Hyvää Lapsen oikeuksien viikkoa!

16.11.2020

Lapsen oikeuksien viikkoa vietetään tällä viikolla 16.-22.11.! Kyseessä on toiminnallinen teemaviikko, jonka tavoitteena on edistää YK:n lapsen oikeuksien sopimuksen tunnettuutta erityisesti lasten ja nuorten parissa. Vuonna 2019 Lastenliiton kehittämä, useita vuosia Lastenviikko -nimellä kulkenut teemaviikko yhdistyi Lapsen oikeuksien viikon kanssa. Yhteinen teemaviikko nostaa esiin lasten oikeuksia sekä osallistaa lapsia kouluissa, varhaiskasvatuksessa ja vapaa-ajalla! Lapsen oikeuksien viikkoa koordinoi useasta toimijasta koostuva kansallinen lapsen oikeuksien viestintäverkosto. Lastenliitto organisoi vapaa-ajan ja harrastustoiminnan puolta teemaviikosta.

Lapsella on oikeus tulevaisuuteen

Vuonna 2020 Lapsen oikeuksien viikon teemana  on lapsen oikeus tulevaisuuteen.  Teemaviikon nettisivuilta löytyy monia toiminnallisia tehtäviä, vinkkejä ja ideoita siitä, miten Lapsen oikeuksien sopimukseen ja tämän vuoden teemaan voi tutustua. Viikkoon voikin osallistua kuka tahansa! Esimerkiksi järjestöt, kunnat ja muut organisaatiot voivat edistää lasten oikeuksia ja niistä puhumista järjestämällä toimintaa Lapsen oikeuksien viikon aikana. Lastenliitossa teemaviikko näkyy monissa toiminnoissa ja monilla eri tavoilla! Tänä vuonna tapahtumia järjestetään normaalia vähemmän ja kaverikertoja ei kerhoissa järjestetä, mutta teemaviikko huomioidaan vahvasti toimintojen sisällöissä.

Lue lisää teemaviikon omilta nettisivuilta.

Vuoden 2020 tapahtumat.

Lue lisää Lapsen oikeuksien sopimuksesta.

Lataa tästä materiaalia esimerkiksi kotona käytettäväksi.