Lapsella on oikeus harrastaa

17.11.2017

Lastenviikon tiedote 17.11.2017

TIEDOTE 17.11.2017 JULKAISUVAPAA HETI

YK:n lapsen oikeuksien yleissopimus hyväksyttiin YK:n yleiskokouksessa 20.11.1989 ja se tuli kansainvälisesti voimaan 2.9.1990. Sopimus on ollut Suomessa voimassa laintasoisena vuodesta 1991. Lapsen oikeuksien juhlapäivää vietetään vuosittain 20. marraskuuta. Vuoden 2017 YK:n lapsen oikeuksien sopimuksen teemana Suomessa on yhdenvertaisuus.

Kansallinen Lastenliitto on vuodesta 2014 nostanut esille lapsen oikeudet ja viettänyt kokonaista teemaviikkoa lasten kunniaksi marraskuun lopulla, Lapsen oikeuksien päivän aikaan. Tuo juhlaviikko on nimeltään Lastenviikko. Viikon tunnuslauseena on ”Lapsella on oikeus harrastaa”

Vuonna 2016 Kansallinen Lastenliitto ry kutsui ensimmäisen kerran valtakunnallisesti mukaan eri järjestöjä. Tänä päivänä Lastenviikkoa juhlitaankin erilaisten järjestöjen voimin järjestämällä lapsille ja nuorille suunnattuja tapahtumia ja tempauksia ympäri Suomen ja somen.

Instagramissa pyörii 14.11. startattu #harrastan -kuvahaaste, johon voi osallistua marraskuun loppuun saakka. Lisätietoja kisasta ja sen mahtavista palkinnoista löytyy osoitteesta http://www.lastenviikko.info/harrastan-haaste/

Oman paikkakuntasi tapahtumat löydät Lastenviikon nettisivuilta osoitteesta www.lastenviikko.info Lisäksi Lastenviikko löytyy myös sosiaalisen median kanavista tunnuksilla #harrastan ja #lastenviikko

Lastenviikko on osa Suomen itsenäisyyden satavuotisjuhlavuoden ohjelmaa vuonna 2017.

Lisätietoja: Mia Syysnummi, toiminnanjohtaja Kansallinen Lastenliitto ry 040 828 4419

Mukana menossa: Kansallinen Lastenliitto, Nuorisoseurat, Nuori Kirkko, Nuoret Kotkat, Pinskut, Setlementtiliitto ja Vesaisten keskusliitto. Lisäksi monia paikallisia toimijoita Pop Up -tapahtumissa ympäri maan.