Helsinki | Usein kysytyt kysymykset

Iltapäivätoiminta
Tapahtumakalenteri

Usein kysytyt kysymykset

Miten lapset valitaan kerhoon?
Lapset valitaan kerhoon ilmoittautumisjärjestyksessä. Mikäli kerho on täynnä, ilmoittautumiset ovat jonossa. Mahdollisissa peruutustapauksessa tulee aina ottaa heti yhteyttä kerhon järjestäjään, jotta voimme antaa kerhopaikan seuraavalle jonossa.

Onko ilmoittautumiseni hyväksytty, kun täytin ilmoittautumislomakkeen, mutta maksusivustolla tuli häiriö/maksusivua ei tullut?
Uusi ilmoittautumiohjelmamme lisää ilmoittautuneen osallistujiin vasta, kun kerhomaksu on saatu maksetuksi. Jos maksu jostain syystä epäonnistuu, on ilmoittautuminen keskeytetty ja paikkaa kerhosta ei ole varattu. Silloin teille ei myöskään tule ilmoittautumisvahvistusta.

Onko kerhoissa sisaralennusta?
Lastenliiton Helsingin piirin kerhoissa ei ole sisaralennuksia.

Mistä tiedän, onko kerhossa tilaa?
Kerhosivulla ilmoitetaan, jos kerhossa on enää 1-2 paikkaa vapaana - tämän jälkeen kerhon perään merkataan "TÄYNNÄ". Päivitykset tehdään manuaalisti, joten työajan ulkopuolella, esim. illalla, päivityksiä ei tehdä. Jos kerhoa ei ole ehditty päivittää, tiedätte mahtuvanne kerhoon, jos ilmoittautumislomakkeen täytön jälkeen pääsette maksusivulle ja saatte maksun suoritettua. Ohjelmamme ei anna maksaa kerhoa, ellei sinne ole tilaa.

Voimmeko tulla kokeilemaan toimintaa kerran ennen ilmoittautumista?
Valitettavasti kerhoissa ei ole kokeilumahdollisuutta. Kerhoihin on turvallisuuden ja tilakoon takia tarjolla vain tietty määrä kerhopaikkoja, joten tästä syystä emme voi tarjota kokeilumahdollisuutta. Mikäli lapsi ei ole ilmoittautunut & maksanut kerhomaksua, hänellä ei myöskään ole voimassa Lastenliiton kautta olevaa vakuutusta.

Voiko vanhempi tulla mukaan kerhoon?
Muskareita ja värikylpyjä lukuun ottamatta lapset osallistuvat kerhotoimintaan itsenäisesti. Mikäli teillä on kysyttävää tai keskusteltavaa ohjaajan kanssa, he vastailevat mielellään kysymyksiinne. Joidenkin ryhmien välissä on kovin lyhyt vaihtoaika, jolloin ohjaajat eivät välttämättä ehdi juttelemaan, mutta heihin voi olla yhteydessä myös sähköpostitse. Jumppakerhoissa voi olla ohjaajasta riippuen muutamia kerhokertoja, jolloin vanhempikin on tervetullut jumppaamaan.

Mitkä ovat kerho-ohjaajien yhteystiedot?
Koska kerho-ohjaajillamme ei ole työpuhelimia tai -sähköpostia, Lastenliiton Helsingin piiri ei luovuta ohjaajiensa henkilökohtaisia tietoja vaan ohjaajat itse päättävät mitä yhteystietoja antavat. Yleensä ohjaajat jakavat omat yhteystietonsa ensimmäisellä kerhokerralla, mutta mikäli ei, hänelle osoitetut kysymykset voi lähettää Helsingin piiritoimistolle, jolloin ne välitetään ryhmän ohjaajalle. Esimerkiksi sairastumisista ei tarvitse välttämättä erikseen ilmoittaa, mutta pidemmistä poissaoloista ohjaajan on hyvä tietää.

Ketä ohjaajat ovat?
Kerho-ohjaajamme ovat täysi-ikäisiä ja saavat työstään palkkaa. Kaikki ohjaajamme ovat taustoiltaan joko lasten ja nuorten kanssa työskenteleviä, alalle opiskelevia tai muuten vahvan alakokemuksen omaavia.

Mistä kerhomaksu koostuu?
Kansallinen Lastenliitto ry on voittoa tavoittelematon järjestö. Kerhojen osallistumismaksuilla katetaan kerhotoiminnan kulut, joihin kuuluvat mahdolliset materiaalimaksut, vakuutukset sekä ohjaajien palkat.

Voiko ryhmää vaihtaa kesken kauden esimerkiksi muuton takia?
Ryhmää voi vaihtaa, mikäli haluamassanne ryhmässä vain on tilaa.

Koska saan vahvistuksen kerhopaikasta?
Ilmoittauduttuasi saat automaattisen vahvistuksen sähköpostitse. Jos et saa viestiä heti eikä sitä löydy roskapostikansiosta, ota yhteyttä toiminnanohjaajaan. Jos vahvistusviestiä ei tule, tarkista, onko kerhomaksu onnistuneesti maksettu. Vahvistusviestiä ei tule, ellei kerho ole maksettu (tai valittu onnistuneesti "osamaksu/lasku" -valikkoa), eikä siinä tapauksessa lapsen ilmoittautuminen ole onnistunut. Mikäli jonossa oleville vapautuu paikkoja, kerhoa ei jostain syystä tulla järjestämään tai muutoksia ilmenee, niistä tullaan tiedottamaan joko sähköpostitse tai puhelimitse.

Miksi kerhoon pitää ilmoittautua ennakkoon?
Jotta kerho pystytään järjestämään, on siellä oltava minimissään kahdeksan osallistujaa. Mikäli kerhoon ei ilmoittaudu tarpeeksi lapsia, emme pysty kattamaan kuluja emmekä siis voi toteuttaa kyseistä kerhoa.

Entä jos kerho peruuntuu?
Mahdollisuuksien mukaan pyrimme tarjoamaan toista kerhopaikkaa. Perutuista kerhoista palautamme kerhomaksun. Kerho peruutetaan viimeistään viikkoa ennen suunniteltua aloitusta, mikäli osallistujia ei ole riittävästi.

Pitääkö meidän ilmoittautua uudestaan keväälle, vaikka olimme mukana ryhmässä jo syksyllä?
Kyllä! Kerhoon tulee ilmoittautua erikseen sekä syys- että kevätkaudelle.

Voiko ilmoittautua kurssille joka on jo alkanut?
Ryhmiin voi ilmoittautua niin kauan kun ilmoittautuminen on auki. Kun ryhmä on täynnä, siitä löytyy maininta nettisivuilta kyseisen ryhmän kohdalta. Kesken kauden mukaan halutessa voi olla myös yhteydessä toiminnanohjaajaan.

Palautetaanko kerhomaksu jos emme voikaan osallistua tunnille tai keskeytämme kurssin?
Kerhoilmoittautuminen on sitova ja kursseista peritään ilmoittautumisen jälkeen aina maksu. Lääkärintodistuksella tehdyissä peruutuksissa kerhomaksu palautetaan. Mikäli et osallistu kerhoon, muistattehan ilmoittaa siitä toimistolle niin että voimme antaa paikan jonossa seuraavalle.

Kerhon maksaminen
Kerho maksetaan ilmoittautumisen yhteydessä. Maksuvaihtoehtoina on verkkopankit, visa/mastercard sekä osamaksu/lasku. Mikäli jokin muu taho maksaa kerhomaksun, voimme laittaa teille laskun 5€ laskutuslisällä.

Muuta tärkeää!
Toimisto on avoinna arkisin kello 9.00-16.00. Toimistoaikojen ulkopuolella Helsingin Lastenliitolla ei ole erillistä päivystäjää.

***

Lähettäessäsi ilmoittautumisen hyväksyt samalla ilmoittautumis- ja peruutussäännöt.

Lastenliitto pidättää oikeuden muutoksiin.