Mia Laiho jatkaa Lastenliiton puheenjohtajana – liittokokous huolissaan lapsen oikeuksien toteutumisesta hyvinvointialueilla

20.11.2021

Tiedote 20.11.2021, julkaisuvapaa heti.

Lastenliitto on tänään, lapsen oikeuksien päivänä, pitänyt vuotuisen liittokokouksensa. Liittokokous valitsi kansanedustaja Mia Laihon jatkamaan liiton puheenjohtajana. Liitolle hyväksyttiin kokouksessa yhteinen unelma (visio) ja matka kohti vuotta 2025 (strategia).

Lastenliiton unelma on toteuttaa lasten toive toiminnasta, jossa

• ”Saan olla sellainen, kun oon”
  • ”Saan tehdä sellaisia asioita mistä tykkään”
  • ”Mulla on väliä”
  • ”Ohjaaja kuuntelee mua”
  • ”Mun ei tarvitse osata kaikkea”
  • ”Mulla on kavereita ja hyvä mieli”

Vaikka lapsen oikeuksien sopimus on jo yli 30-vuotias, lapsen oikeudet eivät toteudu tasa-arvoisesti ja Lastenliitto kantaakin huolta siitä, miten hyvinvointialueet ottavat lapset, nuoret ja lapsiperheet huomioon. Hyvinvointialueilla tulee huomioida lasten osallisuus, lapsiystävälliset palvelut ja vahvistaa lasten asemaa lasten oikeudet huomioiden.

”On tärkeää, että sote-muutoksessa lapset ja perheet otetaan mukaan palvelujen suunnitteluun ja varmistetaan yhteistyö eri toimijoiden välillä niin hyvinvointialueella kuin kunnissa lapsen edun mukaisesti. On huolehdittava myös siitä, että järjestöjen toiminnan jatkuvuus varmistetaan kiinteänä osana hyvinvointialueiden palvelutuotantoa.”, toteaa puheenjohtaja Mia Laiho.

”Me haluamme osaltamme olla rakentamassa yhteiskuntaa, jossa lapset otetaan aidosti huomioon päätöksenteossa.”, painottaa Lastenliiton toiminnanjohtaja Mia Syysnummi.

Lisätietoja:

Mia Laiho, 0504336461