Lapsen oikeuksien viikko

Lapsen oikeuksien viikon tavoitteena on edistää YK:n lapsen oikeuksien sopimuksen tunnettuutta lasten ja nuorten keskuudessa sekä tehdä vaikutustyötä valitun teeman pohjalta. Lapsen oikeuksien viikon aikana järjestetään aiheeseen liittyviä tapahtumia, otetaan lapsen oikeudet mukaan koulutyöskentelyyn sekä varhaiskasvatukseen ja haastetaan ihmisiä sosiaalisessa mediassa.

Vuoden 2022 osalta tarkemmat tiedot teemaviikosta tarkentuvat kevään ja kesän aikana.

Vuonna 2021 teemaviikkoa vietettiin 15.-21.11. Teemana oli lapsen oikeus hyvään kohteluun. Teemalla oli pyrkimys tuoda tuoda esiin, että lapsellakin on paitsi oikeus saada suojelua ja hyvää kohtelua osakseen, myös velvollisuus kohdella toisia hyvin. Koska #MullaOnVäliä ja #SullaOnVäliä

Lapsen oikeuksien viikossa voi olla mukana osallistujana tai järjestäjänä! Yhdistykset ja muut toimijat voivat ilmoittaa oman tapahtumansa Lapsen oikeuksien viikolle teemaviikon nettisivujen kautta. Samasta paikasta mukaan viikkoon voi myös ilmoittaa oman koulunsa tai päiväkotinsa. Tärkein tieto teemaviikosta löytyy Lapsen oikeuksien viikon nettisivuilta (linkki alla). Sivuilta löytyy muun muassa lista järjestettävistä tapahtumista, erilaisia materiaaleja kouluille ja vapaa-aikaan sekä ilmoittautumislomakkeet. Materiaaleja voi ehdottomasti käyttää myös teemaviikon ulkopuolella. Vuoden 2022 osalta tiedot tarkentuvat kevään ja kesän aikana.

Olethan sinäkin mukana juhlistamassa lasten oikeuksia?

Lisätietoja: www.lapsenoikeuksienviikko.fi

Lastenliiton kehittämä, useita vuosia Lastenviikko -nimellä kulkenut teemaviikko yhdistyi vuonna 2019 Lapsen oikeuksien viikon kanssa. Toiminnallinen teemaviikko kulkee nykyään yhteisellä nimellä Lapsen oikeuksien viikko. Yhteinen teemaviikko korostaa lasten oikeuksia sekä osallistaa lapsia kouluissa, varhaiskasvatuksessa ja vapaa-ajalla! Lapsen oikeuksien viikkoa koordinoi useasta toimijasta koostuva kansallinen lapsen oikeuksien viestintäverkosto. Lastenliitto organisoi osittain vapaa-ajan ja harrastustoiminnan puolta teemaviikosta.