirikirjeestä lähetetään muistutuslinkki sähköpostitse viikolla 21 (huomioittehan että viesti saattaa mennä myös roskapostikansioon). Jotta saat ajantasaisimman tiedon leirin asioista, käythän lukemassa leirikirjeen vielä ennen leirin alkua.

Ketä ohjaajat ovat ja miten heihin saa yhteyden?
Leirien vetämisestä vastaavat leiritoimintaa varten palkatut ohjaajatiimit. Useat ohjaajistamme ovat tuttuja esimerkiksi kerho- ja iltapäivätoiminnastamme ja osa on taas tuttuja ohjaajia edellisten kesien leireiltä. Tämän lisäksi palkkaamme joka kesä uusia ohjaajia. Ohjaajien määrä suhteutetaan aina lapsimäärään ja heitä on leirillä aina kahdesta neljään ohjaajaa. Leiriohjaajamme ovat täysi-ikäisiä ja saavat työstään palkkaa. Kaikki ohjaajamme ovat taustoiltaan joko lasten ja nuorten kanssa työskenteleviä, alalle opiskelevia tai muuten alakokemuksen omaavia. Täysi-ikäisten ohjaajien lisäksi leirillä saattaa olla myös nuorempia apuohjaajia, jotka harjoittelevat leirin ohjaamista. Ohjaajat ovat tavoitettavissa leiripuhelimesta leiriaikaan arkisin klo 9.00- 15.00, muina aikoina puhelimeen voi lähettää tekstiviestejä. Leirikännykän numero on hyvä tallentaa omaan puhelimeen. Leirin aikana lapsiin liittyvistä asioista, palautteesta ja poissaoloista kannattaa olla suoraan yhteydessä leiriohjaajiin.

Saako lapsi ottaa leirille mukaan oman puhelimensa?
Oman puhelimen voi ottaa mukaan leirille, mutta niiden käyttöä pyritään rajaamaan ohjelman ulkopuoliselle ajalle. Vanhemmat tavoittavat lapsen tarvittaessa soittamalla leirikännykkään. Otattehan huomioon, että vakuutus ei korvaa mahdollisesti rikkoutunutta omaisuutta.

Miten ruokailu on hoidettu leirillä?
Päiväleireillä tarjotaan lämmin lounas, johon sisältyy lämmin ruoka lisukkeineen, raikas salaatti, tuore leipä levitteineen sekä maito / vesi. Lounaan syömme leiripaikalla ja sen valmistamisesta ja toimittamisesta leiripaikalle vastaa HSIS Catering Service. Lounas syödään omista ruokailuastioista eli pakkaattehan lapselle mukaan päivittäin lautasen, mukin ja aterimet. Leirille voi ottaa mukaan omia eväitä, mutta huomioittehan että niiden tulee olla reppusäilytyksen kestäviä.

Allergiat tulee ilmoittaa ilmoittautumisen yhteydessä! Huomioithan että ruokatilaukset ruuan toimittajalta tulee tehdä viimeistään kahta viikkoa ennen leirin alkua, eli viime hetken muutoksista saatetaan veloittaa asiakkaalta lisämaksu.

Peruutustilanteet

Entä jos leiri perutaan?
Jotta leiri pystytään järjestämään, on siellä oltava minimissään kymmenen (10) osallistujaa. Mikäli leirille ei ilmoittaudu tarpeeksi lapsia, leiri ei toteudu. Mahdollisuuksien mukaan pyrimme tarjoamaan toista leiripaikkaa. Ilmoittautuminen leireille päättyy 15.4, jonka jälkeen ilmoitamme mahdollisista peruutuksista. Valitettavasti emme osaa sanoa etukäteen montako lasta leireille on ilmoittautumassa. Perutuista leireistä emme peri maksua.

Palautetaanko leirimaksu jos perumme leirin?
Kesäleirien leiri-ilmoittautumisen voi perua 31.3.mennessä. Tällöin peruutuksista veloitetaan käsittelykulut 10€. Ilmoittautuminen on 1.4. jälkeen sitova ja tämän jälkeen maksu palautetaan lääkärintodistusta vastaan (käsittelykulut 10€ veloitetaan).

Syyslomaleirien ilmoittautuminen on sitova.

Mahdollisissa peruutustapauksessa tulee aina ottaa heti yhteyttä järjestäjään, jotta voimme antaa paikan seuraavalle jonossa. Huomioittehan että leirimaksun maksamatta jättäminen tai leirille saapumatta jättäminen eivät riitä peruutukseksi.

Palautetaanko leirimaksu jos joudumme keskeyttämään leirin?
Leirimaksu palautetaan ainoastaan lääkärintodistusta vastaan. Mikäli lapsi on ehtinyt olla leirillä jo useamman päivän, hinta suhteutetaan päivien määrään. Mikäli leiri keskeytyy muista syistä, esimerkiksi jos lapsi haluaa jäädä kotiin tai perheen suunnitelmissa on muutoksia, leirimaksua ei palauteta.

Huomioittehan myös että leireille ei ole varattu ylimääräisiä avustajaresursseja. Mikäli lapsi ei pysty toimimaan normaalissa ryhmätyöskentelyssä (esim. muita häiritsevä käyttäytyminen, kiusaaminen jne.), ovat huoltajat velvollisia hakemaan lapsen kesken päivän leiriltä. Tässä tapauksessa leirimaksua ei palauteta.

Muuta

Mistä voi tiedustella löytötavaroita?
Löytötavaroita voi tiedustella suoraan leiriltä. Leirikauden päätyttyä ohjaajat toimittavat kaikki löytötavarat toimistolle, josta niitä voi tiedustella ja noutaa. Löytötavaroita säilytetään kahden kuukauden ajan.

Mihin lapsen valokuvia käytetään?
Kuvamateriaalia, jota toiminnassa otetaan, käytetään Lastenliiton toiminnan dokumentointiin sekä viestintä- ja markkinointitarkoituksiin. Tämän lisäksi tiedotusvälineet saattavat toisinaan tarvita kuvamateriaalia. Noudatamme kuvamateriaalin käytössä ja sen julkaisussa voimassa olevaa lainsäädäntöä sekä eettisesti hyväksyttäviä periaatteita ja edellytämme tätä myös tiedotusvälineiltä. Kuvauslupa kysytään ilmoittautumislomakkeessa.

Lastenliiton yhteystiedot

Leirin yhteystiedot:
Leirien yhteystiedot löytyvät leirikirjeestä

Sosiaalisen median kanavat:
Espoon Lastenliittoa pääset seuraamaan Facebookissa nimellä Kansallinen Lastenliitto -Espoon Aluejärjestö ry ja Instagramissa @lastenliitto_espoo.

Toimiston yhteystiedot
Espoon Lastenliiton toimisto sijaitsee Helsingin Kampissa ja on avoinna arkisin kello 9.00-16.00. Toimisto vastaa leiri-ilmoittautumisiin, laskutuksiin ja muihin hallinnon asioihin. Yhteystiedot toimistolle: Jenni Voutilainen, jenni.voutilainen@lastenliitto.fi, puh 040-5852722. Huomioittehan kuitenkin että mitä lähemmäksi leirien alkua mennään, sitä hektisempää aikaa toimistolla eletään. Sähköposteihin ja puheluihin ei välttämättä ehditä vastaamaan saman päivän aikana.