Mitä aamuvirkkutoiminta on?

AAMUVIRKKUTOIMINTA -MISTÄ SIINÄ ON KYSE?

Lastenliiton Järvi-Suomen piiri ry ja Lastenliiton Muuramen paikallisyhdistys ry ovat järjestäneet aamuvirkkutoimintaa Leikarin ja Kinkomaan koulussa lukuvuonna 2018 lähtien. Lastenliitto Järvi-Suomen piiri on järjestänyt Jyväskylässä aamuvirkkutoimintaa vuodesta 2011 alkaen eri kouluilla esim. Keski-Palokka, Jokela, Tikka, Nenäinniemi, Halssila, Vaajakumpu, Keljonkankaan, Kortepohja, Lohikoski ja Puuppola. Toiminta oli suosittua.

Aamuvirkkutoiminta on kerhotoimintaa, joka on perheille ilmaista.

Tarkoitus on helpottaa perheen aikatauluja tilanteessa, jossa lukujärjestyksen mukainen opetus koululla käynnistyy jonain aamuna poikkeuksellisen myöhään, esim. klo 10. Aamuvirkku-kerhot on tarkoitettu 1. – 2. luokkalaisille koululaisille ja ne toteutetaan koulun tiloissa ennen koulupäivän alkua klo 8.00 – 9.00./ 9-10 tai 8-10.

Aamuvirkkutoiminnan ohjaajat ovat tehtäväänsä koulutettuja Lastenliiton työntekijöitä. Yleensä he ovat kasvatustieteiden tms. opiskelijoita. Apuohjaajat voivat olla lukiolaisiakin. Heidän rikosrekisteritietonsa selvitetään ennen työsopimuksen solmimista.

Toiminnan sisällöt suunnitellaan ja suunnitteluissa voidaan huomioida myös perheiden toiveita.

Tarkempia tietoja toiminnan käynnistämisestä annetaan syksyllä koulujen alettua ja lukujärjestysten valmistuttua.

Lisätietoja:

Cecilia Nyberg