Anna ääni lapselle: Lapset tarvitsevat puolestapuhujia!

12.5.2021

Puhutaan lapsista!

Itsenäisyyden juhlavuoden lastensäätiön Itlan viime viikolla julkaiseman tutkimuksen mukaan lapset eivät juuri näy vaalipuheissa: kannanotoissa, vaalikoneiden kysymyksissä tai puolueohjelmissa. Näin ei tietenkään pitäisi olla. Lapset rakentavat perustan, jonka varassa yhteiskuntamme hyvinvointi toteutuu tulevaisuudessakin, ja jo siksi he ovat meille kaikille erityisen arvokkaita. He ovat arvokkaita myös tässä hetkessä, oman itsensä takia. Jokaisella meistä on vain yksi lapsuus.

Me Anna ääni lapselle -kampanjassa haluamme lisätä lapsista ja lasten edusta puhumista vaalien alla. Siksi julkaisemme luotettavaa ja ajankohtaista tietoa, jota on helppo hyödyntää. Tänään olemme tänään julkaisseet videon, jossa lapset itse kertovat, mitä he kunnaltaan toivovat! Katso video täällä: https://youtu.be/hnHrI67GLAw. Jaathan sitä, jotta muutkin muistaisivat, että kunnan tärkein tehtävä on pitää huolta lapsista :)

Myös kaikki aiemmat materiaalimme ovat nyt saatavilla sivustollamme suomeksi ja ruotsiksi. Voit palata niihin ja käyttää niiden tarjoamaa tietoa koska tahansa. Sivustoltamme löytyy myös lasten etua eri näkökulmista avaavia blogikirjoituksia, joita ovat kirjoittaneet Anna ääni lapselle -kampanjassa mukana olevat organisaatiot.

Myös Eurochild on tänään julkaissut uuden videon, joka kannustaa huolehtimaan lapsista koko Euroopan tasolla. Yksi keino tähän on eurooppalainen lapsitakuu, johon kannattaa tutustua myös kansallisen tason päättäjien. Lue lisää kirjeestämme liitteenä ja katso Eurochildin video täällä: https://www.youtube.com/watch?v=GojUzWewRCo.

Jos me emme me pidä ääntä lasten asioista, niin kuka pitää?

Yhteistyöterveisin,
Anna ääni lapselle -kampanjan taustajärjestöt

Ammatillisten perhekotien liitto, Barnavårdsföreningen, Ensi- ja turvakotien liitto, Folkhälsan, Hope, Icehearts, Imetyksen tuki, Kasper – Kasvatus ja perheneuvonta, Kehitysvammaliitto, Kehitysvammaisten Tukiliitto, Kuurovammaisten Lasten Vanhempien Liitto, Lasten ja nuorten keskus, Lastenliitto, Lastensuojelun Keskusliitto, Mannerheimin Lastensuojeluliitto, Marttaliitto, Monimuotoiset perheet -verkosto, Nuorten Ystävät, Opetusalan ammattijärjestö OAJ, Parasta Lapsille, Parisuhdekeskus Kataja, Pelastakaa Lapset, Pesäpuu, Perhehoitoliitto, Pienperheyhdistys, Pinskut, Sateenkaariperheet, Seta, SOS-Lapsikylä, Stiftelsen Bensow, Suomen Lastenkulttuurikeskusten liitto, Suomen Punainen Risti /Nuorten turvatalot, Suomen Unicef, Suomen Vanhempainliitto, Vammaisten lasten ja nuorten tukisäätiö, Vammaisperheyhdistys Jaatinen, Varsinais-Suomen Lastensuojelujärjestöt, Vesaisten keskusliitto, Väestöliitto, Yhden Vanhemman Perheiden liitto, Yhteiset Lapsemme