Usein kysytyt kysymykset

Hei,
Tutustuthan tähän sivustoon ennen kerhoon ilmoittautumista, sillä täällä vastaamme useimmin esitettyihin kysymyksiin sekä kerromme yleisemmin kerhojen käytänteistä.

Kerhotoiminnassamme on kaksi eri kautta, syyskausi (syys-joulukuu) sekä kevätkausi (helmi- toukokuu) ja molemmille kerhokausille tulee ilmoittautua erikseen. Kun toimintaan sitoudutaan yhdeksi kaudeksi kerrallaan, lapsi pääsee kokeilemaan helposti, onko harrastus juuri hänelle sopiva. Oman kerhon aloituspäivät ja viikoittaiset kokoontumisajat löytyvät ilmoittautumisen yhteydessä kerhosivulta sekä automaattisesta vahvistusviestistä, joka saapuu sähköpostiin heti onnistuneen ilmoittautumisen jälkeen. Toimintaa ei järjestetä koulujen loma-aikoina eikä arkipyhinä (esim. vappu, pääsiäinen, itsenäisyyspäivä).

MIkäli näistä ei löydy vastausta mieltäsi askarruttaviin ajatuksiin, ole yhteydessä meihin: 

Yhteystiedot:
Toiminnanohjaaja
Piia Honkanen
054 137 2744
piia.honkanen@lastenliitto.fi

KORONA

Miten korona-aika on huomioitu kerhotoiminnassa?

KERHOON ILMOITTAUTUMINEN

Koska saan vahvistuksen kerhopaikasta?
Onko ilmoittautumiseni hyväksytty, kun täytin ilmoittautumislomakkeen, mutta maksusivustolla tuli häiriö/maksusivua ei tullut?
Miksi kerhoon pitää ilmoittautua ennakkoon?
Pitääkö meidän ilmoittautua uudestaan keväälle, vaikka olimme mukana ryhmässä jo syksyllä?
Voiko ilmoittautua kurssille joka on jo alkanut?

KERHON TOIMINTA 

Miten muutoksista tiedotetaan?

Mistä tiedän, onko kerhossa tilaa?
Voimmeko tulla kokeilemaan toimintaa kerran ennen ilmoittautumista?
Voiko vanhempi tulla mukaan kerhoon?
Ketä ohjaajat ovat ja miten saan heihin yhteyden? 

Voiko ryhmää vaihtaa kesken kauden esimerkiksi muuton takia?

SAIRASTUMISET JA PERUUTUSTILANTEET

Entä jos kerho perutaan kokonaan?
Mitä käy, jos ohjaaja sairastuu?

KERHOMAKSU

Mistä kerhomaksu koostuu?
Onko kerhoissa sisaralennusta?
Palautetaanko kerhomaksu jos emme voikaan osallistua tunnille tai keskeytämme kurssin?
Kerhon maksaminen
Onko toimintaan osallistuvat vakuutettuja? 

MUUTA

Mistä voin tiedustella löytötavaroita?
Mihin lapsen valokuvia käytetään?

Miten tietosuoja on huomioitu?

 

KORONA

Miten korona-aika on huomioitu kerhotoiminnassa?

  • Kerhoon ei saa osallistua YHTÄÄN oireisena
  • Kerhoon tultaessa ja sieltä poistuessa huolehditaan käsien pesusta ja desinfioinnista
  • Ohjaajalla ja 12 -vuotiailla osallistujilla edellytetään maskin käyttöä (poikkeus urheilusuorituksen aikana)
  • Alle kouluikäisen saa YKSI huoltaja tuoda ja hakea nuorisotalon eteistiloista. Aikuiselta edellytetään maskin käyttöä. 
  • Huoltaja ei saa jäädä kerhon ajaksi Nuorisotalon / koulun sisätiloihin odottamaan
  • Kerhossa huomioidaan turvavälit ja lapsimäärät ovat suhteutettu tilan mukaan

Lue tarkemmin kerhojen korona-ajan ohjeistukset täältä!

KERHOON ILMOITTAUTUMINEN

Koska saan vahvistuksen kerhopaikasta?
Ilmoittauduttuasi saat automaattisen vahvistuksen sähköpostitse. Jos et saa viestiä heti eikä sitä löydy roskapostikansiosta, ota yhteyttä toiminnanohjaajaan. Jos vahvistusviestiä ei tule, tarkista, onko kerhomaksu onnistuneesti maksettu. Vahvistusviestiä ei tule, ellei kerho ole maksettu (tai valittu onnistuneesti "osamaksu/lasku" -valikkoa), eikä siinä tapauksessa lapsen ilmoittautuminen ole onnistunut. Mikäli kerhomaksu on maksettu, mutta vahvistusviestiä ei silti tule, on kerhopaikka kuitenkin teillä. Onnistunut maksusuoritus takaa aina kerhopaikan. Mikäli jonossa oleville vapautuu paikkoja, kerhoa ei jostain syystä tulla järjestämään tai muutoksia ilmenee, niistä tullaan tiedottamaan joko sähköpostitse tai puhelimitse.

Onko ilmoittautumiseni hyväksytty, kun täytin ilmoittautumislomakkeen, mutta maksusivustolla tuli häiriö/maksusivua ei tullut?
Uusi ilmoittautumiohjelmamme lisää ilmoittautuneen osallistujiin vasta, kun kerhomaksu on saatu maksetuksi. Jos maksu jostain syystä epäonnistuu, on ilmoittautuminen keskeytetty ja paikkaa kerhosta ei ole varattu. Silloin teille ei myöskään tule ilmoittautumisvahvistusta. Tässä tapauksessa kokeile ilmoittautua hetken päästä uudelleen tai ota yhteyttä toimistoon.

Miksi kerhoon pitää ilmoittautua ennakkoon?
Jotta kerho pystytään järjestämään, on siellä oltava minimissään kuudesta kahdeksaan osallistujaa. Mikäli kerhoon ei ilmoittaudu tarpeeksi lapsia, emme pysty kattamaan kuluja emmekä siis voi toteuttaa kyseistä kerhoa.

Pitääkö meidän ilmoittautua uudestaan keväälle, vaikka olimme mukana ryhmässä jo syksyllä?
Kyllä! Kerhoon tulee ilmoittautua erikseen sekä syys- että kevätkaudelle.

Voiko ilmoittautua kurssille joka on jo alkanut?
Ryhmiin voi ilmoittautua niin kauan, kun ilmoittautuminen on auki. Kun ryhmä on täynnä, siitä löytyy maininta nettisivuilta kyseisen ryhmän kohdalta. Noin puolessa välissä kerhokautta kerhohinta alenee. 

 

KERHON TOIMINTA

Miten muutoksista tiedotetaan?

Toimiston puolesta tiedotetaan kaikkia kerhoon osallistuvia aina muuttuvista ohjeistuksista. Mikäli et ole saanut pitkään aikaan viestiä, tarkista myös roskaposti (joskus viestit @lastenliitto.fi -osoitteesta menevät roskapostiin). Mikäli epäilet, ettet ole saanut tarvittavaa informaatiota, ole yhteydessä toimistoon. 

Mistä tiedän, onko kerhossa tilaa?
Kerhon ilmoittautumissivulla näkyy, montako paikkaa kerhossa on vapaana. Maksun suoritettua on kerhopaikka varma, sillä ohjelmamme ei anna maksaa kerhoa, ellei sinne ole tilaa. Varapaikkalainen ei siis koskaan joudu maksamaan kerhomaksua etukäteen. 

Voimmeko tulla kokeilemaan toimintaa kerran ennen ilmoittautumista?
Valitettavasti kerhoissa ei ole kokeilumahdollisuutta. Kerhoihin on turvallisuuden ja tilakoon takia tarjolla vain tietty määrä kerhopaikkoja, joten tästä syystä emme voi tarjota kokeilumahdollisuutta. Mikäli lapsi ei ole ilmoittautunut & maksanut kerhomaksua, hänellä ei myöskään ole voimassa Lastenliiton kautta olevaa vakuutusta. 

Voiko vanhempi tulla mukaan kerhoon?
Muskareita ja värikylpyjä lukuun ottamatta lapset osallistuvat kerhotoimintaan itsenäisesti. Mikäli teillä on kysyttävää tai keskusteltavaa ohjaajan kanssa, he vastailevat mielellään kysymyksiinne. Joidenkin ryhmien välissä on kovin lyhyt vaihtoaika, jolloin ohjaajat eivät välttämättä ehdi juttelemaan, mutta heihin voi olla yhteydessä myös sähköpostitse. Jumppakerhoissa voi olla ohjaajasta riippuen muutamia kerhokertoja, jolloin vanhempikin on tervetullut jumppaamaan.

Ketä ohjaajat ovat ja miten saan heihin yhteyden?
Kerho-ohjaajamme ovat täysi-ikäisiä ja saavat työstään palkkaa. Kaikki ohjaajamme ovat taustoiltaan joko lasten ja nuorten kanssa työskenteleviä, alalle opiskelevia tai muuten vahvan alakokemuksen omaavia.

Koska kerho-ohjaajillamme ei ole työpuhelimia tai -sähköpostia, Helsingin Lastenliiton toimisto ei luovuta ohjaajiensa henkilökohtaisia tietoja vaan ohjaajat itse päättävät mitä yhteystietoja antavat. Yleensä ohjaajat jakavat omat yhteystietonsa ensimmäisellä kerhokerralla, mutta mikäli ei, hänelle osoitetut kysymykset voi lähettää toimistolle, jolloin ne välitetään ryhmän ohjaajalle. Esimerkiksi sairastumisista ei tarvitse välttämättä erikseen ilmoittaa, mutta pidemmistä poissaoloista ohjaajan on hyvä tietää.

Voiko ryhmää vaihtaa kesken kauden esimerkiksi muuton takia?
Ryhmää voi vaihtaa, mikäli haluamassanne ryhmässä vain on tilaa.

SAIRASTUMISET JA PERUUTUSTILANTEET

Entä jos kerho perutaan kokonaan?
Mikäli joudumme peruuttamaan kerhon kokonaan esimerkiksi vähäisen ilmoittautumismäärän vuoksi, pyrimme ensisijaisesti tarjoamaan toista kerhopaikkaa. Perutuista kerhoista palautamme kerhomaksun, mikäli korvaavaa kerhoa ei löydy. Kerho peruutetaan viimeistään viikkoa ennen suunniteltua aloitusta, mikäli osallistujia ei ole riittävästi.

Mitä käy, jos ohjaaja sairastuu?
Sairastumiset ovat aina ikäviä, mutta välillä niitä sattuu. Koska kerhotilat on myönnetty tietylle aikavälille, päivälle ja kelloajalle, korvaavien kerhokertojen järjestäminen myöhemmin saattaa olla haastavaa. Tästä syystä pyrimme aina järjestämään tuuraajan kerhoon. Meillä on oma sijaislista ja kaikki listalla olevat tuuraajat on haastateltu joko Espoon, Helsingin tai Vantaan Lastenliiton yhdistysten puolesta. Mikäli sijaista ei saada, kerhokerta joudutaan perumaan.

 

KERHOMAKSU

Mistä kerhomaksu koostuu?
Helsingin Lastenliitto ry on voittoa tavoittelematon järjestö. Kerhojen osallistumismaksuilla katetaan kerhotoiminnan kulut, joihin kuuluvat mahdolliset materiaalimaksut, vakuutukset sekä ohjaajien palkat.

Onko kerhoissa sisaralennusta?
Helsingin Lastenliiton kerhoissa ei ole sisaralennuksia.

Palautetaanko kerhomaksu jos emme voikaan osallistua tunnille tai keskeytämme kurssin?
Kerhoilmoittautuminen on sitova ja kursseista peritään ilmoittautumisen jälkeen aina maksu. Lääkärintodistuksella tehdyissä peruutuksissa kerhomaksu palautetaan. Mikäli et osallistu kerhoon, muistattehan ilmoittaa siitä toimistolle niin että voimme antaa paikan jonossa seuraavalle, emmekä pidä tietojanne turhaan listoilla.

Kerhon maksaminen
Kerho maksetaan ilmoittautumisen yhteydessä Paytrail -maksujärjestelmän kautta. Maksuvaihtoehtoina on verkkopankit, visa/mastercard sekä osamaksu/lasku (CollectorBank). Mikäli laskun ottaminen ei CollectorBankin kautta onnistu ja jokin muu taho on maksamassa kerhomaksun, voimme laittaa teille laskun manuaalisesti 5€ laskutuslisällä. 

Onko toimintaan osallistuvat vakuutettuja? 
Kerholaiset on vakuutettu vakuutusyhtiö OP-Pohjolassa. Huomioittehan kuitenkin, että lasten pelit, lelut ja kännykät ovat omalla vastuulla. Toivommekin, että mietitte yhdessä kotona mitä leluja lapsi saa tuoda kerhoon, sillä emme vastaa niiden rikkoutumisesta tai katoamisesta. 

Vakuutus on voimassa vain, kun kerhomaksu on maksettu ennen toiminnan alkua. Tästä syystä emme voi ottaa toimintaan lapsia, joiden osallistumismaksua ei ole maksettu. (HUOM! Mikäli olet ilmoittautumisen yhteydessä valinnut maksutavaksi laskun, laskut lähetetään n. kuukauden välein ja näin ollen lapsi voi tulla mukaan toimintaan, vaikka laskua ei olisi vielä tullut eikä maksettu!)

 

MUUTA

Mistä voin tiedustella löytötavaroita?
Koska kerhot yleensä kokoontuvat kerran viikossa, nopeiten tiedon löytyötavaroista saa suoraan kerhopaikasta (koulu, nuorisotalo tms). Mikäli asia ei ole kiireinen, ole yhteydessä kerhon ohjaajaan tai toimistolle, josta välitetään sanaa eteenpän.

Mihin lapsen valokuvia käytetään? kuvausluvat kysytään aina kerhokohtaisesti, mikäli ohjaaja on kiinnostunut ottamaan kuvia toiminnasta. Kuvamateriaalia, jota toiminnassa otetaan, käytetään Lastenliiton toiminnan dokumentointiin sekä viestintä- ja markkinointitarkoituksiin valmistettaviin esitteisiin, lehtiartikkeleihin ja sähköisiin julkaisuihin. Tämän lisäksi tiedotusvälineet saattavat toisinaan tarvita kuvamateriaalia. Noudatamme kuvamateriaalin käytössä ja sen julkaisussa voimassa olevaa lainsäädäntöä sekä eettisesti hyväksyttäviä periaatteita ja edellytämme tätä myös tiedotusvälineiltä.

Miten tietosuoja on huomioitu?
Lastenliiton henkilötietojen käsittelystä voit lukea lisää tätä linkkiä klikkaamalla.

***

Lähettäessäsi ilmoittautumisen hyväksyt samalla ilmoittautumis- ja peruutussäännöt.

Lastenliitto pidättää oikeuden muutoksiin.