Ennen ilmoittautumista

Vantaan Lastenliiton kerhojen infopaketti vanhemmille

Hei,
olet ilmoittamassa lastasi Vantaan Lastenliiton kerhotoimintaan. Jotta kerhokausi olisi mahdollisimman sujuva, pyydämme että tutustut tähän sivustoon ennen ilmoittautumista, sillä täällä vastaamme useimmin esitettyihin kysymyksiin sekä kerromme yleisemmin kerhojen käytänteistä.

Yhdistyksen toiminta
Vantaan Lastenliiton toiminnan ydin
Ketä ohjaajat ovat ja miten heihin saa yhteyden?
Toimiston henkilökunta
Sosiaalisen median kanavat

Kerhotoiminnasta yleisesti
Mitä on Lastenliiton kerhotoiminta?
Mitä kerhoissa tehdään ja koska kausisuunnitelma jaetaan?
Voiko vanhempi tulla mukaan kerhoon?

Kerhoon ilmoittautuminen
Mahtuuko kerhoon vielä ja kuinka voin tehdä ilmoittautumisen?
Voiko lapseni osallistua?
Entä jos lapsi ei ole kerhon ikäkohderyhmää tai mietin kahden eri ryhmän välillä?
Voiko kerhoon tulla kokeilemaan ennen ilmoittautumista?
Koska saan vahvistuksen kerhopaikasta?

Kerhomaksu
Koska kerho tulee maksaa?
Mistä kerhomaksu koostuu?
Mitä pitäisi tietää vakuutuksesta?

Sairastumiset ja peruutustilanteet
Entä jos ohjaaja sairastuu?
Entä jos kerho perutaan?
Haluamme itse perua kerhon

Muuta
Mistä voi tiedustella löytötavaroita?
Mihin lapsen valokuvia käytetään?
Haluan kysyä, kommentoida tai kehua

Yhdistyksen toiminta

Vantaan Lastenliiton toiminnan ydin
Olemme Vantaan alueella toimiva voittoa tavoittelematon yhdistys, joka järjestää lapsille, nuorille ja lapsiperheille elämyksellistä, innostavaa ja lasten näköistä harrastus- ja vapaa-ajan toimintaa, johon on helppo osallistua. Toimintamme on yhteisöllistä ja siinä korostuu osallistaminen ja yhdessä tekeminen ilman tavoitteellisuuden paineita. Haluamme rohkaista osallistujia kokeilemaan uutta ja toimimaan ryhmässä. Kaikkea toimintaamme ohjaavat Lastenliiton arvot: reilu, rohkaiseva, lapsilähtöinen sekä välittävä. Lisätietoa yhdistyksestämme voit lukea täältä.

Ketä ohjaajat ovat ja miten heihin saa yhteyden?
Innostuneet ja toimintaan sitoutuneet ohjaajat ovat toimintamme perusta. Ohjaajamme ovat innostuneita lasten vapaa-ajantoiminnan ohjaamisesta ja sitoutuneita luomaan turvallisen ja rohkaisevan ilmapiirin, jossa lasten on luontevvaa toteuttaa itseään. Kerhotoiminnan ohjaajan ei tarvitse olla huippuosaaja ohjaamansa teeman parissa, sillä perehdytämme ohjaajat aina tehtäviin. Tärkeintä on yhdessä oppiminen ja sitoutuminen Lastenliiton arvoihin. Yksin toimintaa ohjaavat ovat aina täysi-ikäisiä, ellei kerhoilmoittautumisessa muuta mainita. Ohjaajat antavat omat yhteystietonsa ensimmäisillä kerhokerroilla.

Toimiston henkilökunta
Vantaan Lastenliiton toimistolla työskentelevät toiminnanjohtaja, hallintojohtaja, järjestösihteeri, järjestökoordinaattori ja viestintäassistentti. Toimistolla huolehditaan toiminnan suunnittelusta, kehittämisestä ja organisoinnista. Kerhotoiminnan lisäksi järjestämme ympäri vuoden leirejä, kursseja sekä tapahtumia ja lakisääteistä iltapäivätoimintaa. Kysymykset koskien Lastenliiton muuta toimintaa, ilmoittautumisia tai maksu- tai laskutusasioita voi osoittaa meille toimistolle. Toimiston työntekijät on tavoitettavissa pääosin arkisin kello 9.00-16.00. Toimisto sijaitsee Tikkurilassa, osoitteessa Vernissakatu 8A. Tapaamiset toimistolla sopimuksen mukaan.

Sosiaalisen median kanavat
Pääset seuraamaan meitä Facebookissa nimellä Vantaan Lastenliitto ry ja Instagramissa @lastenliitto_vantaa

Kerhotoiminnasta yleisesti

Mitä on Lastenliiton kerhotoiminta?
Kerhotoimintamme on matalan kynnyksen harrastustoimintaa, joka ei ole tavoitekeskeistä, vaan siinä korostuvat osallisuus ja yhdessä tekeminen. Toiminta on kivaa yhdessä puuhailua kerhon teemojen parissa. Kerhotoiminnassamme osallisuudesta huolehditaan ottamalla lapset mukaan toiminnan suunnitteluun- Osallisuus syntyy vaikuttamisen kokemuksissa ja yksilön sitoutuessa ryhmään. Kerhoihin voi osallistua taitotasosta riippumatta, sillä tärkeintä on halu harrastaa sekä päästä kokeilemaan ja nauttimaan tekemisen riemusta.

Kerhotoiminnassamme on kaksi eri kautta, syyskausi (syys-joulukuu) sekä kevätkausi (tammi- toukokuu) ja molemmille kerhokausille tulee ilmoittautua erikseen. Kun toimintaan sitoudutaan yhdeksi kaudeksi kerrallaan, lapsi pääsee kokeilemaan, onko harrastus juuri hänelle sopiva. Oman kerhon aloituspäivät ja viikoittaiset kokoontumisajat löytyvät ilmoittautumisen yhteydessä kerhosivulta sekä automaattisesta vahvistusviestistä, joka saapuu sähköpostiin heti onnistuneen ilmoittautumisen jälkeen. Toimintaa ei järjestetä koulujen loma-aikoina eikä arkipyhinä (esim. vappu, pääsiäinen, itsenäisyyspäivä).

Mitä kerhoissa tehdään ja koska kausisuunnitelma jaetaan?
Kaikilla kerhoilla on oma teemansa, jonka mukaan ohjaajat suunnittelevat kerhon rakennetta. Jokainen kerho on kuitenkin yksilöllinen, sillä toiminta muokkautuu lapsiryhmän mukaan kauden edetessä. Yleisesti ottaen kerhoissa puuhataan kaikenlaista kivaa teemaan liittyvää. Kerhokauden suunnitelmia tehdään yhdessä lapsiryhmän kanssa, joten valmiita kausisuunnitelmia kerhoista ei ennen kerhon alkua välttämättä jaeta. Kausisuunnitelmat lisätään nettisivuille kerhoinfot ilmoittautuneille -kohtaan kauden alussa.

Voiko vanhempi tulla mukaan kerhoon?
Yleisesti ottaen lapset osallistuvat kerhotoimintaan itsenäisesti, mikäli kerhokuvauksen yhteydessä ei ole mainittu muuta.

Kerhoon ilmoittautuminen

Mahtuuko kerhoon vielä ja kuinka voin ilmoittautua?
Ilmoittautuminen tapahtuu nettisivujemme kautta ja jokainen lapsi ilmoitetaan omalla lomakkeellaan. Löydät ilmoittautumislomakkeet Kerhot-sivulta tai Ilmoittaudu mukaan -välilehdeltä. Ryhmään mahtuu 8-15 lasta, riippuen lasten ikäjakaumasta ja toimitilojen koosta. Paikat täytetään ilmoittautumisjärjestyksessä ja ilmoittautumisen yhteydessä näet, montako paikkaa ryhmään on vielä vapaana. Mikäli kerho on täynnä, voitte jäädä jonottamaan paikkaa, josta ilmoitetaan heti kun paikka vapautuu. Valitettavasti emme osaa sanoa etukäteen, tapahtuuko peruutuksia.

Voiko lapseni osallistua?
Yhdistyksemme toiminta on kaikille avointa, eikä osallistuakseen tarvitse olla Vantaan Lastenliiton jäsen. Kerhoissa on aina yksi ohjaaja lapsiryhmää kohden, eikä ryhmiin ole varattu ylimääräisiä avustajaresursseja. Mikäli lapsi on koulussa pienryhmässä, käy erityisluokkaa tai hänellä on henkilökohtainen avustaja, ota yhteys toimistoon.

Entä jos lapsi ei ole kerho ikäkohderyhmää tai mietin kahden eri ryhmän välillä?
Ohjaajat suunnittelevat toiminnan rungon ikäryhmien mukaisesti. Vanhempi tai nuorempi lapsi ei siis välttämättä viihdy toiminnassa, eikä toiminnassa välttämättä ole samanikäisiä kavereita. Ikärajat ovat kuitenkin vain suosituksia. Mikäli yhdistyksemme toiminta on entuudestaan tuttua tai toiminta kuulostaa lapsesta siltä, että hän haluaa osallistua, hän on oikein tervetullut. Ryhmiin ilmoittautuessa kannattaakin pohtia aina sitä, minkä ikäryhmän mukana oma lapsi pääsisi nauttimaan toiminnasta parhaiten.

Voiko kerhoon tulla kokeilemaan ennen ilmoittautumista?
Kerhoissa ei ole kokeilumahdollisuutta. Kerhoihin on turvallisuuden ja tilakoon takia tarjolla vain tietty määrä paikkoja, joten tästä syystä emme voi tarjota kokeilumahdollisuutta. Mikäli lapsi ei ole ilmoittautunut kerhoon, hänellä ei myöskään ole voimassa Lastenliiton vakuutusta.

Koska saan vahvistuksen kerhopaikasta?
Saat ilmoittautumisesta aina automaattisen vahvistuksen sähköpostiisi heti ilmoittautumisen jälkeen. Säilytä kyseinen viesti vahvistuksena ilmoittautumisesta. Jos et saa viestiä, tarkasta ensin roskapostisi. Mikäli et löydä viestiä, ota yhteyttä toimistoon.

Kerhomaksu

Koska kerho tulee maksaa?
Kerhomaksu maksetaan sähköisesti ilmoittautumisen yhteydessä. Maksunvälityspalvelun toteuttajana ja maksupalveluntarjoajana toimii Paytrail Oyj. Voit valita myös laskun, jolloin laskuttajana toimii Collector Bank. Varapaikalle ilmoittautuneita ei laskuteta ilmoittautumisen yhteydessä.

Mikäli tarvitset perinteisen laskun (esim. maksun maksaja on joku muu taho) ota yhteyttä toiminnan järjestäjään.
Lastenliitto ry.n maksu- ja toimitusehdot löydät kokonaisuudessaan täältä.

Mistä kerhomaksu koostuu?
Vantaan Lastenliitto ry on voittoa tavoittelematon yhdistys. Osallistumismaksuilla katetaan kerhotoiminnan kulut, joihin kuuluvat mahdolliset materiaalimaksut, vakuutukset sekä ohjaajien palkat.

Mitä pitäisi tietää vakuutuksesta?
Kerholaiset on vakuutettu vakuutusyhtiö OP-Pohjolassa. Huomioittehan kuitenkin, että lasten pelit, lelut ja kännykät ovat omalla vastuulla. Toivommekin, että mietitte yhdessä kotona mitä leluja lapsi saa tuoda kerhoon, sillä emme vastaa niiden rikkoutumisesta tai katoamisesta. Lisätietoja vakuutuksesta voi tarvittaessa kysellä vantaa@lastenliitto.fi.

Vakuutus on voimassa vain, kun kerhomaksu on maksettu ennen toiminnan alkua. Tästä syystä emme voi ottaa toimintaan lapsia, joiden osallistumismaksua ei ole maksettu. (HUOM! Mikäli olet ilmoittautumisen yhteydessä valinnut maksutavaksi laskun, laskut lähetetään n. kuukauden välein ja näin ollen lapsi voi tulla mukaan toimintaan, vaikka laskua ei olisi vielä toimitettu tai maksettu.)

Sairastumiset ja peruutustilanteet

Entä jos ohjaaja sairastuu?
Sairastumiset ovat aina ikäviä, mutta välillä niitä sattuu. Mikäli ohjaaja sairastuu, kerhoa ohjaa joko sijainen tai sitten kerhokerta perutaan. Peruutuksista lähetetään aina vanhemmalle tekstiviesti tai sähköposti.

Entä jos kerho perutaan?
Jos kerhoon ei ilmoittaudu tarpeeksi osallistujia, kerho ei toteudu. Mahdollisuuksien mukaan pyrimme tarjoamaan toista kerhopaikkaa. Valitettavasti emme osaa sanoa etukäteen montako lasta kerhoihin on ilmoittautumassa. Perutuista kerhoista emme peri maksua ja palautamme jo suoritetut maksut.

Haluamme itse perua kerhon
Luethan tähän liittyen Lastenliitto ry.n valtakunnalliset peruutussäännöt. Ongelmatilanteissa kannattaa aina välittömästi ottaa yhteyttä meihin.

Muuta

Mistä voi tiedustella löytötavaroita?
Koska kerhot yleensä kokoontuvat kerran viikossa, nopeiten tiedon löytötavaroista saa suoraan kerhopaikasta (koulu, nuorisotalo tms). Mikäli asia ei ole kiireinen, ole yhteydessä kerhon ohjaajaan tai toimistolle, josta välitetään sanaa eteenpän.

Mihin lapsen valokuvia käytetään?
Kuvauslupa kysytään ilmoittautumisen yhteydessä. Kuvamateriaalia, jota toiminnassa otetaan, käytetään Lastenliiton toiminnan dokumentointiin sekä viestintä- ja markkinointitarkoituksiin valmistettaviin esitteisiin, lehtiartikkeleihin ja sähköisiin julkaisuihin. Tämän lisäksi tiedotusvälineet saattavat toisinaan tarvita kuvamateriaalia. Noudatamme kuvamateriaalin käytössä ja sen julkaisussa voimassa olevaa lainsäädäntöä sekä eettisesti hyväksyttäviä periaatteita ja edellytämme tätä myös tiedotusvälineiltä. Lastenliiton henkilötietojen käsittelystä voit lukea lisää tätä linkkiä klikkaamalla.

Haluan kysyä, kommentoida tai kehua
Mikään ei lämmitä mieltä niin paljon kuin kehut ja toisinaan taas tarvitsee antaa kehitysideoita. Lastenliitto kerää valtakunnallisesti palautetta yhdistystensä toiminnasta ja palautelomake lähetetään kaikille kerhoon ilmoittautuneille kauden loppupuoliskolla. Mikäli jokin mietityttää, kannattaa kuitenkin rohkeasti olla yhteydessä meihin jo kauden aikana. Lapsiin liittyvistä asioista, palautteesta ja poissaoloista kannattaa olla yhteydessä ensisijaisesti suoraan kerhon ohjaajiin.