Kannanotto: Lastenliiton liittokokous huolissaan järjestöjen toimintaedellytyksistä

19.11.2022

Lastenliitto on tänään, lapsen oikeuksien päivän aattona pitänyt vuotuisen liittokokouksensa. Kokous teki kannanoton, jossa liitto on huolissaan järjestöjen toimintaedellytyksistä.

Lastenliitto ry
Töölönkatu 3 A, 00100 HELSINKI
toimisto@lastenliitto.fi
www.lastenliitto.fi

Lastenliiton tiedote 19.11.2022

Julkaisuvapaa heti

Lastenliiton liittokokous huolissaan järjestöjen toimintaedellytyksistä

Lastenliitto on tänään, lapsen oikeuksien päivän aattona pitänyt vuotuisen liittokokouksensa. Jäsenistö kantaa huolta järjestöjen toimintaedellytyksistä muuttuvassa maailmassa.

Järjestöt tuottavat valtaosan lapsille- ja nuorille tarjottavasta matalan kynnyksen harrastustoiminnasta, lisäksi monet kunnat ja kaupungit ostavat iltapäivätoiminnan palvelut järjestöiltä. Järjestöillä on halua ja osaamista toiminnan tarjoamiseen, kapuloina rattaissa ovat kuitenkin tiukka työlainsäädäntö, verottajan tulkinnat yleishyödyllisen yhdistyksen toiminnasta, avustusten kriteerit hallinnollisen työn osalta ja toiminnan resurssointi.

”Lapsia on toiminnassamme mukana kasvavassa määrin, korona-ajan jälkeen tarve yhteisöllisyydelle ja yhdessä tekemiselle on suuri. Haluamme osaltamme tarjota lapsille ja nuorille yhdessä tekemisen meininkiä ja turvallisia aikuisia. Haasteina tässä kaikessa on toiminnan kannattavuus. Yleishyödyllinen yhdistys ei pyri voittoon, mutta nykyiset avustusmallit ja järjestöille myönnetyt resurssit johtavat miinusmerkkiseen tulokseen. Näille asioille on tehtävä jotain, koska lapset ansaitsevat harrastuksensa, painottaa Lastenliiton toiminnanjohtaja Mia Syysnummi.”

Lapsella on oikeus turvallisuuteen

Tämän vuoden lapsen oikeuksien viikon teemana on turvallisuus. Pitkä korona-aika ja epävarmuus näkyvät lasten ja nuorten mielenterveyden ongelmina. Tämä on huomattu myös Lastenliiton kerho- ja iltapäivätoiminnassa. ”Erityisesti Venäjän sotauutisten keskellä lasten ja nuorten tarve tulla kuulluksi ja toimia turvallisessa ympäristössä on valtava. Mielekäs harrastus ja tutut aikuiset tuovat rajoja ja turvaa. Matalankynnyksen kerhotoiminta on kannattava satsaus lasten mielenterveyteen”, sanoo Lastenliiton hallituksen puheenjohtaja Mia Laiho.

Lisätietoja:

Mia Laiho, 050 433 6461