Leirivanhemman infopaketti

Hei,
olet ilmoittamassa lastasi Vantaan Lastenliitto ry.n leiritoimintaan. Jotta toiminta olisi mahdollisimman sujuvaa, tutustuthan tähän leirivanhemman infopakettiin ennen ilmoittautumista. Täältä löydät vastaukset useimmin esitettyihin kysymyksiin sekä lisätietoja yhdistyksemme leiritoiminnasta.

Yhdistyksen toiminta ja leirit
Vantaan Lastenliiton toiminnan ydin
Ketä ohjaajat ovat ja miten heihin saa yhteyden?
Toimiston henkilökunta
Sosiaalisen median kanavat

Leiritoiminnasta yleisesti
Mitä leirin teema tarkoittaa?
Mitä leirillä tehdään ja koska saamme päiväohjelman?
Onko leirin ohjelma sama kuin edellisvuonna?

Leireille ilmoittautuminen
Mahtuuko leirille vielä mukaan ja kuinka voin ilmoittautua?
Voiko lapseni osallistua?
Entä jos lapsi ei ole leirin ikäkohderyhmää
Koska saan vahvistuksen leiripaikasta
Lapsi haluaa samalle leirille kaverin tai sisaruksen kanssa

Leirimaksu
Koska leiri tulee maksaa?
Mistä leirimaksu koostuu?
Mitä pitäisi tietää vakuutuksista?

Peruutustilanteet
Palautetaanko leirimaksu jos perumme leirin?
Entä jos leiri perutaan?

Muuta
Mistä voi tiedustella löytötavaroita?
Koska leirikirje saapuu?
Saako lapsi ottaa leirille mukaan oman puhelimensa?
Miten ruokailu on hoidettu leirillä?
Mihin lapsen valokuvia käytetään?
Haluan kysyä, kommentoida tai kehua

Yhdistyksen toiminta ja leirit

Vantaan Lastenliiton toiminnan ydin
Olemme Vantaan alueella toimiva voittoa tavoittelematon yhdistys ja järjestämme lapsille, nuorille ja lapsiperheille elämyksellistä, innostavaa ja lasten näköistä harrastus- ja vapaa-ajan toimintaa, johon on helppo osallistua. Toimintamme ei ole tavoitekeskeistä, vaan siinä korostuvat osallisuus ja yhdessäolo. Lisätietoa yhdistyksestämme voit lukea täältä.

Ketä ohjaajat ovat ja miten heihin saa yhteyden?
Innostuneet ja toimintaan sitoutuneet ohjaajat ovat toimintamme perusta. Leirien vetämisestä vastaavat leiritoimintaa varten palkatut ohjaajatiimit. Useat ohjaajistamme ovat tuttuja kerho- ja iltapäivätoiminnastamme ja osa edellisten kesien leireiltä. Tämän lisäksi palkkaamme joka kesä uusia ohjaajia. Ohjaajien määrä suhteutetaan aina lapsimäärään ja heitä on leirillä yleensä kahdesta neljään ohjaajaa. Täysi-ikäisten ohjaajien lisäksi leirillä saattaa olla myös nuorempia apuohjaajia, jotka harjoittelevat ohjaajana toimimista. Ensisijaisesti valitsemme apuohjaajiksi Lastenliiton Nuorten ohjaajakoulutuksen käyneitä nuoria.

Ohjaajat ovat tavoitettavissa leiripuhelimesta leiriaikaan arkisin klo 10.00- 15.00, muina aikoina puhelimeen voi lähettää tekstiviestejä. Leirikännykän numero on hyvä tallentaa omaan puhelimeen. Leirin aikana lapsiin liittyvistä asioista, palautteesta ja poissaoloista kannattaa olla suoraan yhteydessä leiriohjaajiin.

Toimiston henkilökunta
Vantaan Lastenliiton toimistolla työskentelevät toiminnanjohtaja, hallintojohtaja, järjestösihteeri ja järjestökoordinaattori. Toimistolla huolehditaan toiminnan suunnittelusta, kehittämisestä ja organisoinnista. Leiritoiminnan lisäksi järjestämme ympäri vuoden myös kerhoja, kursseja sekä tapahtumia. Kysymykset koskien Lastenliiton muuta toimintaa, ilmoittautumisia tai maksu- tai laskutusasioita voi osoittaa meille toimistolle. Toimistohenkilökunta on tavoitettavissa pääosin arkisin kello 9.00-16.00.

Yhteystiedot toimistolle: vantaa.assistentti@lastenliitto.fi, 050 540 0077. Huomioittehan kuitenkin, että mitä lähemmäksi leirien alkua mennään, sitä hektisempää aikaa toimistolla eletään. Sähköposteihin ja puheluihin ei välttämättä ehditä vastaamaan saman päivän aikana. Akuuteissa asioissa kannattaa laittaa tekstiviestiä tai jättää vastaajaviesti, mikäli puhelimeen ei päästä vastaamaan.

Sosiaalisen median kanavat
Vantaan Lastenliittoa pääset seuraamaan Facebookissa nimellä Vantaan Lastenliitto ry ja Instagramissa @lastenliitto_vantaa.

Leiritoiminnasta yleisesti

Mitä leirin teema tarkoittaa?
Lastenliiton leiri- ja kerhotoiminta on teematoimintaa, eli jonkin tietyn teeman ympärille rakennettua puuhastelua. Teemoja on hyvin erilaisia, aina taiteesta ja liikunnasta keppihevosiin, velhoihin tai vaikkapa avaruuteen. Leireillä ei opiskella, vaan teemaa toteutetaan leikkien, askarrellen ja liikkuen. Esimerkiksi avaruusteemaisella leirillä leikitään pyrstötähtihippaa ja luontoleireillä askarrellaan luonnon materiaaleista.

Mitä leirillä tehdään ja koska saamme leirin päiväohjelman?
Yhdistyksemme leiritoiminta on kivaa yhdessä puuhailua leiriteemojen parissa siten, että osallistujat pystyvät vaikuttamaan siihen mitä toiminnassa tehdään. Yleisesti ottaen kaikilla päiväleireillä teemasta riippumatta nautitaan kuluvasta vuodenajasta, pidetään hauskaa ja puuhataan monenlaista, esimerkiksi liikutaan, askarrellaan ja leikitään. Päiviin sisältyy ohjattua teematoimintaa sekä vapaata valvottua leikkiaikaa. Koska toiminta muokkautuu leiriviikon aikana, tarkkoja leirisuunnitelmia ei leirin alussa jaeta. Alla näet kuitenkin esimerkkirungon siitä, millainen päivän rakenne voisi olla.

10.00 saapuminen, ryhmäytymistä, päivän aloitus
10.30 ohjattua toimintaa
12.00 ruokailu ja vapaata toimintaa
13.00 ohjattua toimintaa
15.00 lähtö kotiin

Onko leirin ohjelma sama kuin edellisvuonna?
Vaikka teema olisi sama, jokainen kerho, leiri, tapahtuma ja muu toiminta on aina omanlaisensa, sillä jokainen ohjaaja tai ohjaajatiimi suunnittelee toiminnan sisällön itse hyödyntäen Lastenliiton toimintamateriaaleja. Lisäksi suunnitelmia muokataan aina yhdessä lasten kanssa, jotta saadaan aikaan ryhmän näköistä toimintaa. Näin ollen leireillä saattaa olla samoja toimintoja kuin aikaisemmin, mutta täsmälleen samalla ohjelmalla niissä ei toimita.

Leireille ilmoittautuminen

Mahtuuko leirille vielä mukaan ja kuinka voin ilmoittautua?
Ilmoittautuminen tapahtuu nettisivujemme kautta ja jokainen lapsi ilmoitetaan omalla lomakkeellaan. Leirille mahtuu 10-30 lasta, riippuen lasten ikäjakaumasta ja toimitilojen koosta. Leiripaikat täytetään ilmoittautumisjärjestyksessä ja ilmoittautumisen yhteydessä näet, montako paikkaa ryhmään on vielä vapaana. Mikäli leiri on täynnä, voitte jäädä jonottamaan leiripaikkaa, josta ilmoitetaan heti kun paikka vapautuu. Valitettavasti emme osaa sanoa etukäteen, tapahtuuko peruutuksia.

Voiko lapseni osallistua?
Yhdistyksemme toiminta on kaikille avointa, eikä leirille osallistuakseen tarvitse olla Vantaan Lastenliiton jäsen. Mukaan tulevalla lapsella tulee olla taitoa olla ja toimia isossa lapsiryhmässä, sillä leirillä voi olla 10-30 osallistujaa. Toimintaan ei ole varattu ylimääräisiä avustajaresursseja. Mikäli lapsesi käy erityisluokkaa tai tarvitsee koulussa oman avustajan, tai hänellä on haasteita toimia ryhmässä - olethan yhteydessä toiminnan järjestäjään ennen ilmoittautumista, jotta voimme varmistaa iloisen ja turvallisen leiriviikon kaikille osallistujille.

Entä jos lapsi ei ole leirin ikäkohderyhmää?
Leirin toiminta suunnitellaan ilmoitettujen ikäryhmien mukaisesti. Vanhempi tai nuorempi lapsi ei siis välttämättä viihdy toiminnassa, eikä leirillä ehkä ole samanikäisiä kavereita. Ikärajat ovat kuitenkin vain suosituksia. Mikäli yhdistyksemme toiminta on entuudestaan tuttua tai toiminta kuulostaa lapsesta siltä että hän haluaa osallistua, hän on oikein tervetullut.

Koska saan vahvistuksen leiripaikasta?
Saat ilmoittautumisesta aina automaattisen vahvistuksen sähköpostiisi heti ilmoittautumisen jälkeen. Säilytä kyseinen viesti, sillä siitä löydät leirisi tiedot sekä linkin leirikirjeeseen. Jos et saa viestiä, tarkasta ensin roskapostisi. Mikäli et löydä viestiä, ota yhteyttä toimistoon.

Lapsi haluaa samalle leirille kaverin tai sisaruksen kanssa
Kaveritoiveet voi halutessaan jättää ilmoittautumislomakkeen "Lisätietoja lapsesta, joita ohjaajan on hyvä tietää" -kohtaan. Lähtökohtaisesti kaikki samalle leirille ilmoitetut osallistujat ovat samassa ryhmässä, mutta kaveritieto on hyvä olla, mikäli osallistujia joudutaan jostain syystä jakamaan erillisiin pienryhmiin koko leiriviikon ajaksi. Normaaliin leiriviikkoon kuuluu myös jaksoittainen pienryhmätoiminta, jossa lapset touhuavat pienemmissä ryhmissä osan päivää.

Leirimaksu

Koska leiri tulee maksaa?
Leirimaksu maksetaan sähköisesti ilmoittautumisen yhteydessä. Maksunvälityspalvelun toteuttajana ja maksupalveluntarjoajana toimii Paytrail Oyj. Voit valita myös laskun, jolloin laskuttajana toimii Collector Bank. Varapaikalle ilmoittautuneita ei laskuteta ilmoittautumisen yhteydessä.

Mikäli tarvitset perinteisen laskun (esim. maksun maksaja on joku muu taho) ota yhteyttä toiminnan järjestäjään. Laskutusmaksu 1.1.2022 alkaen on 5,00 euroa.
Lastenliitto ry.n maksu- ja toimitusehdot löydät kokonaisuudessaan täältä.

Mistä leirimaksu koostuu?
Vantaan Lastenliitto ry on voittoa tavoittelematon yhdistys. Leirien osallistumismaksuilla katetaan toiminnan kulut, joihin kuuluvat mm. materiaalimaksut, vakuutukset, mahdolliset tilavuokrat, leiriruoka sekä ohjaajien palkat.

Mitä pitäisi tietää vakuutuksista?
Lapsi on vakuutettu leirin ajan vakuutusyhtiö OP-Pohjolassa. Huomioi kuitenkin, että lasten pelit, lelut ja kännykät ovat omalla vastuulla. Toivommekin, että mietitte yhdessä kotona mitä leluja lapsi saa tuoda leirille, sillä emme vastaa niiden rikkoutumisesta tai katoamisesta. Lisätietoja vakuutuksesta voi tarvittaessa kysellä vantaa@lastenliitto.fi.

Vakuutus on voimassa vasta, kun osallistumismaksu on maksettu (HUOM! Mikäli olet ilmoittautumisen yhteydessä valinnut maksutavaksi laskun, laskut lähetetään n. kuukauden välein ja näin ollen lapsi voi tulla mukaan toimintaan, vaikka laskua ei olisi vielä tullut eikä maksettu!)

Peruutustilanteet

Palautetaanko leirimaksu jos perumme leirin?
Lastenliitto ry.n valtakunnallisten peruutussääntöjen mukaisesti kesäleiri-ilmoittautumisen voi perua 31.3. mennessä. (Käsittelykulut 10 euroa veloitetaan.) 1.4. jälkeen ilmoittautuminen on sitova ja tämän jälkeen maksua ei palauteta muutoin kuin sairastapauksissa. Tällöin leirimaksu palautetaan ainoastaan lääkärintodistusta vastaan (Käsittelykulut 10€ veloitetaan). Mikäli lapsi on ehtinyt olla leirillä jo useamman päivän, hinta suhteutetaan päivien määrään. Mikäli leiri keskeytyy muista syistä, esimerkiksi jos lapsi haluaa jäädä kotiin tai perheen kesäsuunnitelmissa on muutoksia, leirimaksua ei palauteta. Ilmoittamatta leiriltä pois jääneiltä peritään aina täysimääräinen leirimaksu. Peruutustapauksessa tulee aina ottaa heti yhteyttä leirin järjestäjään, jotta voimme antaa leiripaikan seuraavalle jonossa. Ongelmatilanteissa tulee ottaa välittömästi yhteyttä toiminnan järjestäjään.

Mikäli lapsi ei pysty toimimaan normaalissa ryhmätyöskentelyssä (esim. muita häiritsevä käyttäytyminen, kiusaaminen, jatkuva tottelemattomuus, asiaton käytös) ovat huoltajat velvollisia hakemaan lapsen kesken päivän leiriltä. Tässä tapauksessa leirin järjestäjällä on oikeus evätä lapsen leiripaikka koko viikon osalta. Tässä tapauksessa leirimaksua ei palauteta

Entä jos leiri perutaan?
Mikäli leirille ei ilmoittaudu tarpeeksi lapsia, leiri ei toteudu. Mahdollisuuksien mukaan tarjoamme aina toista leiripaikkaa. Ilmoittautuminen leireille päättyy 24.4., jonka jälkeen ilmoitamme mahdollisista peruutuksista. Valitettavasti emme osaa sanoa etukäteen montako lasta leireille on ilmoittautumassa. Perutuista leireistä emme peri maksua.

Muuta

Koska leirikirje saapuu?
Leirikirjeen löydät osoitteesta www.lastenliitto.fi/vantaa/leirit/leirikirje ja siihen löytyy linkki myös automaattisesta vahvistusviestistä. Jotta saat ajantasaisimman tiedon leirin asioista, käythän lukemassa leirikirjeen vielä ennen leirin alkua.

Saako lapsi ottaa leirille mukaan oman puhelimensa?
Oman puhelimen voi ottaa mukaan leirille, mutta niiden käyttö rajataan ohjelman ulkopuoliselle ajalle. Otattehan huomioon, että vakuutus ei korvaa mahdollisesti rikkoutunutta omaisuutta.

Miten ruokailu on hoidettu leirillä?
Päiväleireillä tarjotaan lämmin lounas, johon sisältyy lounasruoka lisukkeineen, salaatti, tuore leipä levitteineen sekä maito / vesi. Lounaan toimittamisesta leiripaikalle vastaa HSIS Catering Service. Lounaslistoja voi kysellä tarvittaessa tarkemmin leiripaikalta. Mahdolliset ruoka-aineallergiat kysytään ilmoittautumisen yhteydessä. Lounas syödään omista ruokailuastioista. Leirille voi tuoda mukanaan oman välipalan. Eväiden kannattaa olla reppusäilytyksen kestäviä ja lapsen helposti mukana kannettavia, sillä välipalan syönti tapahtuu päivästä riippuen joko leiripaikan tiloissa tai retkellä.

Mistä voi tiedustella löytötavaroita?
Löytötavaroita voi tiedustella suoraan leiriltä. Leirikauden päätyttyä ohjaajat toimittavat kaikki löytötavarat toimistolle, josta niitä voi tiedustella ja noutaa. Löytötavaroita säilytetään kahden kuukauden ajan.

Mihin lapsen valokuvia käytetään?
Kuvauslupa kysytään ilmoittautumisen yhteydessä. Kuvamateriaalia, jota toiminnassa otetaan, käytetään Lastenliiton toiminnan dokumentointiin sekä viestintä- ja markkinointitarkoituksiin valmistettaviin esitteisiin, lehtiartikkeleihin ja sähköisiin julkaisuihin. Tämän lisäksi tiedotusvälineet saattavat toisinaan tarvita kuvamateriaalia. Noudatamme kuvamateriaalin käytössä ja sen julkaisussa voimassa olevaa lainsäädäntöä sekä eettisesti hyväksyttäviä periaatteita ja edellytämme tätä myös tiedotusvälineiltä.Lastenliiton henkilötietojen käsittelystä voit lukea lisää tätä linkkiä klikkaamalla.

Haluan kysyä, kommentoida tai kehua
Mikään ei lämmitä mieltä niin paljon kuin kehut, eikä kaikki mene aina putkeen. Lastenliitto kerää valtakunnallisesti palautetta yhdistystensä toiminnasta ja palautelomake lähetetään kaikille leiri-ilmoittautuneille. Mikäli jokin mietityttää, kannattaa kuitenkin rohkeasti olla yhteydessä meihin jo heti leirien aikana. Leirin aikana lapsiin liittyvistä asioista, palautteesta ja poissaoloista kannattaa olla yhteydessä ensisijaisesti suoraan leirin ohjaajiin.

Lastenliitto pidättää oikeuden muutoksiin.

TAKAISIN LEIRISIVULLE