Lastenviikolla lapset ovat kunkkuja!

16.11.2015

Kansallinen Lastenliitto juhlii 16.-22.11.2015 Lastenviikkoa!

Hurraa! Marraskuun kohokohta on täällä: Lastenviikko. Lastenliitto aloitti viime vuonna valtakunnallisesti Lastenviikon juhlimisen näin marraskuun lopussa Lapsen oikeuksien kunniaksi. Me Kansallisessa Lastenliitossa liputamme Lapsen oikeuksien puolesta ja haluamme myös omalta osaltamme kannustaa teitä kaikkia toimimaan näiden oikeuksien puolesta omassa arjessanne.

Mitkä lapsen oikeudet?
YK:n lapsen oikeuksien sopimus (LOS) on lapsia koskeva ihmisoikeussopimus, joka koskee kaikki alle 18-vuotiaita lapsia. Sopimuksen tärkein tavoite on perusoikeuksien: terveyden, koulutuksen, tasa-arvon ja turvan takaaminen kaikille lapsille.

Lapsen oikeuksien sopimus on maailman laajimmin ratifioitu ihmisoikeussopimus, joka täytti 25 vuotta vuonna 2014. Suomessa lapsen oikeuksien sopimus tuli voimaan vuonna 1991. Valtio sitoutuu muuttamaan lakinsa ja toimintansa sopimusta vastaaviksi ratifioimalla sen. Ainoastaan Yhdysvallat ovat vielä sopimuksen ulkopuolella.

Lapsen oikeuksien sopimus on kokonaisuudessaan luettavissa täältä, mutta sen neljä yleistä periaatetta ovat

1. syrjimättömyys (artikla 2)
2. lapsen edun huomioiminen (artikla 3)
3. oikeus elämään ja kehittymiseen (artikla 6)
4. lapsen näkemysten kunnioittaminen (artikla 12)

Lapsen oikeuksien sopimus ei ole sama asia kuin Lapsen oikeuksien julistus (1959), sillä se ei sitonut valtioita oikeudellisesti, mutta sopimus sitoo.

No mitäs se Lastenviikko sitten pitää sisällään?
Lastenviikon aikana nostamme täällä blogissa ja sosiaalisessa mediassa esille muutamia Lapsen oikeuksien sopimuksen periaatteita kuvin, sanoin ja teoin. Kannustamme myös teitä kaikkia osallistumaan kanssamme Lastenviikkoon. Lapsen oikeuksien edistäminen on jokaisen aikuisen tehtävä!

Vuoden 2015 Lastenviikon teemana on Perheen kanssa!

Postaa meille Lastenviikon aikana kuva, kommentti tai vaikka runo päivittäin julkaistavasta lapsen oikeudesta FB:n tapahtumasivulle tai Instagramiin. Muista tägit #lastenviikko & #lastenliitto ja olet mukana viikolla 48 järjestettävässä arvonnassa, jossa on luvassa huikeita palkintoja! Lastenviikon aikana tapahtuu paljon myös paikallisesti!

Katso oman paikkakuntasi Lastenviikon tapahtumat, pop up -kerhot, avoimet ovet teemakerhoissa, satutuokiot ja muut aktiviteetit kunkin yhdistyksen sivuilta Lastenliitto.fi -osoitteesta.

Oikein ihanaa Lastenviikon alkua, ja muistakaa -  Lastenviikolla lapset ovat kunkkuja!