Tapahtumahaku

Leirivanhemman infopaketti

Hei,
olet ilmoittamassa lastasi Vantaan Lastenliiton kesäleireille. Jotta leirikesä olisi mahdollisimman sujuva, pyydämme että tutustut tähän leirivanhemman oppaaseen ennen ilmoittautumista, sillä täällä vastaamme niihin useimmin esitettyihin kysymyksiin ja kerromme yleisemmin leiriemme käytänteistä.

Huom! Leirien alkuun liittyvät tiedot löytyvät leirikirjeestä! Leirikirjeestä löytyvät leiripuhelinten numerot, muistilista mukaan otettavista asioista sekä yleisiä vinkkejä. Leirikirje löytyy osoitteesta https://www.lastenliitto.fi/vantaa/leirit/leirikirje/.

Mahtuuko leirille vielä mukaan ja kuinka voin ilmoittautua?
Voiko lapseni osallistua?
Koska saan vahvistuksen leiripaikasta?
Lapsi haluaa samalle leirille kaverinsa tai sisarusten kanssa.
Miten lapset valitaan leireille ja entä jos jäämme jonopaikalle?
Koska leiri tulee maksaa?
Mistä leirimaksu koostuu?
Mitä pitäisi tietää vakuutuksista?
Onko leireillä sisaralennusta ja kuinka saan jäsenalennuksen?
Koska leirikirje saapuu?
Mikä on leirin ohjelma?
Ketä ohjaajat ovat ja miten heihin saa yhteyden?
Saako lapsi ottaa leirille mukaan oman puhelimensa?
Miten ruokailu on hoidettu leirillä?
Entä jos leiri perutaan?
Palautetaanko leirimaksu jos perumme leirin?
Palautetaanko leirimaksu jos joudumme keskeyttämään leirin?
Mistä voi tiedustella löytötavaroita?
Mihin lapsen valokuvia käytetään?
Sosiaalisen median kanavat:
Toimiston yhteystiedot

Mahtuuko leirille vielä mukaan ja kuinka voin ilmoittautua?

Ilmoittautuminen tapahtuu nettisivujemme kautta ja jokainen lapsi ilmoitetaan omalla lomakkeellaan. Leirille otetaan maksimissaan 30 lasta. Mikäli täytetty ilmoittautumislomake ohjaa teidät maksuvaiheeseen, leirille mahtuu vielä. Mikäli maksuvaihetta ei tule, olette jonopaikalla ja tästä tulee teille ilmoitus. Valitettavasti nettisivuillamme ei ole mahdollisuutta näyttää automaattisesti kuinka monta paikkaa on vielä jäljellä.

Koska saan vahvistuksen leiripaikasta?
Ilmoittauduttuasi saat automaattisen vahvistuksen sähköpostiisi välittömästi. Säilytä kyseinen viesti vahvistuksena ilmoittautumisestanne (Jos viestiä ei löydy saapuneet -kansiosta kannattaa tarkistaa roskaposti-kansio). Mikäli ette saa vahvistusviestiä selaimeen ettekä sähköpostiin, ilmoittautuminen ei ole onnistunut ja tällöin teidän tulee ottaa yhteys toimistoon. Mikäli jonossa oleville vapautuu paikkoja, leiriä ei jostain syystä tulla järjestämään tai muutoksia ilmenee, niistä tullaan tiedottamaan joko sähköpostitse tai puhelimitse. Ilmoittautuminen leireille päättyy 15.4., jonka jälkeen ilmoitamme mahdollisista peruutuksista.

Voiko lapseni osallistua?
Toimintamme on kaikille avointa. Kaikille leireille on merkitty omat ikäsuositukset, mutta koska lapset kehittyvät omaan tahtiinsa, ryhmien ikärajat ovat vain suosituksia, joiden mukaan suunnitellaan toimintaa. Leireille ei ole varattu ylimääräisiä avustajaresursseja, mutta mikäli lapsenne haluaa mukaan leirille ja on koulussa pienryhmässä, käy erityisluokkaa tai hänellä on henkilökohtainen avustaja, ota yhteys toimistoon.

Lapsi haluaa samalle leirille kaverinsa tai sisarustensa kanssa
Ilmoittautumislomakkeen "Lisätietoja lapsesta, joita ohjaajan on hyvä tietää" -kohtaan voitte lisätä tiedon sisaruksen tai kaverin nimestä. Huomioittehan, että tieto tulee olla molempien lasten kohdalla. Yleensä yhteinen leiriviikko onnistuu, mutta mikäli ei, voitte odottaa mahdollista peruutuspaikkaa.

Miten lapset valitaan leireille ja entä jos jäämme jonopaikalle?
Lapset valitaan leireille ilmoittautumisjärjestyksessä. Mikäli leiri on täynnä, voitte jäädä jonottamaan leiripaikkaa, josta teille ilmoitetaan heti, kun paikka vapautuu. Mikäli lomasuunnitelmanne ovat tällä välin muuttuneet ettekä halua ottaa vapautunutta paikkaa vastaan, teidän ei tarvitse maksaa peruutusmaksua. Huomioittehan, että leiripaikkoja vapautuu kuitenkin harvoin.

Koska leiri tulee maksaa?
Leirimaksu maksetaan sähköisesti ilmoittautumisen yhteydessä. Voitte valita myös laskun. Maksunvälityspalvelun toteuttajana ja maksupalveluntarjoajana toimii Paytrail Oyj ja maksu- ja toimitusehtoihin pääset tutustumaan tarkemmin TÄÄLTÄ.

Mistä leirimaksu koostuu?
Kansallinen Lastenliitto ry on voittoa tavoittelematon järjestö. Leirien osallistumismaksuilla katetaan toiminnan kulut, joihin kuuluvat mahdolliset materiaalimaksut, retkikulut, vakuutukset, tilavuokrat, lämmin ruoka sekä ohjaajien palkat.

Mitä pitäisi tietää vakuutuksista?
Lastenliitto vakuuttaa lapset tapaturmavakuutuksella OP-Pohjolassa. Vakuutus ei kata kadonneita tai rikkoutuneita tavaroita. Tarkemmat tiedot vakuutuksesta saat toimistolta. Vakuutus on voimassa vain, kun leirimaksu on maksettu ennen toiminnan alkua. Tästä syystä emme voi ottaa leireille lapsia, joiden osallistumismaksua ei ole maksettu. (HUOM! Mikäli olet ilmoittautumisen yhteydessä valinnut maksutavaksi laskun, laskut lähetetään kuukauden välein ja näin ollen lapsi voi tulla mukaan leirille, vaikka laskua ei olisi vielä tullut eikä maksettu!)

Onko leireillä sisaralennusta tai jäsenalennusta?
Vantaan Lastenliitolla ei ole sisaralennuksia tai jäsenalennuksia leirien osalta. Jäseneksi pääset myös ilmoittautumisen yhteydessä. Jäsenyydestä pääset lukemaan tarkemmin TÄÄLTÄ!

Koska leirikirje saapuu?
Leirikirjeen löydät nettisivuiltamme osoitteesta www.lastenliitto.fi/vantaa/leirit/leirikirje ja siihen löytyy linkki myös automaattisesta vahvistusviestistä. Leirikirjeestä lähetetään muistutuslinkki sähköpostitse viikolla 21. Huomioittehan, että viesti saattaa mennä myös roskapostikansioon. Jotta saat ajantasaisimman tiedon leirin asioista, käythän lukemassa leirikirjeen vielä ennen leirin alkua.

Mikä on leirin ohjelma?
Leirimme ovat pääosin teemaleirejä, joissa tarina kulkee leiriohjelman mukana koko viikon ajan. Jokaisella leirillä on oma teemansa, jonka mukaan liikutaan, leikitään ja taiteillaan monipuolisesti. Ohjaajat ovat suunnitelleet kaikenlaista hauskaa tekemistä leiripäiville. Päiväleireillä nautitaan kesästä, pidetään hauskaa ja tehdään monenlaista. Päiviin kuuluu vapaata valvottua leikkiaikaa sekä ohjattua teematoimintaa. Ohjatun toiminnan kesto vaihtelee toiminnasta riippuen. Säiden salliessa toimitaan mahdollisimman paljon ulkona. Alla päivien perusrunko, joka voi kuitenkin vaihdella leirikohtaisesti. Myös mahdollisten retkipäivien aikataulu voi erota alla olevasta. Tarkemmat tiedot leiriä koskien löydätte leirikirjeestä ja saatte leirin alussa ohjaajilta. Mahdollisista muutoksista ohjelmassa infotaan aina sähköpostitse, puhelimitse tai suoraa kasvotusten leirillä.

10.00 saapuminen, ryhmäytymistä, päivän aloitus

10.30 ohjattua toimintaa

12.00 ruokailu ja vapaata toimintaa

13.00 ohjattua toimintaa

15.00 lähtö kotiin

Keitä ohjaajat ovat ja miten heihin saa yhteyden?
Leirien vetämisestä vastaavat Vantaan Lastenliiton ohjaajatiimit, jotka koostuvat vastuuohjaajista ja ohjaajista tai apuohjaajista. Ohjaajien määrä suhteutetaan aina lapsimäärään ja heitä on leirillä aina kahdesta neljään ohjaajaa. Leiriohjaajamme ovat täysi-ikäisiä ja saavat työstään palkkaa. Kaikki ohjaajamme ovat taustoiltaan joko lasten ja nuorten kanssa työskenteleviä, alalle opiskelevia tai muuten vahvan alakokemuksen omaavia. Täysi-ikäisten ohjaajien lisäksi leirillä saattaa olla myös nuorempia apuohjaajia, jotka harjoittelevat leirin ohjaamista. Ohjaajat ovat tavoitettavissa leiripuhelimesta leiriaikaan arkisin klo 10.00- 15.00, muina aikoina puhelimeen voi lähettää tekstiviestejä. Leirikännykän numero on hyvä tallentaa omaan puhelimeen.

Saako lapsi ottaa leirille mukaan oman puhelimensa?
Oman puhelimen voi ottaa mukaan leirille, mutta niiden käyttöä pyritään rajaamaan ohjelman ulkopuoliselle ajalle. Vanhemmat tavoittavat lapsen tarvittaessa soittamalla leirikännykkään. Otattehan huomioon, että vakuutus ei korvaa mahdollisesti rikkoutunutta omaisuutta.

Miten ruokailu on hoidettu leirillä?

Päiväleireillä tarjotaan lämmin lounas, johon sisältyy lämmin ruoka lisukkeineen, raikas salaatti, tuore leipä levitteineen sekä maito / vesi. Lounaan syömme leiripaikalla ja sen valmistamisesta ja toimittamisesta leiripaikalle vastaa H&S Catering Service. Lounas syödään omista ruokailuastioista eli pakkaattehan lapselle mukaan päivittäin lautasen, mukin ja aterimet. Leirille voi ottaa mukaan omia eväitä, mutta huomioittehan että niiden tulee olla reppusäilytyksen kestäviä.

Allergiat tulee ilmoittaa ilmoittautumisen yhteydessä! Huomioithan että ruokatilaukset ruuan toimittajalta tulee tehdä viimeistään kahta viikkoa ennen leirin alkua, eli viime hetken muutoksista saatetaan veloittaa asiakkaalta lisämaksu.

Entä jos leiri perutaan?
Jotta leiri pystytään järjestämään, on siellä oltava minimissään kymmenen (10) osallistujaa. Mikäli leirille ei ilmoittaudu tarpeeksi lapsia, leiri ei toteudu. Mahdollisuuksien mukaan pyrimme tarjoamaan toista leiripaikkaa. Ilmoittautuminen leireille päättyy 1.5, jonka jälkeen ilmoitamme mahdollisista peruutuksista. Valitettavasti emme osaa sanoa etukäteen montako lasta leireille on ilmoittautumassa. Perutuista leireistä emme peri maksua.

Palautetaanko leirimaksu, jos perumme leirin?
Leiri-ilmoittautumisen voi perua 31.3. mennessä. Tällöin peruutuksista veloitetaan käsittelykulut 10€.  Leirimaksu miinustettuna käsittelykuluilla palautetaan ilmoittautumislomakkeella ilmoitetulle tilinumerolle huhtikuun aikana. Ilmoittautuminen on 1.4. jälkeen sitova ja tämän jälkeen maksu palautetaan lääkärintodistusta vastaan (käsittelykulut 10€ veloitetaan).

Mahdollisissa peruutustapauksessa tulee aina ottaa heti yhteyttä järjestäjään, jotta voimme antaa paikan seuraavalle jonossa. Huomioittehan, että leirimaksun maksamatta jättäminen tai leirille saapumatta jättäminen eivät riitä peruutukseksi.

Palautetaanko leirimaksu, jos joudumme keskeyttämään leirin?
Leirimaksu palautetaan ainoastaan lääkärintodistusta vastaan. Mikäli lapsi on ehtinyt olla leirillä jo useamman päivän, hinta suhteutetaan päivien määrään. Mikäli leiri keskeytyy muista syistä, esimerkiksi jos lapsi haluaa jäädä kotiin tai perheen kesäsuunnitelmissa on muutoksia, leirimaksua ei palauteta.

Huomioittehan myös että leireille ei ole varattu ylimääräisiä avustajaresursseja. Mikäli lapsi ei pysty toimimaan normaalissa ryhmätyöskentelyssä (esim. muita häiritsevä käyttäytyminen, kiusaaminen jne.), ovat huoltajat velvollisia hakemaan lapsen kesken päivän leiriltä. Tässä tapauksessa leirimaksua ei palauteta.

Mistä voi tiedustella löytötavaroita?
Löytötavaroita voi tiedustella suoraan leiriltä. Leirien päätyttyä ohjaajat toimittavat kaikki löytötavarat toimistolle, josta niitä voi tiedustella ja noutaa leirin jälkeen. Löytötavaroita säilytetään kolmen kuukauden ajan.

Mihin lapsen valokuvia käytetään?
Kuvamateriaalia, jota toiminnassa otetaan, käytetään Lastenliiton toiminnan dokumentointiin sekä viestintä- ja markkinointitarkoituksiin. Tämän lisäksi tiedotusvälineet saattavat toisinaan tarvita kuvamateriaalia. Noudatamme kuvamateriaalin käytössä ja sen julkaisussa voimassa olevaa lainsäädäntöä sekä eettisesti hyväksyttäviä periaatteita ja edellytämme tätä myös tiedotusvälineiltä. Kuvauslupa kysytään ilmoittautumislomakkeessa.

Sosiaalisen median kanavat
Vantaan Lastenliittoa pääset seuraamaan Facebookissa nimellä Kansallinen Lastenliitto - Vantaan paikallisyhdistys ry ja Instagramissa @lastenliitto_vantaa.

Toimiston yhteystiedot
Vantaan Lastenliiton toimisto sijaitsee Helsingin Kampissa ja on avoinna arkisin kello 9.00-16.00. Toimisto vastaa leiri-ilmoittautumisiin, laskutuksiin ja muihin hallinnon asioihin. Yhteystiedot toimistolle: Halla Herva, vantaa.koordinaattori@lastenliitto.fi, 045 1500 580. Huomioittehan kuitenkin, että mitä lähemmäksi leirien alkua mennään, sitä hektisempää aikaa toimistolla eletään. Sähköposteihin ja puheluihin ei välttämättä ehditä vastaamaan saman päivän aikana. Akuuteissa asioissa kannattaa laittaa tekstiviestiä tai jättää vastaajaviesti, mikäli puhelimeen ei päästä vastaamaan.

Lastenliitto pidättää oikeuden muutoksiin.

TAKAISIN LEIRISIVULLE