Lapsen oikeuksien viestintäverkoston kirjoituskilpailu on käynnissä!

6.4.2022

Turvallisuus on… -kirjoituskilpailu

Lapsen oikeuksien viestinnän vuoden 2022 teema on lapsen oikeus turvallisuuteen. Jokaisella lapsella on oikeus elää ja kasvaa turvassa. Maailman ollessa jatkuvassa murroksessa on erityisen tärkeää kuunnella lasten ja nuorten omia näkemyksiä ja kokemuksia turvallisuudesta.

Kutsumme lapset ja nuoret mukaan kirjoituskilpailuun kertomaan ajatuksiaan siitä, mitä turvallisuus on ja miten se heidän elämässään toteutuu, jotta me aikuiset ymmärtäisimme paremmin, mitä turvallisuus lapsille ja nuorille eri ympäristöissä on ja miten voimme sitä vahvistaa. Tekstit voivat olla suomen tai ruotsin kielellä. Parhaat kirjoitukset palkitaan.

Kilpailuun voivat osallistua kaikki Suomen ala- ja yläkoululaiset opettajan tai vanhemman tai muun huoltajan avulla tai itsenäisesti. Kirjoituskilpailu sopii esimerkiksi osaksi äidinkielen, yhteiskuntaopin tai elämänkatsomustiedon tunteja.

• Kilpailuaika: 1.4.–30.4.2022
  • Kenelle: Lapsille ja nuorille – kaikille Suomen ala- ja yläkoululaisille
  • Tyylilaji: Tekstin tyylilaji on vapaa
  • Kieli: Tekstit voivat olla suomen tai ruotsin kielellä
  • Teema: Turvallisuus
  • Pituus: Tekstin maksimipituus on 3 000 merkkiä välilyönteineen.
  • Järjestäjä: Lastensuojelun Keskusliitto / Lapsen oikeuksien viestintäverkosto
  • Tuomaristo: Lapsen oikeuksien viestintäverkoston jäsenistä koostuva raati valitsee kilpailun voittajatekstin ja kunniamaininnan saavat tekstit.
  • Palkinnot: Kilpailun voittaja saa pääpalkinnon 250 €, toiseksi sijoittunut saa palkinnoksi 100 € ja kolmanneksi sijoittunut 50 €. Tuomaristo voi harkintansa mukaan jakaa myös kunniamainintoja kirjapalkinnoin. Palkinnot jaetaan tuomariston päätöksellä toukokuun 2022 aikana. Voittajiin ollaan yhteydessä henkilökohtaisesti tai yhteyshenkilön kautta joko sähköpostitse tai puhelimitse. Palkkion maksamisen käytännöistä sovitaan henkilökohtaisesti tai yhteyshenkilöiden kanssa erikseen. Huomiothan, että pääpalkinto on veronalaista tuloa.
  • Toimitus: Teksti toimitetaan sähköisellä lomakkeella joko kirjoittamalla tai kopioimalla teksti lomakepohjaan tai lataamalla tekstitiedosto. Lähetä kirjoitus tällä lomakkeella.
  • Lisätietoja: lapsenoikeudet(a)lskl.fi

Näin voit osallistua:

• Voit osallistua kilpailuun vain yhdellä tekstillä.
  • Kirjoita teksti tietokoneella, tabletilla tai puhelimella.
  • Otsikoi kirjoituksesi: Turvallisuus on… Tekstin tyylilaji on vapaa.
  • Tekstin maksimipituus on 3 000 merkkiä välilyönteineen.
  • Voit kirjoittaa tekstisi suoraan sähköiselle lomakepohjalle tai kopioida tekstisi lomakkeelle tai liittää kirjoituksen mukaan tekstitiedostona. Lähetä kirjoituksesi tällä lomakkeella. Jos kirjoitat tekstin suoraan lomakkeelle, varmistathan, että teksti on sinulla tallessa myös muualla, sillä emme palauta kirjoituksia.
  • Muista täyttää myös yhteystietosi lomakkeeseen. Alle 15-vuotiailta osallistujilta tarvitsemme tässä vaiheessa myös huoltajan, opettajan tai muun aikuisen yhteyshenkilön yhteystiedot sekä huoltajan suostumuksen kilpailuun osallistumisesta. Täytä yhteystiedot vain lomakkeelle, älä kirjoita nimeä tai muita yhteystietoja kilpailutekstiin tai tiedostoon.
  • Lähetä kirjoituksesi 30.4. klo 23.59 mennessä osoitteessa lapsenoikeudet.fi/kirjoituskilpailu
  • Voit tarvittaessa pyytää aikuiselta apua kirjoituskilpailuun osallistumisessa, mutta kirjoitathan tekstin itse.

Voit lukea lisätietoja täältä.