Lastenliiton puheenjohtaja: Lasten harrastustoiminnan rajoittamisella merkittävät vaikutukset lapsille ja perheille

13.8.2021

Lastenliiton kannanotto 13.8.2021

Julkaisuvapaa heti

Lastenliiton puheenjohtaja Mia Laiho: Lasten harrastustoiminnan rajoittamisella merkittävät vaikutukset lapsille ja perheille

Lastenliitto järkyttyi eilisestä etelä- Suomen Aluehallintoviraston päätöksestä liittyen lasten harrastusten rajoittamiseen sisätiloissa ja on erittäin huolissaan sen vaikutuksista lapsille ja perheille.

Lasten harrastustoiminnalla on tärkeä merkitys lasten sosiaaliselle ja terveydelliselle hyvinvoinnille sekä syrjäytymisen ja mielenterveysongelmien ehkäisylle. Mielekäs harrastus vahvistaa lapsen itsetuntoa, yhdenvertaisuutta, ennaltaehkäisee mielenterveyden ongelmia ja parantaa sekä lapsen että perheen hyvinvointia.

Lastenliiton toiminnanjohtaja Mia Syysnummi on huolissaan nyt asetettujen rajoitteiden vaikutuksista harrastustoiminnan kokonaisuudelle. Perheet eivät tässä epävarmassa tilanteessa halua ilmoittaa lapsia harrastuksiin, jolloin harrastusryhmien jatko on vaakalaudalla, pahimmassa tapauksessa ryhmät joudutaan kokonaan lopettamaan. Lastenliiton kesän toimintaan oli tulijoita aikaisempiin vuosiin verrattuna enemmän ja perheiltä saaduissa palautteissa lasten toiminnan jatkumisen tärkeys nousi yhdeksi merkittävimmäksi asiaksi. Lastenliitto painottaa, että lapsella on oikeus harrastuksiin ja ne on turvattava!

”Lapsiin ja nuoriin on kohdistunut pisimpään rajoitukset ja niiden vaikutukset näkyvät jo heidän ja perheiden hyvinvoinnissa. Lapset ja perheet tarvitsevat tässä pitkittyneessä epidemiatilanteessa luottamusta ja uskoa tulevaan, mitä harrastusten jatkuminen tukisi. Vetoamme hartaasti, että lasten harrastustoiminnan rajoittamista arvioitaisiin vakavasti uudelleen lapsen ja perheiden kokonaisedun näkökulmasta” sanoo Lastenliiton puheenjohtaja Mia Laiho.

Yhteystiedot:

Mia Laiho, puh. 050 433 6461