Leirivanhemman infopaketti

Hei,
olet ilmoittamassa lastasi Vantaan Lastenliiton leireille. Jotta leiriaika olisi mahdollisimman sujuva, pyydämme että tutustut tähän leirivanhemman oppaaseen ennen ilmoittautumista, sillä täällä vastaamme niihin useimmin esitettyihin kysymyksiin ja kerromme yleisemmin leiriemme käytänteistä.

Mahtuuko leirille vielä mukaan ja kuinka voin ilmoittautua?
Voiko lapseni osallistua?
Koska saan vahvistuksen leiripaikasta?
Lapsi haluaa samalle leirille kaverinsa tai sisarusten kanssa.
Miten lapset valitaan leireille ja entä jos jäämme jonopaikalle?
Koska leiri tulee maksaa?
Mistä leirimaksu koostuu?
Mitä pitäisi tietää vakuutuksista?
Onko leireillä sisaralennusta ja kuinka saan jäsenalennuksen?
Koska leirikirje saapuu?
Mikä on leirin ohjelma?
Ketä ohjaajat ovat ja miten heihin saa yhteyden?
Saako lapsi ottaa leirille mukaan oman puhelimensa?
Miten ruokailu on hoidettu leirillä?
Entä jos leiri perutaan?
Palautetaanko leirimaksu jos perumme leirin?
Palautetaanko leirimaksu jos joudumme keskeyttämään leirin?
Mistä voi tiedustella löytötavaroita?
Mihin lapsen valokuvia käytetään?
Sosiaalisen median kanavat:
Toimiston yhteystiedot

Mahtuuko leirille vielä mukaan ja kuinka voin ilmoittautua?

Ilmoittautuminen tapahtuu nettisivujemme kautta ja jokainen lapsi ilmoitetaan omalla lomakkeellaan. Leireille otetaan pääsääntöisesti maksimissaan 30 lasta. Osa tiloista on pienempiä, jonka takia joillekin leireille otetaan vähemmän osallistujia. Mikäli täytetty ilmoittautumislomake ohjaa teidät maksuvaiheeseen, leirille mahtuu vielä. Mikäli maksuvaihetta ei tule, olette jonopaikalla ja tästä tulee teille ilmoitus. Näet tapahtumalistauksesta kuinka monta paikkaa leirillä on jäljellä.

Koska saan vahvistuksen leiripaikasta?
Ilmoittauduttuasi saat automaattisen vahvistuksen sähköpostiisi välittömästi. Säilytä kyseinen viesti vahvistuksena ilmoittautumisestanne. Jos viestiä ei löydy saapuneet-kansiosta, kannattaa tarkistaa roskapostikansio. Mikäli ette saa vahvistusviestiä selaimeen ettekä sähköpostiin, ilmoittautuminen ei ole onnistunut ja tällöin teidän tulee ottaa yhteys toimistoon. Mikäli jonossa oleville vapautuu paikkoja, leiriä ei jostain syystä tulla järjestämään tai muutoksia ilmenee, niistä tiedotetaan joko sähköpostitse tai puhelimitse.

Voiko lapseni osallistua?
Toimintamme on kaikille avointa. Kaikille leireille on merkitty omat ikäsuositukset, mutta koska lapset kehittyvät omaan tahtiinsa, ryhmien ikärajat ovat vain suosituksia, joiden mukaan suunnitellaan toimintaa. Leireille ei ole varattu ylimääräisiä avustajaresursseja, mutta mikäli lapsenne haluaa mukaan leirille ja on koulussa pienryhmässä, käy erityisluokkaa tai hänellä on henkilökohtainen avustaja, ota yhteys toimistoon.

Lapsi haluaa samalle leirille kaverinsa tai sisarustensa kanssa
Ilmoittautumislomakkeen "Lisätietoja lapsesta, joita ohjaajan on hyvä tietää" -kohtaan voitte lisätä tiedon sisaruksen tai kaverin nimestä. Huomioittehan, että tieto tulee olla molempien lasten kohdalla. Yleensä yhteinen leiriviikko onnistuu, mutta mikäli ei, voitte odottaa mahdollista peruutuspaikkaa.

Miten lapset valitaan leireille ja entä jos jäämme jonopaikalle?
Lapset valitaan leireille ilmoittautumisjärjestyksessä. Mikäli leiri on täynnä, voitte jäädä jonottamaan leiripaikkaa, josta teille ilmoitetaan heti, kun paikka vapautuu. Mikäli lomasuunnitelmanne ovat tällä välin muuttuneet ettekä halua ottaa vapautunutta paikkaa vastaan, teidän ei tarvitse maksaa peruutusmaksua. Huomioittehan, että leiripaikkoja vapautuu kuitenkin harvoin.

Koska leiri tulee maksaa?
Leirimaksu maksetaan sähköisesti ilmoittautumisen yhteydessä. Voitte valita myös laskun, jolloin laskuttajana toimii Collector Bank. Maksunvälityspalvelun toteuttajana ja maksupalveluntarjoajana toimii Paytrail Oyj. Paytrailin maksu- ja toimitusehtoihin voi tutustua tarkemmin täällä. Jos leirille pääsee varasijalta, toimistolta lähetetään suoraan lasku, joka tulee olla maksettuna ennen leirin alkamispäivää.

Mistä leirimaksu koostuu?
Lastenliitto ry on voittoa tavoittelematon järjestö. Leirien osallistumismaksuilla katetaan toiminnan kulut, joihin kuuluvat mahdolliset materiaalimaksut, retkikulut, vakuutukset, tilavuokrat, ruoka sekä ohjaajien palkat.

Mitä pitäisi tietää vakuutuksista?
Lastenliitto vakuuttaa lapset tapaturmavakuutuksella OP-Pohjolassa. Vakuutus ei kata kadonneita tai rikkoutuneita tavaroita. Tarkemmat tiedot vakuutuksesta saat toimistolta. Vakuutus on voimassa vain, kun leirimaksu on maksettu ennen toiminnan alkua. Tästä syystä emme voi ottaa leireille lapsia, joiden osallistumismaksua ei ole maksettu. (HUOM! Mikäli olet ilmoittautumisen yhteydessä valinnut maksutavaksi Collector Bankin laskun, laskut lähetetään kuukauden välein ja näin ollen lapsi voi tulla mukaan leirille, vaikka laskua ei olisi vielä tullut eikä maksettu!)

Onko leireillä sisaralennusta tai jäsenalennusta?
Vantaan Lastenliitolla ei ole sisaralennuksia tai jäsenalennuksia leirien osalta. Jäseneksi pääset myös ilmoittautumisen yhteydessä. Jäsenyydestä pääset lukemaan tarkemmin täältä.

Mikä on leirin ohjelma?
Leirimme ovat pääasiassa teemaleirejä. Teema toimii leirin punaisena lankana, joka kulkee mukana jokaisen leiriviikon temmellyksessä kaikessa tekemisessä. Teemasta riippumatta leiriviikon aikana keskitytään hauskaan leikkimieliseen yhdessä tekemiseen, joka voi pitää sisällään muun muassa liikuntaa, askartelua ja leikkejä. Meillä lapsista ei leivota valmista astronauttia tai kilpaurheilijaa, mutta tarjoamme muistorikkaan viikon kamujen kanssa.

Ohjaajamme suunnittelevat monipuolista tekemistä leiripäiville. Päiväleireillä nautitaan kuluvasta vuodenajasta, pidetään hauskaa ja tehdään monenlaista. Päiviin kuuluu vapaata valvottua leikkiaikaa sekä ohjattua teematoimintaa. Ohjatun toiminnan kesto vaihtelee toiminnasta riippuen. Säiden salliessa toimitaan mahdollisimman paljon ulkona. Alla päivien perusrunko, joka voi kuitenkin vaihdella leirikohtaisesti. Myös mahdollisten retkipäivien aikataulu voi erota alla olevasta. Tarkemmat tiedot leiriä koskien löydätte leirikirjeestä ja saatte leirin alussa ohjaajilta. Mahdollisista muutoksista ohjelmassa infotaan aina sähköpostitse, puhelimitse tai suoraa kasvotusten leirillä.

10.00 saapuminen, ryhmäytymistä, päivän aloitus

10.30 ohjattua toimintaa

12.00 ruokailu ja vapaata toimintaa

13.00 ohjattua toimintaa

15.00 lähtö kotiin

Keitä ohjaajat ovat ja miten heihin saa yhteyden?
Leirien vetämisestä vastaavat Vantaan Lastenliiton ohjaajatiimit, jotka koostuvat vastuuohjaajista ja ohjaajista tai apuohjaajista. Ohjaajien määrä suhteutetaan aina lapsimäärään ja heitä on leirillä aina kahdesta neljään ohjaajaa. Leiriohjaajamme ovat täysi-ikäisiä ja saavat työstään palkkaa. Kaikki ohjaajamme ovat taustoiltaan joko lasten ja nuorten kanssa työskenteleviä, alalle opiskelevia tai muuten vahvan alakokemuksen omaavia. Täysi-ikäisten ohjaajien lisäksi leirillä saattaa olla myös nuorempia apuohjaajia, jotka harjoittelevat leirin ohjaamista. Ohjaajat ovat tavoitettavissa leiripuhelimesta leiriaikaan arkisin klo 10.00–15.00, muina aikoina puhelimeen voi lähettää tekstiviestejä. Leirikännykän numero on hyvä tallentaa omaan puhelimeen ja kaikissa käytännön asioissa suosittelemme teidän olevan yhteydess suoraan ohjaajiin.

Leiripaikkojen yhteystiedot (puhelinnumerot päivitetään ennen leirin alkua):

Hiekkaharjun koulu (Talkootie 37, 01350 Vantaa), p. 045 895 0141
Lehtikuusen koulu (Hiirakkotie 18, 01200 Vantaa), p. 045 133 7866
Länsimäen koulu (Pallastunturintie 27, 01280 Vantaa), p. 045 111 0495
Jokivarren koulu  (Sorvatie 16, 01480 Vantaa​) p.
Mikkolan koulu (Venuksentie 2, 01480 Vantaa​) p. 045 136 2776
Pähkinärinteen koulu (Mantelikuja 4 01710 Vantaa), p.
Päiväkummun koulu (Ismontie 2, 01420 Vantaa), p. 045 806 1679

Saako lapsi ottaa leirille mukaan oman puhelimensa?
Oman puhelimen voi ottaa mukaan leirille, mutta niiden käyttöä pyritään rajaamaan ohjelman ulkopuoliselle ajalle. Vanhemmat tavoittavat lapsen tarvittaessa soittamalla leirikännykkään. Otattehan huomioon, että vakuutus ei korvaa mahdollisesti rikkoutunutta omaisuutta.

Miten ruokailu on hoidettu leirillä?

Päiväleireillä tarjotaan ravitseva lounas, johon sisältyy lämmin ruoka lisukkeineen, raikas salaatti, tuore leipä levitteineen sekä maito / vesi. Lounaan syömme leiripaikalla ja sen valmistamisesta ja toimittamisesta leiripaikalle vastaa H&S Catering Service. Lounas syödään omista ruokailuastioista eli pakkaattehan lapselle mukaan päivittäin lautasen, mukin ja aterimet. Leirille voi ottaa mukaan omia eväitä, mutta huomioittehan että niiden tulee olla reppusäilytyksen kestäviä. Lounaslistoja voi kysellä tarvittaessa tarkemmin leiripaikalta.

Allergiat tulee ilmoittaa ilmoittautumisen yhteydessä! Huomioithan että ruokatilaukset ruuan toimittajalta tulee tehdä viimeistään kahta viikkoa ennen leirin alkua, eli viime hetken muutoksista saatetaan veloittaa asiakkaalta lisämaksu.

Entä jos leiri perutaan?
Jotta leiri pystytään järjestämään, on siellä oltava lähtökohtaisesti minimissään kahdeksan (8) osallistujaa. Mikäli leirille ei ilmoittaudu tarpeeksi lapsia, leiri ei toteudu. Mahdollisuuksien mukaan pyrimme tarjoamaan toista leiripaikkaa. Ilmoittautuminen leireille päättyy aina erikseen ilmoitettuna ajankohtana, jonka jälkeen ilmoitamme mahdollisista peruutuksista. Valitettavasti emme osaa sanoa etukäteen montako lasta leireille on ilmoittautumassa. Perutuista leireistä emme peri maksua.

Palautetaanko leirimaksu, jos perumme leirin?
Leiri-ilmoittautumisen voi perua kesäleirien osalta 31.3. mennessä. Tällöin peruutuksista veloitetaan käsittelykulut 10€. Leirimaksu miinustettuna käsittelykuluilla palautetaan ilmoittautumislomakkeella ilmoitetulle tilinumerolle huhtikuun aikana. Ilmoittautuminen on 1.4. jälkeen sitova ja tämän jälkeen maksu palautetaan lääkärintodistusta vastaan (käsittelykulut 10€ veloitetaan). Muina loma-aikoina järjestettävien leirien osalta ilmoittautuminen on aina sitova ja erillistä peruutusaikaa ei ole.

Mahdollisissa peruutustapauksessa tulee aina ottaa heti yhteyttä järjestäjään, jotta voimme antaa paikan seuraavalle jonossa. Huomioittehan, että leirimaksun maksamatta jättäminen tai leirille saapumatta jättäminen eivät riitä peruutukseksi.

Palautetaanko leirimaksu, jos joudumme keskeyttämään leirin?
Leirimaksu palautetaan ainoastaan lääkärintodistusta vastaan. Mikäli lapsi on ehtinyt olla leirillä jo useamman päivän, hinta suhteutetaan päivien määrään. Mikäli leiri keskeytyy muista syistä, esimerkiksi jos lapsi haluaa jäädä kotiin tai perheen kesäsuunnitelmissa on muutoksia, leirimaksua ei palauteta.

Huomioittehan myös että leireille ei ole varattu ylimääräisiä avustajaresursseja. Mikäli lapsi ei pysty toimimaan normaalissa ryhmätyöskentelyssä (esim. muita häiritsevä käyttäytyminen, kiusaaminen jne.), ovat huoltajat velvollisia hakemaan lapsen kesken päivän leiriltä. Tässä tapauksessa leirimaksua ei palauteta.

Mistä voi tiedustella löytötavaroita?
Löytötavaroita voi tiedustella suoraan leiriltä. Leirien päätyttyä ohjaajat toimittavat kaikki löytötavarat toimistolle, josta niitä voi tiedustella ja noutaa leirin jälkeen. Löytötavaroita säilytetään kolmen kuukauden ajan.

Mihin lapsen valokuvia käytetään?
Kuvamateriaalia, jota toiminnassa otetaan, käytetään Lastenliiton toiminnan dokumentointiin sekä viestintä- ja markkinointitarkoituksiin. Tämän lisäksi tiedotusvälineet saattavat toisinaan tarvita kuvamateriaalia. Noudatamme kuvamateriaalin käytössä ja sen julkaisussa voimassa olevaa lainsäädäntöä sekä eettisesti hyväksyttäviä periaatteita ja edellytämme tätä myös tiedotusvälineiltä. Kuvauslupa kysytään ilmoittautumislomakkeessa.

Sosiaalisen median kanavat
Vantaan Lastenliittoa pääset seuraamaanFacebookissa nimellä Vantaan Lastenliitto ry ja Instagramissa @lastenliitto_vantaa.

Toimiston yhteystiedot
Vantaan Lastenliiton toimisto sijaitsee Helsingin Kampissa ja on pääosin avoinna arkisin kello 9.00–16.00. Toimisto vastaa leiri-ilmoittautumisiin, laskutuksiin ja muihin hallinnon asioihin. Yhteystiedot toimistolle: vantaa@lastenliitto.fi, 050 563 0526. Huomioittehan kuitenkin, että mitä lähemmäksi leirien alkua mennään, sitä hektisempää aikaa toimistolla eletään. Sähköposteihin ja puheluihin ei välttämättä ehditä vastaamaan saman päivän aikana. Akuuteissa asioissa kannattaa laittaa tekstiviestiä tai jättää vastaajaviesti, mikäli puhelimeen ei päästä vastaamaan.

Lastenliitto pidättää oikeuden muutoksiin.

TAKAISIN LEIRISIVULLE