Lapsen oikeuksien viikkoa vietetään jälleen 15.-21.11.!

29.10.2021

Lapsen oikeuksien viikkoon on enää pari viikkoa aikaa! Teemaviikon tavoitteena on edistää YK:n lapsen oikeuksien sopimuksen tunnettuutta lasten ja nuorten keskuudessa sekä tehdä vaikutustyötä valitun teeman pohjalta. Lapsen oikeuksien viikon aikana järjestetään aiheeseen liittyviä tapahtumia, otetaan lapsen oikeudet mukaan koulutyöskentelyyn sekä varhaiskasvatukseen ja haastetaan ihmisiä sosiaalisessa mediassa.

Tänä vuonna Lapsen oikeuksien viikon teemana on lapsen oikeus hyvään kohteluun. Teemalla halutaan tuoda esiin, että lapsellakin on paitsi oikeus saada suojelua ja hyvää kohtelua osakseen, myös velvollisuus kohdella toisia hyvin. Koska #MullaOnVäliä ja #SullaOnVäliä

Lapsen oikeuksien viikossa voi olla mukana osallistujana tai järjestäjänä! Yhdistykset ja muut toimijat voivat ilmoittaa oman tapahtumansa Lapsen oikeuksien viikolle täältä. Samasta paikasta mukaan viikkoon voi myös ilmoittaa oman koulunsa tai päiväkotinsa. Tärkein tieto teemaviikosta löytyy Lapsen oikeuksien viikon nettisivuilta. Sivuilta löytyy muun muassa lista järjestettävistä tapahtumista, erilaisia materiaaleja sekä ilmoittautumislomakkeet. Materiaaleja voi ehdottomasti käyttää myös teemaviikon ulkopuolella!

Olethan sinäkin mukana juhlistamassa lasten oikeuksia?

Lastenliiton kehittämä, useita vuosia Lastenviikko -nimellä kulkenut teemaviikko yhdistyi vuonna 2019 Lapsen oikeuksien viikon kanssa. Toiminnallinen teemaviikko kulkee nykyään yhteisellä nimellä Lapsen oikeuksien viikko. Yhteinen teemaviikko korostaa lasten oikeuksia sekä osallistaa lapsia kouluissa, varhaiskasvatuksessa ja vapaa-ajalla! Lapsen oikeuksien viikkoa koordinoi useasta toimijasta koostuva kansallinen lapsen oikeuksien viestintäverkosto. Lastenliitto organisoi osittain vapaa-ajan ja harrastustoiminnan puolta teemaviikosta.