Helsinki | Leirivanhemmat infopaketti

Tapahtumakalenteri

Leirivanhemmat infopaketti

Hei,

olet ilmoittamassa lastasi Helsingin Lastenliiton leireille. Jotta leirikesä olisi mahdollisimman sujuva, pyydämme että tutustut tähän leirivanhemman oppaaseen ennen ilmoittautumista, sillä täällä vastaamme niihin useimmin esitettyihin kysymyksiin ja kerromme yleisemmin leiriemme käytänteistä.

Miten lapset valitaan leireille?
Lapset valitaan leireille ilmoittautumisjärjestyksessä. Mikäli leiri on täynnä, ilmoittautumiset ovat jonossa. Mahdollisissa peruutustapauksessa tulee aina ottaa heti yhteyttä järjestäjään, jotta voimme antaa paikan seuraavalle jonossa.

Onko leireillä sisaralennusta? Entä jäsenalennusta?
Lastenliiton Helsingin piirin leireillä ei ole sisaralennuksia. Huomioi kuitenkin, että jäsenet saavat leireistä alennusta! Jäsenalennuksen saa kyseisen vuoden jäsenmaksun maksaneet jäsenet (jäsenmaksu 17€/ vuosi). Jäseneksi voi liittyä myös leiri-ilmoittautumislomakkeen kautta. Mikäli lapsi on jo jäsen, lähetämme laskun aina vuoden alussa. Mikäli leiri on maksettu jäsenhintaan, eikä jäsenmaksua ole maksettu, perimme leirialennuksen takaisin.

Mitkä ovat leiri-ohjaajien yhteystiedot?
Jokaisella leiripaikalla on omat leiripuhelimensa, joilla saa yhteyden ohjaajiin ja hätätapauksissa myös leiriläisiin. Päiväleireillä puhelimet ovat käytössä noin kello 8.30-15.00 muina aikoina puhelimeen voi lähettää tekstiviestejä. Yöleireillä puhelimet aukeavat viimeistään puolta tuntia ennen leirin alkua ja sulkeutuvat puoli tuntia leirin päättymisen jälkeen. Leiripuhelimen numerot löytyvät leirikirjeestä (puhelinnumerot päivitetään toukokuussa).

Saako lapsi ottaa leirille mukaan oman puhelimensa?
Oman puhelimen voi ottaa mukaan leirille, mutta niiden käyttöä pyritään rajaamaan ohjelman ulkopuoliselle ajalle. Yöleireillä tämä tarkoittaa sitä, ettei puhelinta myöskään kannettaisi päivällä mukana, jotta vältytään vahingoilta leiriohjelman tiimellyksessä. Bengtsårissa kannattaa huomioida, että puhelimen lataus onnistuu vain päätalolla, jossa käydään syömässä. Saarella ei myöskään aina ole paras mahdollinen kuuluvuus. Leirivakuutus ei korvaa leirillä rikki mennyttä puhelinta / muuta irtotavaraa.

Keitä ohjaajat ovat?
Leirien vetämisestä vastaavat Lastenliiton ohjaajatiimit, jotka koostuvat vastuuohjaajista ja ohjaajista. Ohjaajien määrä leirillä riippuu lapsien määrästä. Leiriohjaajamme ovat täysi-ikäisiä ja saavat työstään palkkaa. Kaikki ohjaajamme ovat taustoiltaan joko lasten ja nuorten kanssa työskenteleviä, alalle opiskelevia tai muuten vahvan alakokemuksen omaavia.

Täysi-ikäisten ohjaajien lisäksi leirillä saattaa olla myös nuorempia apuohjaajia, jotka harjoittelevat leirin ohjaamista.

Mistä leirimaksu koostuu?
Kansallinen Lastenliitto ry on voittoa tavoittelematon järjestö. Leirien osallistumismaksuilla katetaan leiritoiminnan kulut, joihin kuuluvat mahdolliset materiaalimaksut, lämmin lounas ja pieni välipala päivittäin (yöleireillä tarjotaan aamupala, lounas, päivällinen ja iltapala ja mahdollinen kyyditys) sekä vakuutukset ja ohjaajien palkat.

Mitä pitäisi tietää vakuutuksista?
Helsingin Lastenliitto vakuuttaa lapset tapaturmavakuutuksella OP-Pohjolassa.Tarkemmat tiedot vakuutuksesta saat toiminnanjohtaja Pirjo Tolvaselta (pirjo.tolvanen(a)lastenliitto.fi).

Vakuutus on voimassa vain, kun leirimaksu on maksettu ennen leiriä. Tästä syystä emme voi ottaa leirillemme lapsia, joiden leirimaksua ei ole maksettu.

Miten ruokailu on hoidettu leirillä?
Päiväleireillä tarjotaan lämmin lounas, johon sisältyy lämmin ruoka lisukkeineen, raikas salaatti, tuore omatekoinen leipä levitteineen sekä maito / vesi. Lounaan syömme leiripaikalla ja sen valmistamisesta ja toimittamisesta leiripaikalle vastaa HSIS Catering Service. Ruokailua varten lapset ottavat leirille omat ruokailuvälineet (koska meillä ei ole pääsääntöisesti mahdollisuutta käyttää nuorisotalon/koulun astioita). Leireillä tarjotaan myös pieni välipala, joka on esimerkiksi näkkäriä ja hedelmää. Tämän lisäksi lapsilla on mahdollisuus syödä omia välipaloja, kunhan ne on reppusäilytyksen kestäviä eivätkä ole karkkia.

Yöleireillä tarjotaan aamupala, lounas, päivällinen ja iltapala. Bengtsårissa ruoka valmistuu saaren leirikeittiössä saaren henkilökunnan puolesta, Östersundomissa ja Meriharjussa ruoka tehdään itse.

Allergiat/erityisruokavaliot tulee ilmoittaa ilmoittautumisen yhteydessä. Huomioithan, että ruokatilaukset ruuan toimittajalta tulee tehdä viimeistään kahta viikkoa ennen leirin alkua, eli viime hetken muutoksista saatetaan veloittaa lisämaksu.

Koska saan vahvistuksen leiripaikasta?
Ilmoittauduttuasi saat automaattisen vahvistuksen sähköpostitse. Jos et saa viestiä heti eikä sitä löydy roskapostikansiosta, ota yhteyttä toiminnanohjaajaan. Mikäli jonossa oleville vapautuu paikkoja, leiriä ei jostain syystä tulla järjestämään tai muutoksia ilmenee, niistä tullaan tiedottamaan joko sähköpostitse tai puhelimitse.

Huomioithan, että mikäli et ole maksanut leirimaksua ilmoittautumisen yhteydessä, ei ilmoittautuminen ole onnistunut.

Entä jos leiri perutaan?
Jotta leiri pystytään järjestämään, on siellä oltava minimissään 10 osallistujaa (Yöleirillä n. 15). Mikäli leirille ei ilmoittaudu tarpeeksi lapsia, emme pysty kattamaan kuluja emmekä siis voi toteuttaa kyseistä leiriä. Mahdollisuuksien mukaan pyrimme tarjoamaan toista leiripaikkaa. Jos leiri joudutaan perumaan, eikä korvaavaa leiripaikkaa löydy, leirimaksu palautetaan.

Palautetaanko leirimaksu, jos joudun perumaan leirin?
Leirin voi perua 10€ käsittelymaksulla 31.3. saakka (koskee kesäleireihin ilmoittautumista). Sen jälkeen ilmoittautuminen on sitova, eikä leirimaksua palauteta. Poikkeuksena sairaustapaukset, jolloin vaadimme lääkärintodistusta. Tähänkin lisätään 10€ käsittelymaksu. Tarkemmin leirien ilmoittautumis- ja peruutussääntöihin voit tutustua täällä! Syys- ja talvilomaleirien ilmoittautuminen on sitova.

Huomioittehan myös, että leireille ei ole varattu ylimääräisiä avustajaresursseja. Mikäli lapsi ei pysty toimimaan normaalissa ryhmätyöskentelyssä (esim. muita häiritsevä käyttäytyminen, kiusaaminen jne.), ovat huoltajat velvollisia hakemaan lapsen kesken päivän leiriltä. Tässä tapauksessa leirimaksua ei palauteta.

Leirimaksu
Leirimaksu maksetaan osallistumisen yhteydessä. Jos leirimaksua ei jostain syystä pysty / saa maksetuksi ilmoittautumisen yhteydessä, tai leirin maksaa jokin muu taho, ole yhteydessä toiminnanohjaajaan. Huomioithan, että maksuosiossa on mahdollisuus valita Paytrailin tarjoama "Lasku / osamaksu". Mikäli lomakkeen täytön jälkeen sivusto ei ohjaa sinua maksusivulle, ei ilmoittautuminen ole onnistunut hyväksytysti.

Suosittelemme ilmoittautumaan tietokoneella, sillä joskus mobiililaitteilla sivustomme ei toimi kunnolla.

Mistä voi tiedustella löytötavaroita
Ohjaajat toimittavat kaikki löytötavarat toimistolle, josta niitä voi tiedustella ja noutaa. Löytötavaroita säilytetään kolmen kuukauden ajan, jonka jälkeen ne laitetaan hyväntekeväisyyteen / kierrätykseen. Mikäli kadonnutta tavaraa ei löydy Lastenliiton toimistolta, kannattaa olla yhteydessä myös suoraan leiripaikkaan (nuorisotalo, koulu ym).

Mihin lapsen valokuvia käytetään?
Kuvamateriaalia, jota toiminnassa otetaan, käytetään Lastenliiton toiminnan dokumentointiin sekä viestintä- ja markkinointitarkoituksiin. Tämän lisäksi tiedotusvälineet saattavat toisinaan tarvita kuvamateriaalia. Noudatamme kuvamateriaalin käytössä ja sen julkaisussa voimassa olevaa lainsäädäntöä sekä eettisesti hyväksyttäviä periaatteita ja edellytämme tätä myös tiedotusvälineiltä. Kuvauslupa kysytään ilmoittautumislomakkeessa tai leirin alussa paperisena.

Vartiosaaren leiristä:
Vartiosaaren leirille voi saapua joko suoraan kuljetuslaiturille klo 9:00 tai Herttoniemenrannan ala-asteelle klo 8:30, josta ohjaaja kulkee loppumatkan leirille lasten kanssa. Saapuessa Herttoniemenrannan ala-asteelle, lapsella on oltava oma matkakortti. Paluu Herttoniemenrannan ala-asteen pihalle on n. 15:30.

Muuta tärkeää!
Toimisto on avoinna arkisin kello 9.00-16.00. Toimistoaikojen ulkopuolella Helsingin Lastenliitolla ei ole toimistolla erillistä päivystäjää.

***

Lähettäessäsi ilmoittautumisen hyväksyt samalla ilmoittautumis- ja peruutussäännöt.

Lastenliitto pidättää oikeuden muutoksiin.